Rolex kvalitetskontroll = TIDENES BLØFF??

Medlem
26. nov. 2012
Innlegg
32
Heisann,

Etter mye frem og tilbake falt jeg på å kjøpe min første Rolex tidligere i år.
Valget falt på en ny GMT BLNR, som nå har vært på "service" i snart 1 mnd?!?!

Jeg hadde den på armen da jeg var innom en urmaker med en annen klokke og av nysgjerrighet ønsket jeg å måle nøyaktigheten på klokken da jeg mistenkte at det var noe feil etter å ha målt nøyaktighet opp mot en MAC noen ganger.

Ikke veldig overraskende så gikk den ikke i nærheten av COSC.
Hele -8-9 sekunder avvik om dagen.
Dette på en klokke som ble kjøpt i midten av januar 2017.
Urmakeren som har den til service bekreftet idag at feilen skyltes "en bøyd springfjer".

Følte med dette at hele konsept Rolex gikk litt opp i røyk for min del..
Er seriøst den dyreste klokken i samlingen, den mest ræva?

Min ca. like gamle Tudor BB ble målt samtidig og gikk tett på +1-2 sek.
Mest imponert var urmakeren over 8500 verket til min 6 år gamle Omega, som aldri er servet.
Der målte vi flatline altså så tett på 0 sek+/- som mulig.

Noen oppmuntrende ord om hvordan en bøyd springfjer og -8 sekunder, kan "glippe" den iherdig markedsførte kvalitetskontrollen til Rolex og idet heletatt være mulig på en klokke til 80k?!
Vil bli tatt godt imot mens jeg venter på en ny springfjer fra Sveits.

Hilsen den skuffede mannen..
 
Redigert:
Jeg prøver å oppmuntre.

Rolex kvalitetskontroll er garantert IKKE tidenes bløff. Du finner alt for mange eksempler via Google på to forhold:

1. Artikler om emnet som bekrefter at de som har hatt anledning til å observere Rolex produksjonslinje finner at det er en nitid og omfattende kontroll før klokker slippes til markedet.

2. Bekreftelser fra brukere/eiere som i all hovedsak er svært fornøyd med kvaliteten på klokkene.


Selv kjøpte jeg en Rolex YM for ca. et år siden. En vesentlig grunn var Rolex nye garanti (fra 2015) om presisjon på +/- 2 sek pr. dag. Det er vesentlig bedre enn COSC, som er +6 / -4 sek pr. dag.

Min klokke holdt seg lenge på ca. +2 sek pr. dag, men begynte etter hvert å øke til ca. + 4 sek. dag. Jeg tok den tilbake til AD, som uten diskusjon tok den til justering for å oppfylle presisjonskravet. Fikk den tilbake etter vel en uke, og på de ca. 2 månedene som har gått siden har den holdt seg i området + ca. 1 sek. pr. dag.

Alt taler for at du etter hvert får tilbake en klokke som oppfyller kvalitetsnormen.

En bøyd springfjær burde selvsagt ikke sluppet gjennom, men dette er nok unntaket som bekrefter regelen. Som er at Rolex holder høy kvalitet. Men med en produksjon tett oppunder 1 mill. klokker i året skal det jo godt gjøres at det ikke en sjelden gang glipper.
 
Har hatt 8-9 Rolex, og alle har gått svært nøyaktig uten problemer.
En og annen sjelden gang må det komme en mandags-versjon der også.

Omega derimot. Der har jeg opplevd ræva kvalitet...og mange med meg.
 
  • Liker
Reaksjoner: Mannen
Har hatt 8-9 Rolex, og alle har gått svært nøyaktig uten problemer.
En og annen sjelden gang må det komme en mandags-versjon der også.

Omega derimot. Der har jeg opplevd ræva kvalitet...og mange med meg.

Omega er kjent for å produsere klokker som bryr seg ikke om tiden...
Rolex derimot...:rolleyes:
Rolex.jpg
 
Jeg måtte ha min Tudor Pelagos inn til reparasjon rundt en måned etter jeg kjøpte den ny da den stoppet. Det var snakk om at det var for mye olje i urverket, så Tudor Kan også gjøre feil.
 
  • Liker
Reaksjoner: Mannen
Min erfaring er at jeg setter større pris på nøyaktighet når klokkeinteressen er lavere. Er i prinsippet enklokkemann om dagen, og setter stor pris på å konstatere at klokka går innenfor 15 sek til tross for at jeg ikke aner når jeg stilte den sist :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Jørn og Mannen
Min erfaring er at jeg setter større pris på nøyaktighet når klokkeinteressen er lavere. Er i prinsippet enklokkemann om dagen, og setter stor pris på å konstatere at klokka går innenfor 15 sek til tross for at jeg ikke aner når jeg stilte den sist :)
Enig! Husker sjeldent når jeg stilte klokken sist selv og kunne ikke brydd meg mindre om den hadde karret til seg 3 minutter ekstra på en mnd.. Som @Callahan nevner litt av sjarmen skru litt på kronen og fra tid til annen stille et mekanisk verk. Likevel.. Min første Rolex. Og de skryter fæært at dette skal være "premium". Dere vet hvordan det er med førsteinntrykk. :rolleyes:
 
Tusen takk for oppmuntringen alle sammen :) Det føles absolutt mye bedre nå og jeg innrømmer at jeg kanskje gikk litt skarpt ut her. Da er det bare å vente på å få min "mandags versjon" tilbake.:(
Har en rar følelse av at dette eksemplaret snart får en ny eier.

Love hurts! ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: hakotorg og westmouth
Gikk den 8 sek feil fra dag 1? Hvis den var slik fra Rolex, så kan man jo også begynne å lure på hva COSC tok seg betalt for da de sertifiserte urverket. :O
 
Jimmy, Teddy and Johnny are discussing wrist-watches over a bottle of whiskey...

Jimmy: " I bought three Rolex a long time ago: one was too slow, was was too fast and the other one stopped when I dropped it on my bathroom floor. Rolex is CRAP! Now I have an Omega since 15 years and everything is fine... Omega is KING...."

Teddy : " Oh yeah Jimmy? I bought three Omega a long time ago: one was too slow, was was too fast and the other one stopped when I dropped it on my kitchen floor. Omega is MEAN CRAP! Now I have a Rolex since 15 years and everything is fine... Rolex is THE KING...."

Johnny: " Shut up guys... I bought three Timex some years ago now: they all serve me well and remain precise. I alternate between the three since at list 20 years and send one away to the shop when the battery needs a change, everything is fine... Timex is THE FUCKING KING so the last glass is mine...."
 
Noen oppmuntrende ord om hvordan en bøyd springfjer og -8 sekunder, kan "glippe" den iherdig markedsførte kvalitetskontrollen til Rolex og idet heletatt være mulig på en klokke til 80k?!
Vil bli tatt godt imot mens jeg venter på en ny springfjer fra Sveits.
Hilsen den skuffede mannen..

Uflaks. Du vant på en måte i lotto, bare feil type lotto
 
  • Liker
Reaksjoner: Mannen
Uflaks. Du vant på en måte i lotto, bare feil type lotto

Det er mer sjans for å få en defekt Rolex enn å vinne på Loto tenker jeg.
På Lotto i Norge har du 1 sjans på 5 379 616 om å vinne de 7 rette.
Hvis Rolex produserer nå 750 000 klokker per år, blir det litt over 7 års produksjon før en klokke blir feil og sånn er det bare ikke:D
 
Høres ut som noe har gått galt under service? Jeg kjøpte BLNR og den er så presis at jeg lurer på om det er noe galt. Har stilt den 2 ganger siden 30.mars, ved åpning og etter ferie når jeg ikke tok den med. Min BLNR har jeg ikke klart å måle 1 min avvik på disse månedene.

Med min Seamaster 300 stilte jeg den tilbake 1-2 min ca hver 2-3 uker. Konklusjonen er vel som Christoffer91 sier, ikke alt blir like perfekt.
 
  • Liker
Reaksjoner: Mannen
Høres ut som noe har gått galt under service? Jeg kjøpte BLNR og den er så presis at jeg lurer på om det er noe galt. Har stilt den 2 ganger siden 30.mars, ved åpning og etter ferie når jeg ikke tok den med. Min BLNR har jeg ikke klart å måle 1 min avvik på disse månedene.

Med min Seamaster 300 stilte jeg den tilbake 1-2 min ca hver 2-3 uker. Konklusjonen er vel som Christoffer91 sier, ikke alt blir like perfekt.

Etter den "tyske klokke regulerings måte" , burde fra starten en klokke gå litt i pluss hele tiden.
Fordi man burde gjerne komme tidligere på en avtale enn for sent.

Med det du sier, +2 minuter for 3 ukers bruk tilsvarer +5,7 sekunder per dag : ikke noe galt med det, tvert imot.
Fordi i utgangspunkt skal en klokke alltid gå saktigere med tiden.(oljen tørker, delene får litt smuss og blir bremset)
Derfra, hvis klokken din starter med en +5sek per dag kan du kanskje havne med en 0 sek per dag etter 5 års bruk eller mer, avhengig av urverket og bruken.
Fra min egen erfaring, gikk det cirka sånn med en del ETA, men en 8400 Omega trenger ikke så mye service og burde holde seg bedre med tiden enn en 2824-2.

Derimot, starter du med 0 sekund i avvik fra dagen en, skal klokken din bestandig gå i minus over årene og det er ikke det jeg hadde foretrukket for min del.
 
  • Liker
Reaksjoner: Harlequin og RemiWM