IWC

Siden man sluttet å produsere 3536`en for noe når tilbake lurer jeg på hvordan det er å få fatt i deler til disse modellene. Sett at man feks ville ha nye skive eller visere osv. Spørsmålet er vel mer generelt enn bare låst til IWC og denne aktuelle modellen.
 
BUMP

3538-03.jpg


Noen som kjenner til urverket i denne? Er det forövrig noen mellom Sandnes og Bergen som har en slik, stål eller titan? Rolig nå moderator dette er ikke i ferd med å bli en Want to buy tråd men en Want to try:D:D
 
BUMP

3538-03.jpg


Noen som kjenner til urverket i denne?

Fant dette i Watchtimes test av klokken i 2009:

ETA 2892 “Top,” automatic; 28,800 vph; 21 jewels, Incabloc shock absorption; Etachron fine adjustment; Glucydur balance; 40-hour power reserve; diameter = 25.6 mm, height = 3.6 mm

The Aquatimer 2000 does not contain a manufacture movement: IWC’s caliber 30110 uses a large-series ETA 2892 as its base. However, many parts of this caliber are post-processed to narrow their tolerances. The base movement is already well known for its reliability and for the accuracy of its rate. Furthermore, it is thin enough that the watch’s designers could fit it inside a case that’s pleasantly slender and reliably waterproof to a very great depth. In comparison, the manufacture movement that animates IWC’s Ingenieur Automatic is 7.2 millimeters thick — twice as thick as the ETA 2892.

When we removed the massive, fully threaded caseback, we discovered a variety of decorative engravings on the movement. These include a cloud pattern, circular graining and a sunburst motif. Also, the heads of the screws are polished and the engraved lettering is inlaid with gold.

The movement is equipped with a quick-adjustment function for the date display, as well as a stop-seconds function, which stops the balance when the crown is pulled out, making it easier to set the time and date.

IWC reworks the reliable, technically mature, large-series ETA 2892 and assembles it according to stricter standards.
 
Ifølge Wikipedia og et par utenlandske forståsegpåere er ikke ETA-verkene lenger modifisert av IWC, men kommer komplette fra ETA - dog etter IWCs spesifikasjoner hva angår endringer, gravering, polering osv.

Her er hva Wikipedia sier:
Movements in the bulk of IWC's lower range watches and chronographs (including the Portuguese Chronograph) use movements delivered directly from Swatch-owned ETA, previously in line with industry practice IWC purchased ebauche kits from ETA and its subsidiary Valjoux which it heavily modified but due to ETA's decision to stop selling ebauche kits to its competitors it now delivers the movements fully completed. It is no longer the case that the Caliber 30110 is a modified ETA 2892A2, and the Caliber 79230/79320/79350 is a modified ETA/Valjoux 7750. The shift began taking place in approximately 2006 according to industry sources and was entirely complete across all movements by 2010.

Movements not based on ETA movements include the Caliber 5000 and the Caliber 8000, which use the Pellaton winding system, and the pocket watch movements used in the Portuguese F.A. Jones and other IWC pocket watches. IWC also used a JLC meca-quartz movement in their older Portofino chronographs.


Nå skal vel ikke alt som står på Wikipedia tas med noe særlig mer enn et par klyper salt, men har også lest en del om dette på andre websider/fora.

Edit: Om dette er grunnleggende kunnskap, og dermed burde være det for en fjellbonde som meg, så beklager jeg forstyrrelsen av tråden.
 
Det pussige med den påstanden er at IWCs representant ved åpningen av Alf Lie på Aker Brygge sa at IWC kjøper basisverk fra ETA og modifiserer dem selv - eksplisitt og ikke til å misforstå. Han var en hyggelig fyr og det passer jo sjelden godt å komme trekkende med "men jeg har lest på internettene at..."
 
Også hyggelige fyrer kan si mye rart når klokker skal selges:D

Det er ikke usannsynlig at IWC har modifisert ETA-verkene til sin standard for deretter å bestille disse komplette fra ETA. Særlig om påstanden om at ETA ikke lenger leverer bauhaus-settene viser seg å være riktig.

En annen sak er at IWC på en relativt enkel måte kunne korrigert opplysningene på Wikipedia. Jeg tror nok at de følger litt med, også der.

Men, jeg skal ikke forfekte hverken den ene eller andre teorien. Det hadde allikevel vært greit om noen av de beste "detektivene" her inne kunne snust opp litt mer info.
 
Kvalitet er det uansett, det er sikkert og visst. Må forvörig bare komme med et litt utenomtråden innspill her. Det er min tråd:p så jeg tar sjansen. Nettopp värt og tittet på ur igjen, idag den nye aquatimeren. Et ur jeg likte da jeg så det först men avskrev det da jeg så diameteren (44mm). Hatt det på armen idag og gud jesus, et ur har aldri satt aå godt på min arm som idag. Prövde flere ur med mindre diameter som föltes for store ut men den nye aquatimeren satt som om den skulle ha blitt plassert der av skaperen selv. Pelagos, gamle aquatimere, titan, alt dette bleknet idag med dette uret på gummi satt på armen. Valgets kvalme.........
iwc-aquatimer-automatic-2000-m-divers-4.jpg


Ja hva synes vi om denne da:p
 
Kul sommerklokke. Mener du bør prøve vintage aquatimeren før du tar en beslutning. Hvis den sitter like godt synes jeg vintage aquatimer er hakket vassere!
 
Når det gjelder aquatimere syns jeg at den gamle gst titanium modellen er den klart kuleste.

Har ikke prøvd den nye på hånden, ut i fra bildene gir den meg ingenting :(
 
Når det gjelder aquatimere syns jeg at den gamle gst titanium modellen er den klart kuleste.

Har ikke prøvd den nye på hånden, ut i fra bildene gir den meg ingenting :(

Likt denne nye siden den kom men har ikke sett den i levende live för idag, avfeide den som for stor siden den var 44mm. Ja forstår at denne modellen mildt sagt er en avsporing fra GST-generasjonen som jeg selv har siklet på siden 2002. Forövrig intr dette med störrelse på ur. Hatt flere ur på armen på 44mm digre klosser. Denne derimot föltes og så ikke slik ut. Jeg har god tid til å tenke på saken men at denne ble reaktualisert er mildt sagt. Takker for ärlig innspill.
 
Jeg synes den er skikkelig tøff. Har sett den hos Alf Lie, dog ikke prøvd den på armen. Min Vintage sitter som et skudd tross sine 44 mm (19cm håndledd).

Etter mitt skjønn blir en sammenligning mellom denne og vintage-varianten litt som å sammenligne epler og pærer. Det er to helt forskjellige ur og med to forskjellige bruksområder. Vintagen er absolutt ingen tool-watch - noe denne godt kan være. Jeg skulle gjerne hatt den nye i boksen.
 
Jeg synes den er skikkelig tøff. Har sett den hos Alf Lie, dog ikke prøvd den på armen. Min Vintage sitter som et skudd tross sine 44 mm (19cm håndledd).

Etter mitt skjønn blir en sammenligning mellom denne og vintage-varianten litt som å sammenligne epler og pærer. Det er to helt forskjellige ur og med to forskjellige bruksområder. Vintagen er absolutt ingen tool-watch - noe denne godt kan være. Jeg skulle gjerne hatt den nye i boksen.

Helt enig, to vidt forskjellige ur. Det eneste jeg kan komme på å utsette nå som jeg har prövd den på er at jeg savner crownguard og kun kommer i stål. Men sånn er livet. Tidligere i tråden mener jeg man funderte på hvorfor ikke Aquatimerene hadde heliumventil. Svar, de trenger det ikke. kassen er bygd for å tåle trökket.

Nydelig ur, takker gud for at kontoen for nytt ur bare er halvfull, fortsatt tid å tenke men Pelagosen lever ikke trygt lenger. Flere innspill på Aquatimere mottas med takk
 
Synes den er kjempekul, Chronodiver! Jeg foretrekker denne framfor vintage-varianten og den gamle titan-modellen, men du trår ikke feil i mine øyne uansett hvilken av de du evt. skulle ende på
 
Ikke noe jeg vurderer men enda en av de flotteste diverene produsert. Deep One. Mekanisk dybdemåler slik nye Deep Two også har. Utrolig fett konsept med mekanisk dybdemåler. Og for et design....
DeepOne.jpg
 
Hvordan endte dette Chronodiver?

Vurderer samme klokken sterkt selv. Var hos Alf Lie for å pelle på den i går. Selv om de bare hadde Galapagos-versjonen inne pt ble jeg ikke noe mindre lysten etter å ha sett den live.
 
Hvordan endte dette Chronodiver?

Vurderer samme klokken sterkt selv. Var hos Alf Lie for å pelle på den i går. Selv om de bare hadde Galapagos-versjonen inne pt ble jeg ikke noe mindre lysten etter å ha sett den live.

Det kommer til å ende i sinnsykdom. Må prøve å klare å vente til Tudor Pelagos kommer ut for salg. Tenker det blir en Pelagos eller nye ATen. Men må få prøvd Pelagosen før den evt avskrives. Ikke lett å holde tunga rett i munn når man frekventerer dette galehuset av kjøpskåte folk og massesuggesjon.......

Er du foresten ute etter Galapagos ligger det en på TS til en god pris..
 
Det kommer til å ende i sinnsykdom. Må prøve å klare å vente til Tudor Pelagos kommer ut for salg. Tenker det blir en Pelagos eller nye ATen. Men må få prøvd Pelagosen før den evt avskrives. Ikke lett å holde tunga rett i munn når man frekventerer dette galehuset av kjøpskåte folk og massesuggesjon.......

Er du foresten ute etter Galapagos ligger det en på TS til en god pris..

Dette ender med at du sprekker med et smell fra én-klokke-regelen din, og plutselig sitter du med en AT, en Pelagos, en Sea Dweller og et par-tre Seamastere ;) :D
 
Dette ender med at du sprekker med et smell fra én-klokke-regelen din, og plutselig sitter du med en AT, en Pelagos, en Sea Dweller og et par-tre Seamastere ;) :D
Haha nei det gjør det ikke. Men litt redd for at jeg kan finne på å bestille en Pelagos usett. Håper urmakerene i Stav tar inn et eks eller to så man kan se på dem. Utrolig kjedelig om noe må kjøpes for at en skal få det i hende.

Ps; Forøvrig en god analyse på hvilke ur jeg snur meg etter.