Independent watchmaking-tråden

"Dagens Independent"; dette virker knallbra @acnorway
Gleder meg til imorgen ;)

Alle de bildene du hadde (var vel Schaumburg?): virker som om merket mangler en profil.
Hadde litt av hvert designmessig der, uten noen fellestrekk/rød tråd. Ellers så det bra ut.

Redigert av en moderator:
Mange av de schaumberg modellene var helt rå. Lukter retrolateur på meg når finansene er i orden:)

"Dagens Independent"; dette virker knallbra @acnorway
Gleder meg til imorgen ;)

Alle de bildene du hadde (var vel Schaumburg?): virker som om merket mangler en profil.
Hadde litt av hvert designmessig der, uten noen fellestrekk/rød tråd. Ellers så det bra ut.

Hehe, tror nok jeg kommer til å gå raskt tom for produsenter om jeg skulle poste en ny hver dag @Hvalrossen :p

Når der gjelder bredden i kolleksjonen deres og mangel på rød tråd synes jeg vel egentlig at det bare er positivt. Synes dog ikke at de virker noe "verre" enn de fkeste andre merker. Eksempelvis så har jo Omega og IWC vel så stor bredde på sine kolleksjoner, bare at noen enkeltmodeller får mer fokus enn andre.

Sendte en forespørsel og fikk raskt svar på e-post. Kort og noe mangelfullt svar, skrevet på litt slurvete tysk.
Vet ikke om det er et godt eller dårlig tegn.

Fikk for øvrig en ny e-post i går. Den første jeg fikk på tysk skulle vært en intern beskjed, som gikk til meg ved en feil. Fikk en mer formell på engelsk litt senere. Prisene i acnorways skjermdumper over er EU priser. Ved salg til Norge kan tysk VAT (19%) trekkes fra.

Farlig nærme en bestilling her nå.

Redigert:
Habring2 er forøvrig et merke som har klart overgangen fra små opplag til større produksjon uten å miste sjelen.

Habring2 har jeg sett litt på tidligere, særdeles spennende saker.
Doppel 3 er jo egentlig innertier for min del, klarer bare ikke forsone meg med Austria på skiven.

image.php

Fikk for øvrig en ny e-pot i går. Den første jeg fikk på tysk skulle vært en intern beskjed, som gikk til meg ved en feil. Fikk en mer formell på engelsk litt senere. Prisene i acnorways skjermdumper over er EU priser. Ved salg til Norge kan tysk VAT (19%) trekkes fra.

Farlig nærme en bestilling her nå.

Så bra :) Regnet igrunn med at det Tysk VAT kunne trekkes fra og det gjør jo at prisene oppgitt på nettsiden nærmest blir inkludert norsk mva. Så prisene må jo absolutt kunne sies å være hyggelige :)

Nå skal jo neste klokke etter planen bli en Pepsi, men etter å ha satt meg litt inn i independents så er sjansen stor for at neste klokke blir enten en Nienaber eller en Schaumburg! Spesielt med tanke på hvor galematias Rolex-markedet er om dagen..

Hadde vært veldig fint om folk sluttet å sende inn gode tips nå, da jeg straks blir mer usikker igjen:p Nienaber og Habring er jo helt konge også!!

Noen som har priser på disse to merkene?

Kjenner jeg er keen på noe ukjent og litt sært...

Azimuth

Jeg får prøve å presentere et merke i dag også, men her må jeg innrømme at jeg beveger meg litt ut på tynn is da jeg ikke vet særlig mye om merket og det var heller ikke så lett å finne noe særlig dyptgående informasjon. Det jeg har funnet ut er at de er hovedsaklig er basert i Singapore (og der ble sikkert 90% kjempeskeptiske :p ), men at de har en fabrikk i Sveits (de har ihvertfall en sveitsisk adresse) og at de tilfredsstiller kravene for "swiss made". Jeg føler meg ganske sikker på at disse klokkene ikke bør settes i bås sammen med en del andre asiatiske merker som kommer og går med skyhøye veiledende priser. Blandt annet nevner den ene artikkelen under at de muligens var det eneste asiatiske merket med utstillinger på Baselworld i 2013.

Merket jeg snakker om er Azimuth. Om de hører hjemme i independent-tråden eller ikke er jeg litt usikker på, men utifra det jeg har lest så langt virker det som om de er uavhengige. Urverkene er stort sett modifiserte ETA/Unitas-verk.

Det virker som om at det er stort fokus på produksjon av spesielle modeller og merket kan vel dersom raskt bli sett på som et novelty-merke, men et par av modellene skiller seg positivt ut i mine øyne.

Ut i fra hva jeg kan se på denne nettsiden ligger prisene generelt i sjiktet 2000-8000$.

azimuth_watches_2-thumb-450x540.jpg

AzimuthMrRobo-011.jpg

Azimuth0.jpg

Azimuth-SP-1-Twin-Barrel-Tourbillon-Wrist-Watch.jpg

Azimuth-sp-1-landship-l.jpg

rn.rm.ss.n001mm.jpg

Feature-Image-11-1024x644.jpg

DD+OT+SE+01.jpg

1480001b09943.jpeg

HMBiretst-02-04-1.jpg

max-3tz-xtreme-1-azimuth-watches.jpg

Noen relevante artikler:
Plush - Azimuth putting Singapore on world watch-making map
To go beyond telling time - The Writerpreneur®
Azimuth SP-1 Landship Watch Review | aBlogtoWatch
Azimuth SP-1 Landship Watch | aBlogtoWatch
http://www.azimuthwatch.com/catalogue.pdf
http://oceanictime.blogspot.fi/2011/08/azimuth-xtreme-1-deep-diver-review.html

Redigert:
Jeg har også vært nysgjerrig på Schaumburg etter at de hadde en helsides annonse i Watchtime. Virker som det er et ganske nystartet merke. Den store kolleksjonen med litt sprikende modeller synes jeg også er litt forvirrende, men på bilder ser finishen veldig bra ut, og de har en del kule løsninger, så jeg håper at noen tester dem ut og kan presentere noen nærmere inntrykk.

Virker som om Schaumburg har noen søstermerker som lager dykkere og pilotklokker. Nauticfish og N.B. Yäeger.

Mye spesielt der @dab og faktisk mange fine dressklokke-modeller. De er dog relativt friskt priset :p

Friskt priset er vel en grei understatement:)

Ellers har jeg vel ramlet ned på en av disse to: (Kommer ikke til å kjøpes med en gang, men det klør i fingrene!!)

Schaumburg Unikatorium Classic
big_5f051d277d5631bdd750697ef6380ef9.jpg

Eller Schaumburg Trible
wm7-schaumburg-triple_blue_and_white_bridge-A.jpg

Skivene på begge klokkene er helt episke i mine øyne. Hva mener dere?

• Liker
Reaksjoner: BosseSvenson