Independent watchmaking-tråden

Medlem
30. juni 2013
Innlegg
4.341
Sted
Drammen
En ting som får litt for lite oppmerksomhet her inne er såkalte independent watchmakers. Dette er en verden jeg selv ikke er veldig bevandret i, men jeg kjenner et større og større drag mot dette segmentet og jeg ønsker å lære mer. Finnes det i hele tatt slike produsenter som produserer klokker som er tilgjengelige for menigmann? Må mann ut med 200k+++ for å få noe spennende? Eller finnes det uavhengige produsenter som konkurrerer i samme prissjiktet som f.eks. Rolex eller lignende?

Armin Strom er et merke jeg synes gjør mye spennende. Inngangsmodellene ligger jo fint på rundt 70k ferdig importert:
ARMIN_MANUAL_EARTH.jpg


Men skal man ha noe litt mer spennende klatrer prisene raskt opp 180k+++ (forøvrig fortsatt ikke heeeeelt på jordet for en gullmodell):
AS_Gravity_Fire.jpg


Peter Speake-Marin er jo også et merke som lager en del spennende klokker overkommelige priser:
Peter+Speake-Marin+Spirit+Pioneer.jpg


Noen som vet om det finnes noen "overkommelige" alternativer på å få laget one-of-a-kind-klokker? Ser for meg at det kanskje er et drømmer-spørsmål, men "overkommelig" er jo et bredt begrep da ;)

Jeg spør forøvrig ikke fordi jeg er på jakt etter noe slikt selv akkurat nå, men av ren nysgjerrighet :)

Husker at det var en tråd for en liten stund siden der en person nevnte at han hadde bestilt en klokke fra en av de få urmakerne som fortsatt lager slike klokker til en fornuftig pris, men jeg kan ikke på død og liv huske hvem det var eller finne igjen tråden. Jeg har heller ikke sett noen slik unboxing enda, men det kan jo tenkes at det er litt leveringstid. Er du der ute? Og kan du isåfall avsløre litt mer?

Ellers til alle dere som har slike spennende klokker, men ikke poster så mye her inne; Post i vei! :D
 
10467739_342305709227740_186525631_n.jpg


NORD Zeitmaschine.

Daniel Nebel som står bak merket er en av de jeg har møtt fra klokkeverdenen som har gjort sterkest inntrykk på meg. Her snakker vi ekte passion for watchmaking og ekstrem dedikasjon til arbeidet.
 
10467739_342305709227740_186525631_n.jpg


NORD Zeitmaschine.

Daniel Nebel som står bak merket er en av de jeg har møtt fra klokkeverdenen som har gjort sterkest inntrykk på meg. Her snakker vi ekte passion for watchmaking og ekstrem dedikasjon til arbeidet.

Veldig kult merke! Her må det leses litt. Ser ikke ut som prislappen er helt vanvittig i heller i forhold til hva man kan forvente :)
 
Husker at det var en tråd for en liten stund siden der en person nevnte at han hadde bestilt en klokke fra en av de få urmakerne som fortsatt lager slike klokker til en fornuftig pris, men jeg kan ikke på død og liv huske hvem det var eller finne igjen tråden. Jeg har heller ikke sett noen slik unboxing enda, men det kan jo tenkes at det er litt leveringstid. Er du der ute? Og kan du isåfall avsløre litt mer?

Spennende tema, håper tråden får en langt liv.

Kan det være denne fra @walteren du sikter til?

http://www.tidssonen.no/forum/klokk...kkemerkene-i-dag-23276/index2.html#post348683


Ellers regner jeg med at du har sett @Fyrsten sin Speake-Marin som ligger for salg.
Den er jo priset i et sjikt mange som frekventerer dette forum handler i. (Selv om den ligger godt over hva de "normale" legger i en klokke.)
 
Redigert av en moderator:
Spennende tema, håper tråden får en langt liv.

Kan det være denne fra @walteren du sikter til?

http://www.tidssonen.no/forum/klokk...kkemerkene-i-dag-23276/index2.html#post348683


Ellers regner jeg med at du har sett @Fyrsten sin Speake-Marin som ligger for salg.
Den er jo priset i et sjikt mange som frekventerer dette forum handler i. (Selv om den ligger godt over hva de "normale" legger i en klokke.)

Ja! Det var akkurat den jeg lette etter :)

Har selvsagt sett Speake-Marin Fyrsten har til salg :) Er som sagt ikke ute etter noe kjøp. Er bare litt nysgjerrig på segmentet.

Håper @walteren har tenkt å dele mer!
 
Redigert av en moderator:
Joda,klokka blir snekret.
Fikk mail idag angående gravering idag,så etter ett par mail frem og tilbake så er den delen avklart.
Er vel 5-6 uker igjen til det blir utpakking her.
Dette er forresten ikke full custom med håndsnekra urverk og one off kasse,da snakker vi en helt annen prisklasse.
 
Redigert:
Ved siden av de som er nevnt her, så er Ochs & Junior et merke som ofte nevnes som et "overkommelig" merke der kjøperen har en stor grad av påvirkning over det endelige resultatet.

ojun_anno_cinquanta_sil_02small.jpg


D.M.H (Dingemanns Mechanische Horloges) lager ur på bestilling med urverk fra 70-tallet som heller ikke har vært så veldig dyre. Men jeg vet ikke hva de går for nå.

Det er naturligvis en utfordring at urmakere som ikke har store fabrikker, bare kan lage små opplag. Og når de først blir populære, kan de naturligvis skru opp prisen siden å skru opp produksjonen sjelden er et alternativ, og på en måte ødelegger litt for utgangspunktet - Nemlig en tett dialog med urmakeren og en personlig opplevelse.

Habring2 er forøvrig et merke som har klart overgangen fra små opplag til større produksjon uten å miste sjelen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Hvalrossen
Sitat fra en artikkel om D.M.H:

The Fusion Jump Hour has a shell cordovan strap and hand engraved buckle. All of the timepieces can be customised to the clients specific requirements. The price for this amazing watch is: €2,295 (approximately $3,163).

Dette høres jo veldig rimelig ut med tanke på at det virker som man selv har muligheten til å komme med ønsker som gjør at du får en "one of a kind"-klokke.

51.jpg


21.jpg


Forøvrig et kult konsept å restaurere og gjenbruke gamle urverk :)

Virker dog som om det er en lang venteliste der..


Edit: Her var forøvrig en fin tråd angående DMH: http://teamspeed.com/forums/watch-forum/76840-time-piece-dmh.html
 
Redigert:
Kom over klokkeprodusenten Haldimann og dette må vel være et av de pussigste prosjektene jeg har sett.

Haldimann H9:

home_image.2710738.jpg


Under den blanke skiven sitter et kompleks urverk, men det er da altså ikke mulig å lese av tiden..
Alt dette for en prislapp på CHF 184,000 :p
 
  • Liker
Reaksjoner: Zenith
Håper jeg ikke kladder ned for mye her nå,men jeg tar sjansen.
Liker vanligvis å holde ting for meg selv,men jeg har vel allerede slengt ut en A,så da får vel B følge.
For de som er interessert,og siden det har blitt spurt,så kan bygget av min klokke følges på blog`en til urmakeren.

Han heter så meget som Rainer Nienaber,og er vel mest kjent for sine retro-og antero-grad klokker.
Syns de er morsomme,men jeg var sugen på en klokke med enkeltviser denne gangen.
Sies jo at man får litt avslappet forhold til tid når man bare har en viser,og det låter jo greit.
Men,klokke med en viser ble litt kjedelig(hvertfall når man får klokka lagd på bestilling),så da ba jeg om en annen ting også,som vel heller ikke er så stressende-en månefase.

Nienaber Bünde - Blog | Tagebuch einer Uhr

Rainer er kjempe å kommunisere med,også på engelsk.
Ser veldig fram til å få klokka,håper og tror at den blir hos meg til jeg legger på røret og tar på meg tredressen.
 
Redigert:
Håper jeg ikke kladder ned for mye her nå,men jeg tar sjansen.
Liker vanligvis å holde ting for meg selv,men jeg har vel allerede slengt ut en A,så da får vel B følge.
For de som er interessert,og siden det har blitt spurt,så kan bygget av min klokke følges på blog`en til urmakeren.

Han heter så meget som Rainer Nienaber,og er vel mest kjent for sine retro-og antero-grad klokker.
Syns de er morsomme,men jeg var sugen på en klokke med enkeltviser denne gangen.
Sies jo at man får litt avslappet forhold til tid når man bare har en viser,og det låter jo greit.
Men,klokke med en viser ble litt kjedelig(hvertfall når man får klokka lagd på bestilling),så da ba jeg om en annen ting også,som vel heller ikke er så stressende-en månefase.

Nienaber Bünde - Blog | Tagebuch einer Uhr

Rainer er kjempe å kommunisere med,også på engelsk.
Ser veldig fram til å få klokka,håper og tror at den blir hos meg til jeg legger på røret og tar på meg tredressen.

Nå som du fikk Nienaber inn på banen her så trenger jeg jo ikke å holde tett om han lenger :) Så da supplerer jeg med noen bilder av hans kreasjoner ;)

For min del en seriøs kandidat når jeg en gang skal kjøpe meg en skikkelig mekanisk dressklokke:

version1-2.jpg


regulator-version2-24std.jpg


retrograde.jpg


retrograde3.jpg


retro2.jpg


automatik_alarm.jpg


stunde-1.jpg


stunde-3.jpg


sonderanfertigung_regulator-armbanduhr1.jpg


mondphase.jpg


MEGET gode priser og her kan man få en spesiallaget klokke billigere enn en Rolex!

Retrograd- og regulator-modellene ligger i prissjiktet 2000-7000 Euro :)
 
Redigert:
Oi! Retrograde sekundviser var kult! Muligens litt busy når den går, men dog. Meget pent, altså.

retrograde3.jpg
 
Auda,får lyst på mer når jeg ser de avbildet etter hverandre.
Han har forresten (fått)snekra en app også.
Test desimalklokka:mrgreen:.
 
Kom over klokkeprodusenten Haldimann og dette må vel være et av de pussigste prosjektene jeg har sett.

Haldimann H9:

home_image.2710738.jpg


Under den blanke skiven sitter et kompleks urverk, men det er da altså ikke mulig å lese av tiden..
Alt dette for en prislapp på CHF 184,000 :p

Wow! Virker som en ekstrem klassiker! Forgjengeren H8 var mye mer praktisk:

"The Haldimann H8 Sculptura watch that preceded the H9 displayed a centrally mounted tourbillon without an indicator of time."
 
Herlig tråd og bilder, @acnorway. Fler obskure independents, please!!

Dagens oppdagelse var en produsent med navn Schaumburg. Dette er en Tysk produsent som jeg personlig synes virker veldig spennende.

De bruker i hovedsak Sellita-urverk. Som de fleste vet er dette kloner av ETA-verk, men ut i fra hva jeg kan bedømme gjør de en god jobb med dekorasjon/modifisering (noen er også kronometer-sertifisert). Tror også det er en ganske vanlig missoppfatning at Sellita er dårligere enn ETA. Anerkjente produsenter som feks Raymond Weil har gått mer og mer over til Sellita i det stille og flere vil nok følge på etterhvert som Swatch strammer inn tilgangen. Min gamle Raymond Weil Maestro Moonphase hadde blant annet et modifisert Sellita-verk, selv om nettsidene påsto hardnakket at det var et ETA-verk. En hyggelig dame hos Raymond Weil kunne da bekrefte at de hadde brukt Sellita grunnet vanskeligheter med å få tak i ETA og at de selvsagt garanterte for den samme gode kvaliteten.

Tilbake til Schaumburg; De ligger i mine øyne i et veldig fint prissjikte (800-6000 euro, der mesteparten er i den lavere halvdel av dette) og lager veldig spennende modeller. Skulle gjerne sett noen slike på sonen :)

moon-landscape.jpg


moon-goldstone.jpg


Kanskje den kuleste lumen jeg har sett:
moon-meteorite-night.jpg


vintage.jpg


vintageback.jpg


aufabgmt1.jpg


aufaupback.jpg


retro3.jpg


flieger.jpg


wood.jpg


conceptum24h.jpg


baby-frog-red.jpg
 
Redigert av en moderator: