Innrapportere verdi på klokkesamlingen?

Medlem
3. feb. 2013
Innlegg
840
Sted
Lillestrøm
En mulig brannfakkel innen klokkegalskapen.

Er det noen som innrapporterer klokkesamlingen, kunstsamlingen eller vinsamlingen i skattemeldingen?
 
Må innrømme at jeg ikke har regnet på totalen heller. Innser at jeg kanskje bør få bedre oversikt, samt utvide noen forsikringer.
 
  • Liker
Reaksjoner: UJU
Hvorfor?
Bare fordi noe muligens øker i (oppblåst) markedsverdi trenger skattemyndighetene å få beskjed?
Har noen lamper hjemme som sikkert er doblet i verdi, men ser ingen grunn til å presse opp teoretisk formue på grunn av det.:unsure:
Sikkert mange ting utenom klokker som har økt verdi i løpet av noen år.

Edit; ser at det gamle Wegner spisebordet vårt går for uforskammede summer der ute nå også. :LOL:
 
  • Wow
Reaksjoner: Edzilla
Ting som kan de facto forsikres som samling, bør innrapporteres fordi det da finnes en verdimekanisme man kan legge til grunn. Imidlertid:

- Kunstsamlinger kan forsikres som samling
- Vin - usikker
- Klokker - kan ikke forsikres som samling

Til de som vil motsi siste punkt over, så oppgi gjerne forsikringsselskap og kontaktperson som forsikrer klokkesamlinger der alle klokker i samlingen virker - så tar vi det derfra. Link gjerne også til vilkårene til forsikringen. Enkelte forsikringer sier de kan forsikre en "klokkesamling", men betingelsen er at hvert objekt i samlingen ikke kan oppfylle objektets tiltenkte aktive funskjon (i.e. vise tiden og være i daglig bruk).
 
Har forsikret kunst, møbler og vinsamlingen vår gjennom if. Det går under utvidet super innboforsikring.
Sakset fra if:
Ubegrenset forsikringssum

Hos oss trenger du ikke å vite den samlede verdien av alt du eier for å forsikre innboet ditt. Vi forsikrer innboet ditt med en ubegrenset sum .
Dersom du eier enkeltgjenstander, verdisaker eller samlinger med verdi over 500 000 kroner, anbefaler vi at du tar kontakt med oss for å utvide forsikringssummen.
Inkludert
 
Har forsikret kunst, møbler og vinsamlingen vår gjennom if. Det går under utvidet super innboforsikring.
Sakset fra if:
Ubegrenset forsikringssum

Hos oss trenger du ikke å vite den samlede verdien av alt du eier for å forsikre innboet ditt. Vi forsikrer innboet ditt med en ubegrenset sum .
Dersom du eier enkeltgjenstander, verdisaker eller samlinger med verdi over 500 000 kroner, anbefaler vi at du tar kontakt med oss for å utvide forsikringssummen.
Inkludert
Hva skjer på feks reise?
 
FOr nyskjerrighetens skyld, hvor mye må du ut med hos IF f.eks for en klokke som koster 100K? Jeg bruker Tryg, men føler at jeg betaler veldig mye!

Hva if tar for å forsikre én klokke til 100k vet jeg ikke.
Klokkesamlingen er forsikret hos Tryg, det samme er fruens bil.
Jeg har forsikret hele klokkesamlingen, men hver klokke er spesifisert med verdi, modell og serienummer.
Prisen jeg betaler er for totalverdien av samlingen. Men vi betaler 1 784 per 100k i verdi (inkl. samle- og fordelsrabatt Fordel Premium)
Egenandel er satt til 10% av skaden minimum 1 000
 
  • Liker
Reaksjoner: Perilei
FOr nyskjerrighetens skyld, hvor mye må du ut med hos IF f.eks for en klokke som koster 100K? Jeg bruker Tryg, men føler at jeg betaler veldig mye!
Hva ligger det på hos Tryg da? Har hatt to klokker forsikret hos If tidligere, der betalte jeg 2,1-2,7 % av forsikringsverdien i årlig premie ser jeg. Kun én klokke om gangen, og 6000 kr i egenandel på begge.
 
Jeg har én klokke forsikret hos Tryg. Jeg har nok noe samlerabatt+medlemskap i forbund og betaler 2% premie. Egenandel er 10%. Synes det er ganske dyrt med mindre man bruker den forsikrede klokka hver dag.

Klokkene som ligger igjen hjemme er vel dekket av innboforsikring, og man bruker jo stort sett én klokke av gangen med mindre man har med seg en rull på reise. Det burde vært en smartere måte å løse dette på, men det står vel ikke øverst på prioriteringslista til forsikringsselskapene å forenkle dette.
 
Jeg har én klokke forsikret hos Tryg. Jeg har nok noe samlerabatt+medlemskap i forbund og betaler 2% premie. Egenandel er 10%. Synes det er ganske dyrt med mindre man bruker den forsikrede klokka hver dag.

Klokkene som ligger igjen hjemme er vel dekket av innboforsikring, og man bruker jo stort sett én klokke av gangen med mindre man har med seg en rull på reise. Det burde vært en smartere måte å løse dette på, men det står vel ikke øverst på prioriteringslista til forsikringsselskapene å forenkle dette.

Til info. tror jeg en del forsikringer har maksverdi på samling / enkeltobjekt innenfor innbo forsikring så sitter du på store klokkeverdier så er det ikke gitt at innbo dekker det (slik jeg har fortstått det).

Støtter ellers som du skriver at det burde vært en bedre forsikringsmåte å kjøpe for klokkesamling. Feks en lav % for hele samlingen hvis oppbevart sikkert samt at kun en klokke feks til enhver tid kunne brukes utenfor hjemmet.
 
Jeg ba mitt forsikringsselskap (Gjensidige) om en definisjon av begrepet "samling" i forbindelse med innbo og klokker. Klokkesamling er spesifikt nevnt som unntak fra dekning i vilkårene hos dem (eller med tak på dekning, husker ikke helt).
Definisjonen på en samling i mitt forsikringsselskap (Gjensidige) var å eie flere klokker som ikke ble brukt. Ble klokkene brukt i rotasjon på daglig basis, var de tydelige på at det ikke var en samling men bruksgjenstander. Uansett om det var snakk om mange klokker, og/eller kostbare klokker.
Bruksgjenstander som oppbevares hjemme, dekkes fullt ut opptil forsikret totalsum på innbo.

Ved en eventuell skade og i dalog med foriskringsselskapet, ville jeg absolutt unngått å bruke begrepet "samling" (med mindre det er det det er). Du eier flere jakker, og du eier flere klokker. Du har ikke en jakkesamling heller. Enkelt og greit.

Edit; for å holde meg til tråden: Vil tro at akkurat samme prinsipp også gjelder skatt. Rapporterer du verdien på jakkene i skapet til skattemyndighetene hvert år? Mange har kostbare jakker også....
 
Redigert:
Jeg ba mitt forsikringsselskap (Gjensidige) om en definisjon av begrepet "samling" i forbindelse med innbo og klokker. Klokkesamling er spesifikt nevnt som unntak fra dekning i vilkårene hos dem (eller med tak på dekning, husker ikke helt).
Definisjonen på en samling i mitt forsikringsselskap (Gjensidige) var å eie flere klokker som ikke ble brukt. Ble klokkene brukt i rotasjon på daglig basis, var de tydelige på at det ikke var en samling men bruksgjenstander. Uansett om det var snakk om mange klokker, og/eller kostbare klokker.
Bruksgjenstander som oppbevares hjemme, dekkes fullt ut opptil forsikret totalsum på innbo.

Ved en eventuell skade og i dalog med foriskringsselskapet, ville jeg absolutt unngått å bruke begrepet "samling" (med mindre det er det det er). Du eier flere jakker, og du eier flere klokker. Du har ikke en jakkesamling heller. Enkelt og greit.

Edit; for å holde meg til tråden: Vil tro at akkurat samme prinsipp også gjelder skatt. Rapporterer du verdien på jakkene i skapet til skattemyndighetene hvert år? Mange har kostbare jakker også....

Takk for nyttig info.
 
  • Liker
Reaksjoner: Erlingni
Redigert:
Etter å ha jobbet mange år som skatterådgiver, kan jeg bekrefte at det, slik det er opplyst i artikkelen, er forsikringssum for innbo som skal oppgis i skattemeldingen.

Når det gjelder praksis, er det nok mange som «glemmer» dette når de skal fylle ut skattemeldingen sin. Men de fleste som bruker en skatterådgiver, pleier å få det med seg ;)

Blir dyrt hvis man har ubegrenset sum da :)
 
  • Haha
Reaksjoner: EDirdal
Blir dyrt hvis man har ubegrenset sum da :)
For ordens skyld:
Dersom forsikringssummen ikke er kjent, for eksempel ved kollektiv hjemforsikring, eller når innbo og løsøre ikke er forsikret, kan antatt gjenanskaffelsesverdi tre i stedet for forsikringssummen ved beregningen ovenfor, jf. takseringsreglene § 1-1-6.

Verdsettingen på 10 % av forsikringssummen for innbo og løsøre med verdi inntil kr 1 mill. sammenholdt med fribeløpet på kr 100 000, innebærer at innbo og løsøre ikke vil bli medregnet som formue hvis forsikringssummen ikke overstiger kr 1 mill.