Hvor mange er nok?

Gin

Medlem
27. aug. 2012
Innlegg
4.704
Sted
Ingensted
Jeg har lagt merke til at enkelte her inne nå synes å ønske og selge "ned" samlingene sine, noen snakker sågar om å bli eller er "en urs mann".

Sikkert diskutert før, men hva er det "riktige" antall ur å eie?

Jeg har tidligere hatt 5-6 ur og opplevde da at noen ikke ble brukt. Har også forsøkt å kun ha ett skikkelig ur og syntes dette ble for statisk og kjedelig.

Jeg har konkludert med (for tiden:D) at 4 er "mitt tall".
  • Hverdags ur (Rolex SD4K)
  • "Dress Down" fritidsur (Panerai 422)
  • "Dress up" pen-ur (Grand Seiko SBGV019G)
  • "Beater" (Tissot T-touch i titan)
Hva er ditt "tall" ?
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: daghoi og Gubben11
hqdefault.jpg
 
Gull
Beater
Vintage

Jeg hadde klart meg veldig greit med 3 stk. man virkelig liker. Flere blir bare noe rot, har jeg funnet ut.
 
  • Liker
Reaksjoner: Gin
Hadde klart meg fint med 3, men er plass til 6 i windern....
Har derfor 5 som er mine og en plass til kona;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Skal jeg være ærlig med meg selv tror jeg mitt riktige tall er to.

116610 og 116500 tror jeg blir det perfekte par.

En med sort skive og en med hvit skive. En uten chrono, og en med. En med polerte lugs og senterlinks og en uten.

Det største problemet er at man kan lett rasjonalisere behovet for 10 klokker. Jeg blir mer og mer bevisst på at jeg ønsker å ha tid til å bruke klokkene mine.
 
  • Liker
Reaksjoner: Gin
2-3 klokker på meg har jeg funnet ut. Har jeg en skikkelig fin en ( helgull, 5711 osv ) så må man ha en annen til daglig bruk.
Nå har jeg ingen som ikke tåler daglig bruk, så da er det 3 stk på rotasjon.

116621
116610LV
214270

Egentlig fornøyd med disse, passer til det meste. Er ikke fan av chrono, så prøver å unngå det :)
 
Jeg kunne levd helt utmerket med to: Et dressur og et sportsur. Men jeg har forlengst innsett at jeg er klokkesamler, ikke bare klokkebruker. Jeg har ur som sjelden brukes men likevel neppe blir solgt fordi det gir meg glede å se på dem, bære dem innimellom, huske historien deres, osv, og det gir meg ekstra stor glede å gjenoppdage en klokke som jeg ikke har holdt i på lang tid. For meg blir spørsmålet i trådtittelen som å spørre en frimerkesamler hvor mange frimerker han trenger.
 
Jeg er en av de som har solgt meg ned litt, fordi jeg rett og slett ikke har brukt de så mye. Har nå en vurdering for veien videre, om mer skal ut for å finne 2-3 keepere, eller om jeg slår meg litt med ro slik boksen er nå:
14060
GS Snowflake
Speedy Pro
SM300 Spectre
 
Gull
Beater
Vintage

Jeg hadde klart meg veldig greit med 3 stk. man virkelig liker. Flere blir bare noe rot, har jeg funnet ut.

Enig. Tallet er 3.

Men fordelingen er slik:
Beater: Tissot DS Action (quartz), dvs den på ident-bildet.
Hverdags 1: Rolex YM
Hverdags 2: Mekanisk alternativ til YM'en, har ikke funnet den ennå.

Livet er jo en serie hverdager, så dagligbruken blir prioritert. Så får de være bra nok til å duge også om en festlig anledning dukker opp.
 
  • Liker
Reaksjoner: bjojo
En med sort skive og en med hvit skive. En uten chrono, og en med.

En med blå skive
En med grønn skive
En med månefase
En med power reserve
En med evighetskalender
En med flyback
En med...osv, osv...;)

Hvis jeg skal bruke fornuften ville jeg sagt at jeg klarer meg fint med to. En til dress og en til hverdags.
Men, hvorfor ødelegge en morsom hobby med fornuft?:)
 
Også jeg er en av dem som har solgt meg ned, fra en 8-10 stk til i dag to ur. I et svakt øyeblikk i går la jeg sågar også ut begge disse urene med intensjon om å bli en "ett urs mann"...... :-/ Heldigvis fikk kona meg på bedre tanker ;)

Saken er nemlig den, at jeg tenker tilbake til uskyldige dager før denne manien startet, hvor jeg i nesten 10 år var riktig så fornøyd med å eie èn Seamaster eletric blue. Hvorfor i all verden skulle jeg trenge noe mer enn dette ene uret?!?!? Det oppfylte alle mine behov! Men en dag måtte dette uret på service (første gang jeg var i en urmakerbutikk siden uret var nytt), og jeg ble forespeilet flere ukers ventetid...... På den annen side var betjeningen riktig så behjelpelig med å vise meg alle urene jeg "hadde gått glipp av" etter at jeg trofast hadde holdt meg til Omega'n! Dere vet hvor dette ender....... (lukter jeg konspirasjonsteori?) Jeg ble forført bort fra mitt monogame og trygge forhold til en verden av skinnende og eksotiske fristerinner, som i ettertid har nektet å slippe taket!

Personlig tror jeg det er lettere å ikke ha noen armbåndsur overhodet, enn å falle til ro med ett ur. Så hva er mitt perfekte antall? Har ikke peiling, og er ikke helt sikker på at det er antallet som er den største utfordringen, men muligens mer behovet for hele tiden å prøve noe nytt og spennende. Trenger ikke nødvendigvis være dyrere og mer eksklusivt, men det må være noe som "snakker til meg". Kanskje det er jakten-på-skatten, som er det avhengighetsskapende?
 
Redigert:
Per i dag kan jeg selge meg ned til 6 fornuftige ur uten for mye grining tror jeg.
Har forsøkt å plassere de i Gin's flotte kategorier:

  • Hverdags ur - Railmaster, 5513
  • "Dress Down" fritidsur - BLNR, 16610LV
  • "Dress up" - IWC Portuguese
  • "Beater" - 14060M Sub

Logisk sett burde også en sub (eller to) kunne forlate dette selskapet, men foreløpig er 16610LV for fin (og for grønn) til å brukes til allround-beater, og 5513 mangler lume (og vil jeg kanskje ikke bruke til de røffeste aktivitetene), så 14060M er kjedelig men velkommen i samlingen...

Året har 365 dager så ser ingen problemer med at klokker ikke blir brukt, selv om det kan gå lang tid mellom hver gang.
 
Også jeg er en av dem som har solgt meg ned, fra en 8-10 stk til i dag to ur. I et svakt øyeblikk i går la jeg sågar også ut begge disse urene med intensjon om å bli en "ett urs mann"...... :-/ Heldigvis fikk kona meg på bedre tanker ;)

Saken er nemlig den, at jeg tenker tilbake til uskyldige dager før denne manien startet, hvor jeg i nesten 10 år var riktig så fornøyd med å eie èn Seamaster eletric blue. Hvorfor i all verden skulle jeg trenge noe mer enn dette ene uret?!?!? Det oppfylte alle mine behov! Men en dag måtte dette uret på service (første gang jeg var i en urmakerbutikk siden uret var nytt), og jeg ble forespeilet flere ukers ventetid...... På den annen side var betjeningen riktig så behjelpelig med å vise meg alle urene jeg "hadde gått glipp av" etter at jeg trofast hadde holdt meg til Omega'n! Dere vet hvor dette ender....... (lukter jeg konspirasjonsteori?) Jeg ble forført bort fra mitt monogame og trygge forhold til en verden av skinnende og eksotiske fristerinner, som i ettertid har nektet å slippe taket!

Personlig tror jeg det er lettere å ikke ha noen armbåndsur overhodet, enn å falle til ro med ett ur. Så hva er mitt perfekte antall? Har ikke peiling, og er ikke helt sikker på at det er antallet som er den største utfordringen, men muligens mer behovet for hele tiden å prøve noe nytt og spennende. Trenger ikke nødvendigvis være dyrere og mer eksklusivt, men det må være noe som "snakker til meg". Kanskje det er jakten-på-skatten, som er det avhengighetsskapende?

Jeg så begge klokkene lå ute en kort periode, og tenkte mitt........ Digger nemlig GMT versjonen av PO
Så ble de brått borte etter svært kort tid, og jeg tenkte mitt igjen....... Hett marked! (noe det ikke er for tiden)
Men du kom på bedre tanker altså........Fornuftig!
 
  • Liker
Reaksjoner: Vestante
Jeg har landa på fire*. De er kategorisert slik:

  • Hverdagsur - Rolex Explorer 36mm
  • Hverdagsur - Rolex Explorer II Polar
  • Dressur - JLC Mut Moon
  • Beater - Oris 65
Føler at mye er gjort her, særlig for den typen hverdag jeg har. Så slipper jeg den dårlige samvittigheten over ting som ikke blir brukt.

(*Jeg har jo også G-shock, pulsklokke, etc. Men jeg teller ikke disse. De er til spesialbruk. Hvis noen spør deg hvor mange par sko du har teller du vel ikke med slalåmstøvlene?)
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Zawatch og reim
Får spesifisere jeg også:)

Hverdag - Rolex Explorer 214270
Vintage - Rolex Submariner 5513
Pent - Grand Seiko SBGA011
Beater - Sinn 104
Chrono - Seiko Ananta

Følges ikke 100%;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Alinoe