Jeg ba mitt forsikringsselskap (Gjensidige) om en definisjon av begrepet "samling" i forbindelse med innbo og klokker. Klokkesamling er spesifikt nevnt som unntak fra dekning i vilkårene hos dem (eller med tak på dekning, husker ikke helt).
Definisjonen på en samling i mitt forsikringsselskap (Gjensidige) var å eie flere klokker som ikke ble brukt. Ble klokkene brukt i rotasjon på daglig basis, var de tydelige på at det ikke var en samling men bruksgjenstander. Uansett om det var snakk om mange klokker, og/eller kostbare klokker.
Bruksgjenstander som oppbevares hjemme, dekkes fullt ut opptil forsikret totalsum på innbo.
Ved en eventuell skade og i dalog med foriskringsselskapet, ville jeg absolutt unngått å bruke begrepet "samling" (med mindre det er det det er). Du eier flere jakker, og du eier flere klokker. Du har ikke en jakkesamling heller. Enkelt og greit.
Edit; for å holde meg til tråden: Vil tro at akkurat samme prinsipp også gjelder skatt. Rapporterer du verdien på jakkene i skapet til skattemyndighetene hvert år? Mange har kostbare jakker også....