Independent watchmaking-tråden

Noen som har fått med seg at det er en del indie-urmakere som prøver å få fotfeste via kickstarter? Selv om jeg helst sparer opp til en GO jeg har siklet over en stund, så er jeg realistisk nok til å vite at det blir noen år før jeg faktisk kan ta meg råd til litt dyrere klokker, og jeg må si at om man får så mye kvalitet for så lite penger som enkelte av disse kickstarterne påstår så er det litt fristende.

Er det noen med litt mer peiling enn meg som kan uttale seg om for eksempel disse ser ordentlige ut?

https://www.kickstarter.com/projects/1772550571/tesoro-automatic-mechanical-watch

https://www.kickstarter.com/projects/leonardandchurch/a-new-way-to-buy-a-luxury-watch

Vanskelig å ha peiling da det kommer til akuratt slike situasjoner, men jeg skal gi det et forsøk.

Beklager å drepe gleden litt nå, men den siste du linket til virket for meg som noe generiske kina-opplegg skal skal reklameres godt og markedsføres til lite opplyste kjøpere av en "kul klokke", beklager, men det er ihvertfall mine ord.

Den øverste derimot er litt mer interessant. Den har samme verket som en Sevenfriday P1 ( Miyota 82S7 ). Av det jeg kan tyde ut av bildene syntes jeg dog finishen virker litt lav, men at det er en klokke du kan ha en stund tviler jeg ikke på.

Jeg personlig hadde kjøpt noe mer tryggere i dette prissjiktet, og heller sett an til økonomien tillat noe som er interessant OG av sikker kvalitet.

Men ikke alle kan gå med blått slips og kjøre Volvo, fint med litt variasjon!

Litt Daniel Wellington med Miyota over det siste prosjektet. Syns ikke det så så ille ut, billig dress-automat. Eller vent, ikke noe automatisk urverk i dem, leste bare Miyota og tenkte auto med en gang. :p

Den øverste derimot er litt mer interessant. Den har samme verket som en Sevenfriday P1 ( Miyota 82S7 ). Av det jeg kan tyde ut av bildene syntes jeg dog finishen virker litt lav, men at det er en klokke du kan ha en stund tviler jeg ikke på.

Har vært i kontakt med Tesoro og de modellene de har bilde av på kickstarter-siden er tidlige prototyper. Jeg vil tippe at finishen på det endelige produktet blir hakket over det som kommer frem av bildene. Å støtte et kickstarter prosjekt vil jo alltid være en gamble ettersom man blir en av de første som mottar produktet dersom det blir realisert og man kan således ikke støtte seg til andres erfaringer. Personlig synes jeg dog at når klokken koster så lite som 299$ så er det verdt å ta risikoen om man liker klokken :)

Noen som har fått med seg at det er en del indie-urmakere som prøver å få fotfeste via kickstarter? Selv om jeg helst sparer opp til en GO jeg har siklet over en stund, så er jeg realistisk nok til å vite at det blir noen år før jeg faktisk kan ta meg råd til litt dyrere klokker, og jeg må si at om man får så mye kvalitet for så lite penger som enkelte av disse kickstarterne påstår så er det litt fristende.

Er det noen med litt mer peiling enn meg som kan uttale seg om for eksempel disse ser ordentlige ut?

https://www.kickstarter.com/projects/1772550571/tesoro-automatic-mechanical-watch

https://www.kickstarter.com/projects/leonardandchurch/a-new-way-to-buy-a-luxury-watch

Den øverste synes jeg virker ganske interessant, men av de pågående kickstarter-prosjektene har jeg et særlig godt øye til Lew & Huey - Orthos
Mannen bak Lew & Huey er svært aktiv på Watchuseeks "Affordable" forum og har vist fram mange tidligere design-skisser for kommentarer og forbedringsforslag fra andre forumsmedlemmer, og har bygget opp en liten men entusiastisk tilhengerskare. Han har allerede 4 modeller bak seg som har fått stort sett positiv omtale. Det er nok delte - og til dels sterke - meninger om logoen hans, "Sparky the wi-fi-tailed watch-dog" men jeg må innrømme at jeg liker den og ikke har noe imot å se den på klokkeskivene hans.

Det blir nok muligens en unboksing av en rød Orthos her om et par måneder :)

Redigert:
Jeg synes Tesoro sin ser interessant ut, men jeg føler jeg har gått glipp av noe angående sekundviseren; er jeg den eneste som synes det virker som det blir vanskelig å se hvor mange sekunder som faktisk har gått?

Mens vi venter på @walteren...

En produsent som fikk mye publisitet under årets Baselmesse fra Pita Barcelona. Pita er hjertebarnet til den selvlærte urmakeren Aniceto Jimenez Pita. Selv om han ikke har gått på skolen, så har han blitt medlem av AHCI - foreningen for de flinkeste uavhengige urmakerne.

Så vidt jeg har skjønt, er det gode muligheter for personlige vrier på urene. Modellene er blant annet: Minimal:

_7D_0207-900x506px.jpg

...Som finnes i 1 - 2 og 3 håndsmodeller. Den har ikke krone og stilles med en ring nederst på kassen. Kjøpere står relativt fritt til å velge visere og skiver, har jeg skjønt.

Oceana

IMG_0721-900x506px.jpg

Er en dykkervariant. Også uten krone så den kan stilles under vann. :D

Pita Molinos

_7D_0036-900x506px.jpg

Viser tiden uten visere, bare med tannhjul. Skal du ha en av disse må du nok skynde deg, siden de bare lages i 5 eksemplarer.

Sol y Luna

IMG_9314-900x506px.jpg

Ser ut som en månefase, men viser timene på en kreativ måte som jeg ikke helt skjønner ut fra bildene.

Carousel

img_6348.jpg

Hvor hele urverket roterer. Denne koster i overkant av 100.000

Sweet Candy

_MG_7929-900x506px.jpg

En 32mm modell for damene, og til slutt...

Kronografen Roadster.

IMG_9978-web1200.jpg

Som kan bestilles direkte på nettsidene og koster ca. 25.000 + mva. Så langt har jeg bare sett tegninger og et par prototype-bilder av denne, så jeg er litt usikker, men den har noe.

Alt i alt en spennende produsent med idéer utenom det vanlige, og tett kundeoppfølging. Alt man vil ha hos en uavhengig urskaper.

Redigert av en moderator:
Mens vi venter på @walteren...

En produsent som fikk mye publisitet under årets Baselmesse fra Pita Barcelona. Pita er hjertebarnet til den selvlærte urmakeren Aniceto Jimenez Pita. Selv om han ikke har gått på skolen, så har han blitt medlem av AHCI - foreningen for de flinkeste uavhengige urmakerne.
Der var det mye lekkert! Men må si jeg ble umiddelbart skeptisk til en aluminiumslegering med litium i på chronoen, that shit's toxic! Regner imidlertid med at legeringen som sådan er ufarlig, noe annet hadde jo vært litt av en tabbe

Kaventsmann

Over på den mer prisvennelige siden av tysk urmakerkunst, finner man produsenten Kaventsmann.

Fra en urmaker som lager ting som skal vare. Nå er neppe uret din største bekymring hvis du står et par meter fra fem kilo C4, men det er jo greit å slippe den bekymringen også.

Triggerfish 904L Cromo kunne jeg gjerne blitt sett med. Hadde jeg hatt håndledd til det...

10534433_649130791836404_7374234508316183772_n.jpg

De har også noen bronsemodeller som ser snasne ut...

408116_250324338383720_1381827360_n.jpg

Er det noen som har noe informasjon om hva SW-07 fra Schaumburg er/består av?
Finner ingenting på nettsidene deres, og Google inneholder lite informasjon om dette.

Er det Sellita som det er gjort noen forbedringer på, og i så fall hva? :confused:

@acnorway Du har vel vært litt i kontakt med Schaumburg, har du noe info? Kanskje best å bare fyre avgårde en epost? :)