Independent watchmaking-tråden

Azimuth

Jeg får prøve å presentere et merke i dag også, men her må jeg innrømme at jeg beveger meg litt ut på tynn is da jeg ikke vet særlig mye om merket og det var heller ikke så lett å finne noe særlig dyptgående informasjon. Det jeg har funnet ut er at de er hovedsaklig er basert i Singapore (og der ble sikkert 90% kjempeskeptiske :p ), men at de har en fabrikk i Sveits (de har ihvertfall en sveitsisk adresse) og at de tilfredsstiller kravene for "swiss made". Jeg føler meg ganske sikker på at disse klokkene ikke bør settes i bås sammen med en del andre asiatiske merker som kommer og går med skyhøye veiledende priser. Blandt annet nevner den ene artikkelen under at de muligens var det eneste asiatiske merket med utstillinger på Baselworld i 2013.

Merket jeg snakker om er Azimuth. Om de hører hjemme i independent-tråden eller ikke er jeg litt usikker på, men utifra det jeg har lest så langt virker det som om de er uavhengige. Urverkene er stort sett modifiserte ETA/Unitas-verk.

Det virker som om at det er stort fokus på produksjon av spesielle modeller og merket kan vel dersom raskt bli sett på som et novelty-merke, men et par av modellene skiller seg positivt ut i mine øyne.

Ut i fra hva jeg kan se på denne nettsiden ligger prisene generelt i sjiktet 2000-8000$.

azimuth_watches_2-thumb-450x540.jpg


AzimuthMrRobo-011.jpg


Azimuth0.jpg


Azimuth-SP-1-Twin-Barrel-Tourbillon-Wrist-Watch.jpg


Azimuth-sp-1-landship-l.jpg


rn.rm.ss.n001mm.jpg


Feature-Image-11-1024x644.jpg


DD+OT+SE+01.jpg


1480001b09943.jpeg


HMBiretst-02-04-1.jpg


max-3tz-xtreme-1-azimuth-watches.jpg



Noen relevante artikler:
Plush - Azimuth putting Singapore on world watch-making map
To go beyond telling time - The Writerpreneur®
Azimuth SP-1 Landship Watch Review | aBlogtoWatch
Azimuth SP-1 Landship Watch | aBlogtoWatch
http://www.azimuthwatch.com/catalogue.pdf
http://oceanictime.blogspot.fi/2011/08/azimuth-xtreme-1-deep-diver-review.html
 
Redigert:
Jeg har også vært nysgjerrig på Schaumburg etter at de hadde en helsides annonse i Watchtime. Virker som det er et ganske nystartet merke. Den store kolleksjonen med litt sprikende modeller synes jeg også er litt forvirrende, men på bilder ser finishen veldig bra ut, og de har en del kule løsninger, så jeg håper at noen tester dem ut og kan presentere noen nærmere inntrykk.

Virker som om Schaumburg har noen søstermerker som lager dykkere og pilotklokker. Nauticfish og N.B. Yäeger.
 
Mye spesielt der @dab og faktisk mange fine dressklokke-modeller. De er dog relativt friskt priset :p
 
Redigert av en moderator:
Friskt priset er vel en grei understatement:)

Ellers har jeg vel ramlet ned på en av disse to: (Kommer ikke til å kjøpes med en gang, men det klør i fingrene!!)


Schaumburg Unikatorium Classic
big_5f051d277d5631bdd750697ef6380ef9.jpg



Eller Schaumburg Trible
wm7-schaumburg-triple_blue_and_white_bridge-A.jpg


Skivene på begge klokkene er helt episke i mine øyne. Hva mener dere?
 
  • Liker
Reaksjoner: BosseSvenson
Tøft valg @hveminem. Normalt sett er jeg veldig fan av litt utradisjonelle måter å vise tiden på, men av disse to ville jeg gått for den klassiske varianten. Veldig fin dressklokke (med litt edge) IMO :)
 
Redigert av en moderator:
De Bethune er en produsent som på tross av sin korte historie (ble grunnlagt i 2002) virkelig har rukket å sette seg i respekt. En av utfordringene med Independentmerker som lager sine egne urverk er at man risikerer å sitte igjen med et ureparerbart ur hvis produsenten går konkurs, men De Bethune ser ut til å ha kommet greit over etableringsfasen, og er en produsent som lager noe av de flotteste urene i verden for tiden.

Det er naturligvis så dyrt at det ikke vil være realiserbart for de aller fleste, men som god kunst, er det mulig å glede seg over kunstverket uten nødvendigvis å eie det.

[video=youtube;o8atmpO9kRY]https://www.youtube.com/watch?v=o8atmpO9kRY[/video]
 
Jeg får prøve å presentere et merke i dag også

Herlig, @acnorway Har sett disse flere ganger, er egentlig ganske kule, men kanskje
"for" mote-klokker i forhold til kvaliteten (som man kan ekstrapolere fra bildene).

Hadde vært morsomt å se en live.

Gleder meg til en ny indy imorgen!
 
Redigert av en moderator:
Denne tråden må ikke forsvinne i glemselen.

Her er et obskurt forslag til en interessant independent urmaker: Alexander Shorokhoff

Shorokhoff er en urmaker avrussisk herkomst basert i Tyskland. Han tar utgangspunkt i Poljot urverk (og noe ETA & Dubois Depraz) som han bygger om og graverer.

KM01-2.png


AS.CA05-4L_new_01.png


AS.LA01-11.png


Han har også en Vintage kolleksjon som kan bestilles direkte fra nettsidene hans, med startpris på godt under 900 Euro. (etter å ha trukket fra Tysk mva) - Slutt prisen inn i Norge blir altså under 10.000.

a38a0a09e2.png


Urverket på kronograf-versjonen er pent.

AS.V2-G_werk_01.png
 
Når skal TS webshop bli forhandler? Mye gull der ute.

Jeg er investor, @Fyrsten!
 
Redigert av en moderator:
Når skal TS webshop bli forhandler? Mye gull der ute.

Apropos forhandlere. @Arcticboy har et spennende merke fra en tysk produsent som jeg ikke husker navnet på. Ikke for å drive reklame, men det er en liten produsent som har noen fine modeller, så de passer absolutt inn her i tråden hvis noen husker navnet.
 
Redigert av en moderator:
Det står litt om Orologi Calamai i denne måneds Timegeeks-magasin.
Mener disse har vært omtalt der før også.

Nettsiden får jeg bare opp på italiensk.
Orologi Calamai

CR_NE_orologio_31.jpg
 
Selv om mange nok kjenner til han fra før av må vi jo ta med danske Svend Andersen, eller Andersen Genève som merket da heter.

Han er jo mest kjent for disse (noe spesielle) kreasjonene:

image.php


Men har da også andre klokker i kolleksjonen:

andersen-geneve-rodinia-gmt-automatic-watch.jpg


golden_reminder_anthracite.png


svend-andersen-perpetual-secular-calendar.jpg


Andersen+Geneve+Grande+Jour+et+Nuit+Edition+2014+%25281%2529.jpg


Andersen+Geneve+Grande+Jour+et+Nuit+Edition+2014+%25282%2529.jpg


Kanskje ikke noe for alle og enhver, og på ingen måte noe jeg ville gått for selv... Men der er det nå iallefall :p