Hvor mange er nok?

Per i dag kan jeg selge meg ned til 6 fornuftige ur uten for mye grining tror jeg.
Har forsøkt å plassere de i Gin's flotte kategorier:

• Hverdags ur - Railmaster, 5513
  • "Dress Down" fritidsur - BLNR, 16610LV
  • "Dress up" - IWC Portuguese
  • "Beater" - 14060M Sub

Logisk sett burde også en sub (eller to) kunne forlate dette selskapet, men foreløpig er 16610LV for fin (og for grønn) til å brukes til allround-beater, og 5513 mangler lume (og vil jeg kanskje ikke bruke til de røffeste aktivitetene), så 14060M er kjedelig men velkommen i samlingen...

Året har 365 dager så ser ingen problemer med at klokker ikke blir brukt, selv om det kan gå lang tid mellom hver gang.

Også jeg er en av dem som har solgt meg ned, fra en 8-10 stk til i dag to ur. I et svakt øyeblikk i går la jeg sågar også ut begge disse urene med intensjon om å bli en "ett urs mann"...... :-/ Heldigvis fikk kona meg på bedre tanker ;)

Saken er nemlig den, at jeg tenker tilbake til uskyldige dager før denne manien startet, hvor jeg i nesten 10 år var riktig så fornøyd med å eie èn Seamaster eletric blue. Hvorfor i all verden skulle jeg trenge noe mer enn dette ene uret?!?!? Det oppfylte alle mine behov! Men en dag måtte dette uret på service (første gang jeg var i en urmakerbutikk siden uret var nytt), og jeg ble forespeilet flere ukers ventetid...... På den annen side var betjeningen riktig så behjelpelig med å vise meg alle urene jeg "hadde gått glipp av" etter at jeg trofast hadde holdt meg til Omega'n! Dere vet hvor dette ender....... (lukter jeg konspirasjonsteori?) Jeg ble forført bort fra mitt monogame og trygge forhold til en verden av skinnende og eksotiske fristerinner, som i ettertid har nektet å slippe taket!

Personlig tror jeg det er lettere å ikke ha noen armbåndsur overhodet, enn å falle til ro med ett ur. Så hva er mitt perfekte antall? Har ikke peiling, og er ikke helt sikker på at det er antallet som er den største utfordringen, men muligens mer behovet for hele tiden å prøve noe nytt og spennende. Trenger ikke nødvendigvis være dyrere og mer eksklusivt, men det må være noe som "snakker til meg". Kanskje det er jakten-på-skatten, som er det avhengighetsskapende?

Jeg så begge klokkene lå ute en kort periode, og tenkte mitt........ Digger nemlig GMT versjonen av PO
Så ble de brått borte etter svært kort tid, og jeg tenkte mitt igjen....... Hett marked! (noe det ikke er for tiden)
Men du kom på bedre tanker altså........Fornuftig!

• Liker
Reaksjoner: Vestante
Jeg har landa på fire*. De er kategorisert slik:

• Hverdagsur - Rolex Explorer 36mm
  • Hverdagsur - Rolex Explorer II Polar
  • Dressur - JLC Mut Moon
  • Beater - Oris 65
Føler at mye er gjort her, særlig for den typen hverdag jeg har. Så slipper jeg den dårlige samvittigheten over ting som ikke blir brukt.

(*Jeg har jo også G-shock, pulsklokke, etc. Men jeg teller ikke disse. De er til spesialbruk. Hvis noen spør deg hvor mange par sko du har teller du vel ikke med slalåmstøvlene?)

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Zawatch og reim
Får spesifisere jeg også:)

Hverdag - Rolex Explorer 214270
Vintage - Rolex Submariner 5513
Pent - Grand Seiko SBGA011
Beater - Sinn 104
Chrono - Seiko Ananta

Følges ikke 100%;)

• Liker
Reaksjoner: Alinoe
Med fare for å fornærme trådstarter: Er ikke det et typisk kone/samboer/kjæreste spørsmål?
Er du på tynn is på hjemmefornten og prøver å rettferdiggjøre denne noe overdådige klokkefetisjen din? (les: vår)

• Liker
Reaksjoner: Preacher
Jeg tror dessverre aldri jeg kan få nok klokker, og har vel egentlig ikke noe tak på antall – det er «fornuften» og selvfølgelig også økonomien som styrer dette.

Ellers bruker jeg klokkene etter eget forgodtbefinnende, uten spesiell tanke på bruksområder. Det eneste som ikke er aktuelt er Ploprof til dress/smoking og Reverso på fuglejakt :D

Jeg er vell en av få som kjører "One man, one watch" prinsippet. Ettersom jeg har skjønt så vokser vi ikke akkurat på trær :D

Skal ikke nekte for at jeg til stadighet kikker på andre ur, men da ryker mitt gamle først. :)

• Liker
Reaksjoner: Todda
Mitt magiske tall er 5. Har langt flere nå, og som jeg ikke kommer til å selge. Men jeg har en boks med plass til 4 ur, og et på armen. De andre ligger i en større boks, og hentes frem i ny og ne.
Here it goes:
  1. Hverdagsur
  2. Dykker/badeur
  3. Kronograf
  4. GMT
  5. Dressur
Med de 5 dekker jeg alt untatt en måneferd. Det er bare kronografen og GMT jeg ikke har dobbelt opp (eller mer) men det er ikke noe stress. En del av de ekstra klokkene har en historie og tilknytning som gjør at jeg nok beholder dem. Og så holder jeg ikke på i øverste klassen, så totalverdien er godt innafor.

• Liker
Reaksjoner: Blodstrupmoen
Ehhh, har til en hver tid et sted mellom 25-30, alt fra Casio, Seiko og diverse vintage til Rolex, IWC og Corum :)

Helt greit egentlig, med tanke på at jeg tilnærmet aldri selger noe som først er kommet inn - kjøper det jeg har lyst på og liker, og da blir de. Bruker alle på rundgang avhengig av setting, antrekk, humør osv.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: OJ82 og Todda
Har endt på fire her også.

Hverdag: JLC Geophysic 1958
Litt penere: JLC Master Geographic
Dress: JLC MUT rosegull m/sort skive
Beater: Tudor Black Bay black

Kommer ikke å vare lenge, siden jeg føler at du når som helst kommer til å tilby meg Geophysic'en ;)

• Liker
Reaksjoner: kvasbo
Det finnes nok nesten like mange strategier for hva som er "riktig", som det finnes brukere.

Jeg var før på det der kjøret om å ha en "beater", en "ditt" og en "datt". Ble for komplisert.

Det riktige antallet for meg, er at jeg har så få at jeg innimellom vurderer å kjøpe en til - fremfor å vurdere om jeg skal selge en. Så, for meg er det riktige antallet av en kvalitativ størrelse og ikke kvantitativt.

Har ved et par anledninger hatt opp til åtte ur i samlingen. Det ble stressende. Jeg er en av de som må bruke urene for å kunne forsvare å eie de. Har derfor slått meg til ro med at tre er det korrekte antallet:

En klokke til bruk på jobb. Her har jeg brukt både Grand Seiko, Omega Aqua Terra og JLC Reverso. Akkurat nå er det Rolex 1803. Fin klokke, men jeg gleder meg alltid litt ekstra til å komme hjem fra kontoret når jeg bærer den...

En klokke til ettermiddagene. Det første jeg gjør når jeg kommer hjem er å skifte til Omega Speedmaster. Jeg har aldri vært mer glad i en ting enn jeg er i denne - den er perfekt. For meg.

En klokke til helgene. Rolex 114060. Syvåringen skal overta denne en gang, og jeg liker derfor å bruke den i helgene, når vi har mye tid sammen. Men jeg håper han fort blir moden, slik at jeg kan gi den bort å bruke Speedmasteren i helgene i stedet.

Så, sånn alt i alt er kanskje det perfekte antallet for meg en?

Jeg har funnet ut at det riktige for meg er 7-8 klokker. Da blir det en liten begivenhet hver gang jeg bytter klokke. Jeg vil gjerne ha minst 3 dressklokker, for tiden er det:
F.P.Journe Chronometre Bleu, ALS 1815 Up/Down og JLC Ultra Thin
Så vil jeg ha noen sportsur. For tiden er det:
AP ROO Safari, VC Overseas og Breguet Marine.
I tillegg bør man ha en Rolex i samlingen. For tiden er det 16613.
Har planer om noen bytter, men ønsker ikke flere ur i samlingen.

Jeg så en tråd her for en tid tilbake der man diskuterte den optimale trioen. På den tiden hadde jeg typisk 10-12 klokker i samlingen, men ble inspirert til å komme meg ned i antall og heller ha litt finere klokker. Så det har jeg jobbet med de siste to årene. For tiden har jeg 5 "seriøse" klokker, og en på vei inn. I tillegg har jeg en "herjeklokke" som jeg bruker til alt grovarbeid. Men jeg synes egentlig det er for mange. Stresser meg å ha klokker jeg ikke får brukt! Så jeg tenker at jeg skal ned i 4 klokker.

For meg er det fargen på skiven jeg ønsker variasjon i. For tiden er samlingen slik:

Sort skive: Panerai 111, Panerai 024, Grand Seiko SBGA029 og Rolex 16710
Blå skive: Omega Seamaster Electric Blue
Hvit skive: Breitling Colt Automatic 44 (på vei inn)
(Herjeklokke: Longines HydroConquest)

En av Paneraiene skal nok ut etterhvert, og jeg lurer på å bytte ut 16710-en og Omega EB-en med en YM 116622 :)

Redigert: