Kan se ut som om dette er den store "elefanten" i rommet. Hvor nøyaktig er en enkel stål Nautilus? En klokke klokke priset til 300k +.
Presisjon/nøyaktighet i urverket er det som kan karakterisere de beste urverkene. Kan se ut som om mange Patek verk kun er innenfor +/- 5 sek pr. døgn. Jeg ville vel ikke vært særlig fornøyd med dette om jeg hadde betalt over 300k for en klokke.
Tør da minne om at Rolex sine nyeste verk gjerne er innenfor +/- 1 sek pr.døgn. Med avvik på +10 sek på en hel måned!
Selv Patek sine Tourbillion verk har problemer med å greie dette, og da prater vi om priser på 1-2 mill for en klokke.
Hvorfor betale over 300k for en klokke med relavivt unøyaktig urverk?
AW
Jeg har skrevet en del om dette
der:
"Etter den "tyske klokke regulerings måte" , burde fra starten en klokke gå litt i pluss hele tiden.
Fordi man burde gjerne komme tidligere på en avtale enn for sent.
Med det du sier, +2 minuter for 3 ukers bruk tilsvarer +5,7 sekunder per dag : ikke noe galt med det, tvert imot.
Fordi i utgangspunkt skal en klokke alltid gå saktigere med tiden.(oljen tørker, delene får litt smuss og blir bremset)
Derfra, hvis klokken din starter med en +5sek per dag kan du kanskje havne med en 0 sek per dag etter 5 års bruk eller mer, avhengig av urverket og bruken.
Fra min egen erfaring, gikk det cirka sånn med en del ETA, men en 8400 Omega trenger ikke så mye service og burde holde seg bedre med tiden enn en 2824-2.
Derimot, starter du med 0 sekund i avvik fra dag en, skal klokken din bestandig gå i minus over årene og det er ikke det jeg hadde foretrukket for min del."
Også i den tenkemåten, selger du din klokke etter 3-4 års bruk, blir den lettere solgt hvis den går med +1 sekund per dag i sted av -3.
Angående Tourbillon :
En Tourbillon har for hensyn til å motvirker tyngdekraftens effekten på balansehjulet(inkl. hemverket, fjæret) og den kan bare gjør dette når balansehjulet er
vertikalt (der balansehjulet er mest bremset av tyngdekraften).
Når den Tourbillon "complication" ble skapt ( cirka 1795), var det enda ikke noe armbåndsur(
1810).
De første Tourbillon som ble brukt fant sin vei i noe sjeldent lommeur.
Disse lommeur satt dagens lang i
vertikal posisjon i lommene og da en Tourbillon hadde en relevant effekt for å motvirke tyngdekraftens effekt på balansehjulet: fordi bl.a tyngdekraften skaper en
større friksjon på balansehjulets akslingene når balansehjulet står vertikalt og dermed bremser gangen sin(klokken går sent).
Tyngdekraften har også en vis effekt på fjæret og hemverket når disse står vertikale.
Derfor er en vanlig "fast" Tourbillon på et armbåndsur bare pynt og prestisje: den har veldig lite innflytelse på urverkets nøyaktighet siden et armbåndsur hovedsakelig ikke har sitt urverk i vertikal posisjon gjennom mest av dagen sin.
Skulle en Tourbillon ha en betydelig effekt på balansehjulet i et armbåndsur, burde den bli montert på gyroskop for å konstant forbli vertikal.
I samme tenkemåte har Zenith skapt et hemverk (escapement) og som holder seg horizontalt med balansehulet sitt gjennom dagen og i alle bevegelser.: med gyroskop.
Ved å forbli horizontal, balansehjulet opplever da mindre friksjon enn hvis den var vertikalt.
Husk at en Tourbillon er bare der for å kompensere mot de negative effekter av tyngdekraften hvis et urverk står
vertikalt og det Zenith urverk ha ingen Tourbillon.