Hvor mange er nok?

Hva er nok klokker? Helt individuelt det, noen mener at man når man ikke bruker alle klokkene at man da har for mange. Det kommer jo an på hva man interesserer seg for, mange av oss har samlemani, og da blir det aldri nok, spiller ingen rolle om de blir brukt på armen eller blir liggende i en boks. Hva med de som samler på lommeur, de blir jo knapt brukt i det hele tatt men man har disse fordi det er en interessant gjenstand, som gir glede bare av at man ser på den. Har mange klokker som aldri blir brukt på armen men som likevel gir mening å beholde, blir akkurat det samme som de som samler på kunst, da maleri og slikt heller ikke blir «brukt» men noe man «ser på». 😉

8 nå. Skal ned til 5, eller færre. Burde klart 3, men tror det blir tøft. Er man ren samler så betyr det kanskje ikke så mye om klokker ligger år ubrukt, men for meg blir det feil, så for meg blir det less is more..

• Liker
Reaksjoner: MikroKrone
Jeg har vel rundt 25. men i mange år var ventepølser hele middagen. Jeg er ikke så glad i å flippe.

Leverte speedmasteren min til service for en stund siden han som tok den imot hadde 170 klokker. Men han kan jo garantert serve de selv.

• Liker
Reaksjoner: Moon phase
Har gjort litt endringer i både Ønskeliste, og klokkeboksen i det siste.

Har i grunn kommet frem til at man MÅ ha 3 klokker

Daily (Sub eller lignende)
dressy (Gi meg en gammal GS any day of the week)
Beater (insert valgfri microbrand sw200 drevet ettellerannet med 100m+ vanntetthet)

Men jeg har selv kommet frem til at man BØR ha 10 klokker.
for meg ser listen slik ut

Daily (Bluesy sub Nybilselger-edition med maxikasse)
Casual chrono (Omega Speedmaster Sapphire sandwich)
Badeklokke til rivieraen (Tudor GMT hvit skive)
Dressklokke (King seiko 44 med et legendarisk urrverk og kassedesign som står seg i 2026)
"De som vet, de vet"-klokke (En strøken original Capt. Willard)
Høye drinker og lave damer -klokken (Seiko pogue på strutsereim)
Lave drinker og høye damer- klokken (Panerai radiomir)
Casual jeans og høst -klokken (Original Seiko 6138 Panda på horween rem)
Beater for hjulskift og banking (Damasko eller sinn 556)
Beater offshore (Helson shark diver i messing)

Meld meg om 2 uker så ser sikkert listen annerledes ut!

Denne tråden stikker litt - jeg har nemlig blitt nødt til å nedskalere samlinga av økonomiske årsaker, og etter hvert som klokkene forsvant én etter én i det som til slutt ble et slags last-man-standing-øyeblikk så stod Seiko SJE085-en igjen. Det var den jeg håpte på skulle bli, og markedet viste vei. Heldigvis er den også ganske allsidig med vanntetthet og sitt dress-aktige utseende. Men jeg merker fort at én klokke ikke holder i lengden. Jeg har ikke fasit på antall - det tror jeg må bero på det individuelle behovet for variasjon, og det kan jo endre seg fort. Sånn sett er klokker på gjennomtrekk egentlig en ganske fin ting fordi det ikke er statisk. Men jeg tenker som flere her at tre klokker er et bra fundament. Det er også fint å vite til fremtiden når økonomien forhåpentligvis bedrer seg, og klokkelivet kan fortsette.

Inntil videre får jeg bare akseptere svart urskive til enhver anledning.

Jeg tror for mange, inkludert meg selv som har holdt på med denne hobbyen i mange år kommer til et punkt hvor man ønsker å nedskalere. Hadde nok nærmere 20 klokker som Seiko/Orient etc når disse merkene var rimelig, og ga veldig mye klokkeglede for pengene. Interessen går i bølger så alt kan endre seg, men prisgaloppen er jo hinsides for tiden...heldigvis mye vintage/neo vintage å velge i. Det er der interessen alltid har vært størst for min del.

• Liker
Reaksjoner: Tannhjulet og seiltid
Et interessant tema for oss her inne.

Selv er jeg nå på 18-19 klokker, og tenker at det egentlig er litt mye. Men jeg slites litt mellom et ønske om en klokkesamling og et ønske om et moderat antall klokker i en boks der alle brukes og dekker ulike "behov".

For samlingens del gjelder det vintage, og spesielt Seiko. De trenger ikke brukes så ofte, men elsker historiene og gravejobben for å finne ut mest mulig. Og da er ikke antallet i og for seg en begrensning, men i større grad den økonomiske siden - det koster jo litt å få tak i og ikke minst få gjort en service der klokken ikke ender opp som en franken.

På den annen side er det mindre bekymring og lettere hva angår økonomien dersom boksen består av et gitt antall klokker som i større grad dekker ulike behov - som mange her enten forsøker å definere eller har klart å gjøre. Da må man i større grad selge og prioritere hvilke klokker man skal ha.

For min del heller jeg nå mot å forsøke begge deler. Altså en del samling og en del bruksklokker. Jeg tror begge deler gir mening og glede for meg. Men det kan godt være det endrer seg. Jeg har i alle fall ingen fasit på hvor mange klokker som er nok for meg.

• Liker
Reaksjoner: Ikaros og Moon phase
Jeg har solgt meg ned såpass at jeg burde selge selve klokkeboksen. Har nå 4 ordentlige klokker (inkl. arvet dressklokke) som dekker hele behovsspennet, etter å ha innsett at jeg ikke var villig til å betale for service på billige mekaniske urverk. Beaterne mine går på sollys eller kan få nytt urverk til en tusenlapp.

Ser at jeg sa 6 klokker forrige gang jeg skrev i denne tråden. Det er en stund siden. Nå har jeg lenge vært på 3+1 (chrono, diver, dress - og en god beater), og det føles veldig rett for meg. Selv om klokke-hobbyen skulle begynne å ta mer plass i hodet igjen, så har jeg nok ikke lyst på flere klokker samtidig.