"Interesselister" - En dårlig erfaring med Urmaker Bjerke

Medlem
13. mai 2012
Innlegg
539
Sted
Oslo
Litt utblåsning på en ellers nydelig Torsdag er vel innafor :)

Jeg har i dag lært noe nytt. Om man går inn, ringer, eller sender en mail til Urmaker Bjerke å bestiller et ur, er det slettes ikke gitt at du får den. Det er nemlig lommebok, trynefaktor og kundeforhold som spiller inn på hvor raskt og hvor prioritert du blir.

Jeg har lest mye om dette fra andre. At de har opplevd dette. Jeg har selv alltid kun hatt gode erfaringer med Urmaker Bjerke, og alltid vært fornøyd etter handel der, men i dag har jeg selv nå fått erfare det mange andre har snakket om, og jeg ønsker bare å dele det da jeg synes praksisen virkelig er useriøs og meget, meget beklagelig for Urmaker Bjerke sin del. Jeg trodde faktisk denne typen måte å drive business på var skrinlagt.

Jeg er ikke viktig nok for dem. Om jeg handler der spiller ingen rolle. Jeg er ikke interessant nok for "interesselisten" dems. Dette er inntrykket jeg sitter igjen med.

Kø-system opererer de altså ikke med. Det eksisterer ikke. Selv om du får beskjed om å skrive opp all mulig informasjon for å i det hele tatt bli skrevet opp om du sier at "Jeg ønsker å bestille".
"Interesselister" er ordet. Det er dét de kaller det. Butikkene deres har ingen myndighet. Det er deres hovedkontor, (i hvert fall i følge svaret jeg har fått), som bestemmer hvem som skal få og når. De ranker meg og deg som kunde. Ser på historikk, bryr seg ikke om du en gang står på en form for interesseliste. Har du handlet nok får du alltid første-pri. Uansett.

"Det er hovedkontoret vårt som styrer hvem det blir, ikke vi i butikken" - OK. Fint. HQ vet alltid best.

"Kunder vil bli prioritert i den rekkefølgen som vi føler er riktig, i forhold til kundeforholdet." - Da vet jeg det også, at jeg ikke er viktig nok.



Urmaker Bjerke, takk for alt. Jeg har likt å handle med dere, og jeg har satt pris på den gode servicen jeg alltid har fått når jeg har vært innom, men etter dette skal jeg aldri handle hos dere igjen.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: stigg
Jeg støtter Bjerke fullt ut på dette, skjønner de godt. Ikke det at jeg har noen form for prioritet der. Bruktmarkedet blir ødelagt av notoriske flippere som såvidt har kommet ut av døren før de poster Ceratona/Redsea med 15-40% påslag. Er vel de samma folka som selger plassen sin i Tesla køen gang på gang.

Tommel opp til Bjerke fra gretten gammel gubbe :) Lang nese til notoriske flippere, håper virkelig andre ADer gjør det samme.
 
Jeg faller ikke under kategorien "god kunde hos Bjerke" (har aldri handlet noe der), men jeg kan godt forstå at de ønsker å tilgodese ekstra gode kunder; det er jo normal praksis i mange andre bransjer at gode kunder oppnår fordeler. Jeg kjenner til flere medlemer fra TS som i sine beste/"verste" år tar ut rimelig mange klokker, dette er penger rett i kassen for Bjerke og selvsagt ønsker de å yte en bedre service til disse menneskene. At de samme klokkene ender opp på K/S eller Finn er vel strengt talt ikke Bjerke sitt ansvar..?

Jeg skjønner det er surt å se en Ceratona/Redsea på markedet over RRP, men de ville jo blitt liggende dersom ingen var interessert i å betale overpris på disse. Man kan vel trøste seg med at før eller siden kommer noen til å betale for mye for en Ceratona/Redsea og tape penger på å spekulere i disse objektene.

JM2C
 
Redigert:
Hmm... jeg har kjøpt i alt 6 ur hos Bjerke. Av disse har jeg i dag 2 stk. fremdeles i mitt eie.
Jeg solgte 1 ur etter 25 år i mitt eie og solgte 3 etter 1-2 år i mitt eie, da uten noen fortjeneste.
Vet ikke om dette er god nok historikk, til at jeg vil bli prioritert om jeg skulle sette meg på en liste for kjøp av ett nytt ur.
 
Å ikke være - eller bli ansett for - en VIP, eller å måtte stå i kø, er en ubehagelig opplevelse. Jeg søker selv å unngå slike situasjoner, så jeg forstår godt OP.
 
Jeg støtter Bjerke fullt ut på dette, skjønner de godt. Ikke det at jeg har noen form for prioritet der. Bruktmarkedet blir ødelagt av notoriske flippere som såvidt har kommet ut av døren før de poster Ceratona/Redsea med 15-40% påslag. Er vel de samma folka som selger plassen sin i Tesla køen gang på gang.

Tommel opp til Bjerke fra gretten gammel gubbe :) Lang nese til notoriske flippere, håper virkelig andre ADer gjør det samme.
Helt enig.
 
Kjipt for deg, men dette er som jeg sa i forbindelse med 50k påslag på en hvit Day-C. Selgere forsvarer prisen med at den ikke er mulig å få tak i på 5 år, piss meg i øret - kan få i tak i den på en dag, til listepris. Halvor Bjerke hadde solgt hvem som helst en Day-C om du tidligere har handlet for mye penger hos dem, eller velger svi av 300k på en Patek samme dag.

EDIT

Lervik, Jørgensen og de andre Rolex-forhandlerne hadde også dritet i en "venteliste" og latt deg kjøpe Day-C, om du kom innom og fyrte av 250k for en Lady Datejust i helgull med diamonds til kona i samme slengen.
 
Hmm... jeg har kjøpt i alt 6 ur hos Bjerke. Av disse har jeg i dag 2 stk. fremdeles i mitt eie.
Jeg solgte 1 ur etter 25 år i mitt eie og solgte 3 etter 1-2 år i mitt eie, da uten noen fortjeneste.
Vet ikke om dette er god nok historikk, til at jeg vil bli prioritert om jeg skulle sette meg på en liste for kjøp av ett nytt ur.
Da vil jeg påstå at du er en gullkunde hos dem de skal serve godt og ha en redsea på hånden om du ønsker en og ikke den fjompenissen som selger den med plasten på. My 2 Cents
 
Jeg syns den praksisen er grei og fornuftig. "Gode" kunder skal ha et fortrinn når det kommer til tilfeller hvor det er gjenstander med begrenset tilgjengelighet. Syns det er nitrist at nesten hver eneste 116500 som blir solgt dukker opp på finn.no til 150.000,-

Dog, har nok Bjerke litt å gjøre på kundeoppfølging - jeg endte opp med å kjøpe en PP 5167R utenfor landegrensene siden responsen uteble. Men, igjen - ikke noe direkte tap for dem.
 
  • Liker
Reaksjoner: Longhairdontcare
Takk Bjerke for en fortreffelig service!
cd86bf33956785fccc350c9a2546dbcb.jpg