"Interesselister" - En dårlig erfaring med Urmaker Bjerke

Apropos flipping og videresalg.

Artikkel på Hegnar.no i dag:
http://www.hegnar.no/Nyheter/Livsstil/2017/06/Legendetrio-som-fort-kan-doble-seg-i-verdi

Gjelder riktignok ikke Bjerke men det kan nesten se ut som at "merkevareansvarlig for Omega i Norge" mr Kolstad anbefaler folk å kjøpe "Legend-trioen" for å tjene en slant:rolleyes:

20170602_183300.png
 
Opplevde at Bjerke leverte som avtalt i forhold til ventetiden på Daytona. Fikk den ca som forventet. Ingenting vondt å si om de og måten de forvaltet ventelisten på. Har dog opplevd å satt meg på interesseliste på modeller uten venteliste, for så å ikke bli kontaktet når modellen har ankommet butikken. Er vel ikke all oppfølging som er like systematisk.
 
Jeg står på interesseliste hos Bjerke på en veeeldig limitert Panerai. Tviler sterkt på at jeg blir prioritert da jeg ikke har lagt igjen mange kronene der, men det har jeg en viss forstårelse for også.
 
Ser at mitt salg av SD43 blir brukt som eksempel på "kynisk" flipping av populære modeller.

Forstår at det kan oppfattes slik av utenforstående, men faktum var at klokken ble bestilt med forventet levering høsten 2017. Når klokken kom lenge før hadde jeg ikke økonomi til både den og en YM2 i gult gull jeg allerede hadde inngått en kjøpsavtale på.

Da var det to muligheter, si fra seg plassen i køen, eller tjene noen kroner på posisjonen.

Jeg valgte å alternativ nummer to.

Hadde en rekke henvendelser, og kunne lett tynet ut en god del mer. Valgte å avslutte auksjonen etter 1 dag.

Synest dette må være innenfor, men om alle andre her inne har høyere "moral" enn meg får jeg prøve å leve opp til deres gode forbilde ;)
 
Synest dette må være innenfor, men om alle andre her inne har høyere "moral" enn meg får jeg prøve å leve opp til deres gode forbilde ;)
Helt enig. Alle vil ta muligheten til å tjene en slant om de kan.
Vis meg den som sier nei til 20-40k i enkel fortjeneste, og jeg skal vise deg en løgner. Evt. en med myye dypere lommebok enn de aller fleste.
Og igjen, de eldste horene er de mest moralske. Det snakkes varmt om gamle dager, men de er forbi. På godt og vondt.
 
  • Liker
Reaksjoner: Sub og stigg
Det er helt fair å snu seg rundt og flippe med fortjeneste, men det er like fair av forhandler å huske hvem som gjør det og la dem kjøpe aller sist neste gang.

(Og tro meg, de store forhandlerne har oversikt over hva som foregår på bruktmarkedet. Det vet jeg med 100% sikkerhet av egen erfaring.)
 
Helt fair av @stigg, selv om jeg synes bruktpris på 116500ln er syklig høy. Kjøper ikke klokker over veil. pris uansett. Bjerke har egentlig ikke noe med etter kjøpet strengt tatt. Det er vel kundens privatsak, er det ikke. Liker ikke det selv, men det er dessverre (eller heldigvis) fri markedskapitalisme vi lever i.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: stigg
Forstår godt at Bjerke ønsker å gi sine faste kunder en fordel, de driver jo tross alt butikk.
Forstår og godt om Bjerke ikke er super happy med at enkelte handler noe for så å ta det rett på finn.no 15min etter de går ut døren, for å utnytte begrenset kapasitet. Strengt tatt er det vel kun med på å øke hypen, og skaper vel lite utfordringer for Bjerke som jeg kan se, men igjen full forståelse for at det ikke er "sånn det skal være", eller noe Bjerke ønsker å bidra til.
Når det skjer derrimot (og det kommer til å skje igjen og igjen) da orker jeg ikke bruke så mye energi på å irritere meg.

Ang å selge med fortjeneste så skjønner jeg rent ut ikke problemstillingen på et generelt grunnlag.
Ja det er riktig at back in the day så var det noe som lignet en gentlemans agreement innad på tidssonen om at hadde du kjøpt noe rimelig, så var det koscher å selge tilsvarende rimelig. Men, det er leeenge siden.
Som @Preacher nevner, hvem sier nei til å tjene noen kroner på en klokke ved ett salg? Er det derrimot ren spekulering og serieflippere, og noe som er med på å drive opp prisene osv osv, ja da er jeg mer tilbøyelig til å rynke litt på nesen. Men, det stopper egentlig der også (med neserynking som emosjonelt utbrudd). For det vil alltid være slike aktører i markedet. Deal with it people :cool:

Om noen er så fordømt giret på en klokke at de vil betale overpris på den, for all del. Det bryr meg fint lite, da jeg foretrekker å kjøpe klokker brukt for å spare penger kontra å kjøpe det nytt. Ei driver jeg veldedighet og selger klokker til under markedsverdi (kall meg gjerne hyklersk og/eller kynisk ;) )
Grunnet primært brukt-kjøp vil jeg trolig aldri bli en prioritert kunde hos Bjerke, noe jeg har full forståelse for.

Jeg får uansett meget god service hver gang jeg er der for å se på og prøve modeller :) Såppas at jeg har vært på nippet til å handle der fler ganger.
 
Savner Bjerke i Aalesund. Det var ein kvalitet butikk med god service.
Kjøpte Sea-Dwelleren min der i '99.

Alltid hyggelig å stikke innom Bjerke i Oslo også.
 
Forstår godt at Bjerke ønsker å gi sine faste kunder en fordel, de driver jo tross alt butikk.
Forstår og godt om Bjerke ikke er super happy med at enkelte handler noe for så å ta det rett på finn.no 15min etter de går ut døren, for å utnytte begrenset kapasitet. Strengt tatt er det vel kun med på å øke hypen, og skaper vel lite utfordringer for Bjerke som jeg kan se, men igjen full forståelse for at det ikke er "sånn det skal være", eller noe Bjerke ønsker å bidra til.
Når det skjer derrimot (og det kommer til å skje igjen og igjen) da orker jeg ikke bruke så mye energi på å irritere meg.

Ang å selge med fortjeneste så skjønner jeg rent ut ikke problemstillingen på et generelt grunnlag.
Ja det er riktig at back in the day så var det noe som lignet en gentlemans agreement innad på tidssonen om at hadde du kjøpt noe rimelig, så var det koscher å selge tilsvarende rimelig. Men, det er leeenge siden.
Som @Preacher nevner, hvem sier nei til å tjene noen kroner på en klokke ved ett salg? Er det derrimot ren spekulering og serieflippere, og noe som er med på å drive opp prisene osv osv, ja da er jeg mer tilbøyelig til å rynke litt på nesen. Men, det stopper egentlig der også (med neserynking som emosjonelt utbrudd). For det vil alltid være slike aktører i markedet. Deal with it people :cool:

Om noen er så fordømt giret på en klokke at de vil betale overpris på den, for all del. Det bryr meg fint lite, da jeg foretrekker å kjøpe klokker brukt for å spare penger kontra å kjøpe det nytt. Ei driver jeg veldedighet og selger klokker til under markedsverdi (kall meg gjerne hyklersk og/eller kynisk ;) )
Grunnet primært brukt-kjøp vil jeg trolig aldri bli en prioritert kunde hos Bjerke, noe jeg har full forståelse for.

Jeg får uansett meget god service hver gang jeg er der for å se på og prøve modeller :) Såppas at jeg har vært på nippet til å handle der fler ganger.
+1
 
Hm, JM2C; jeg har ikke forstått køsystemet på Bjerke som en "VIP-liste". Dvs., jeg har kjøpt FRYKTELIG mange ur, og også tatt med venner og kolleger for at de skal kjøpe tildels dyre ur der, som DD2 feks)

Samtidig kan jeg ikke si at den %#*+$ Ceratonaen akkurat kom min vei så fort..

Så den kølisten er i min erfaring i hvert fall ikke utelukkende basert på trynefaktor eller "VIP" status, med mindre jeg har gått glipp av noe ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Litt utblåsning på en ellers nydelig Torsdag er vel innafor :)

Jeg har i dag lært noe nytt. Om man går inn, ringer, eller sender en mail til Urmaker Bjerke å bestiller et ur, er det slettes ikke gitt at du får den. Det er nemlig lommebok, trynefaktor og kundeforhold som spiller inn på hvor raskt og hvor prioritert du blir.

Jeg har lest mye om dette fra andre. At de har opplevd dette. Jeg har selv alltid kun hatt gode erfaringer med Urmaker Bjerke, og alltid vært fornøyd etter handel der, men i dag har jeg selv nå fått erfare det mange andre har snakket om, og jeg ønsker bare å dele det da jeg synes praksisen virkelig er useriøs og meget, meget beklagelig for Urmaker Bjerke sin del. Jeg trodde faktisk denne typen måte å drive business på var skrinlagt.

Jeg er ikke viktig nok for dem. Om jeg handler der spiller ingen rolle. Jeg er ikke interessant nok for "interesselisten" dems. Dette er inntrykket jeg sitter igjen med.

Kø-system opererer de altså ikke med. Det eksisterer ikke. Selv om du får beskjed om å skrive opp all mulig informasjon for å i det hele tatt bli skrevet opp om du sier at "Jeg ønsker å bestille".
"Interesselister" er ordet. Det er dét de kaller det. Butikkene deres har ingen myndighet. Det er deres hovedkontor, (i hvert fall i følge svaret jeg har fått), som bestemmer hvem som skal få og når. De ranker meg og deg som kunde. Ser på historikk, bryr seg ikke om du en gang står på en form for interesseliste. Har du handlet nok får du alltid første-pri. Uansett.

"Det er hovedkontoret vårt som styrer hvem det blir, ikke vi i butikken" - OK. Fint. HQ vet alltid best.

"Kunder vil bli prioritert i den rekkefølgen som vi føler er riktig, i forhold til kundeforholdet." - Da vet jeg det også, at jeg ikke er viktig nok.



Urmaker Bjerke, takk for alt. Jeg har likt å handle med dere, og jeg har satt pris på den gode servicen jeg alltid har fått når jeg har vært innom, men etter dette skal jeg aldri handle hos dere igjen.
 
Bjerke er rett og slett blitt for "rik" Svært arrogant om du , som her nevnt, ikke har rette trynefaktor eller størrelse på lommeboka. Man kan snu og vende på dette så mye som ønskelig men det er fakta, og min opplevelse med Bjerke.
 
Kjøpte min første Datejust hos Bjerke på Karl Johan i januar 1993, og siden vært innom sånn hvert 3.år for handel, sist en IWC. Opplever god service, men må presisere at jeg kommer for å KJØPE, og gir uttrykk for det :)

Har ikke vært på venteliste siden 1993, da for en stål-Daytona. Det tok aaaalt for lang tid (jeg eier ikke tålmodighet), så kjøpte en GMT-master i stedet.