Hvor mange er nok?

Med fare for å fornærme trådstarter: Er ikke det et typisk kone/samboer/kjæreste spørsmål?
Er du på tynn is på hjemmefornten og prøver å rettferdiggjøre denne noe overdådige klokkefetisjen din? (les: vår)
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Jeg tror dessverre aldri jeg kan få nok klokker, og har vel egentlig ikke noe tak på antall – det er «fornuften» og selvfølgelig også økonomien som styrer dette.

Ellers bruker jeg klokkene etter eget forgodtbefinnende, uten spesiell tanke på bruksområder. Det eneste som ikke er aktuelt er Ploprof til dress/smoking og Reverso på fuglejakt :D
 
Jeg er vell en av få som kjører "One man, one watch" prinsippet. Ettersom jeg har skjønt så vokser vi ikke akkurat på trær :D

Skal ikke nekte for at jeg til stadighet kikker på andre ur, men da ryker mitt gamle først. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Todda
Mitt magiske tall er 5. Har langt flere nå, og som jeg ikke kommer til å selge. Men jeg har en boks med plass til 4 ur, og et på armen. De andre ligger i en større boks, og hentes frem i ny og ne.
Here it goes:
  1. Hverdagsur
  2. Dykker/badeur
  3. Kronograf
  4. GMT
  5. Dressur
Med de 5 dekker jeg alt untatt en måneferd. Det er bare kronografen og GMT jeg ikke har dobbelt opp (eller mer) men det er ikke noe stress. En del av de ekstra klokkene har en historie og tilknytning som gjør at jeg nok beholder dem. Og så holder jeg ikke på i øverste klassen, så totalverdien er godt innafor.
 
  • Liker
Reaksjoner: Blodstrupmoen
Ehhh, har til en hver tid et sted mellom 25-30, alt fra Casio, Seiko og diverse vintage til Rolex, IWC og Corum :)

Helt greit egentlig, med tanke på at jeg tilnærmet aldri selger noe som først er kommet inn - kjøper det jeg har lyst på og liker, og da blir de. Bruker alle på rundgang avhengig av setting, antrekk, humør osv.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: OJ82 og Todda
Har endt på fire her også.

Hverdag: JLC Geophysic 1958
Litt penere: JLC Master Geographic
Dress: JLC MUT rosegull m/sort skive
Beater: Tudor Black Bay black

Kommer ikke å vare lenge, siden jeg føler at du når som helst kommer til å tilby meg Geophysic'en ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: kvasbo
Det finnes nok nesten like mange strategier for hva som er "riktig", som det finnes brukere.

Jeg var før på det der kjøret om å ha en "beater", en "ditt" og en "datt". Ble for komplisert.

Det riktige antallet for meg, er at jeg har så få at jeg innimellom vurderer å kjøpe en til - fremfor å vurdere om jeg skal selge en. Så, for meg er det riktige antallet av en kvalitativ størrelse og ikke kvantitativt.
 
Har ved et par anledninger hatt opp til åtte ur i samlingen. Det ble stressende. Jeg er en av de som må bruke urene for å kunne forsvare å eie de. Har derfor slått meg til ro med at tre er det korrekte antallet:

En klokke til bruk på jobb. Her har jeg brukt både Grand Seiko, Omega Aqua Terra og JLC Reverso. Akkurat nå er det Rolex 1803. Fin klokke, men jeg gleder meg alltid litt ekstra til å komme hjem fra kontoret når jeg bærer den...

En klokke til ettermiddagene. Det første jeg gjør når jeg kommer hjem er å skifte til Omega Speedmaster. Jeg har aldri vært mer glad i en ting enn jeg er i denne - den er perfekt. For meg.

En klokke til helgene. Rolex 114060. Syvåringen skal overta denne en gang, og jeg liker derfor å bruke den i helgene, når vi har mye tid sammen. Men jeg håper han fort blir moden, slik at jeg kan gi den bort å bruke Speedmasteren i helgene i stedet.

Så, sånn alt i alt er kanskje det perfekte antallet for meg en?
 
Jeg har funnet ut at det riktige for meg er 7-8 klokker. Da blir det en liten begivenhet hver gang jeg bytter klokke. Jeg vil gjerne ha minst 3 dressklokker, for tiden er det:
F.P.Journe Chronometre Bleu, ALS 1815 Up/Down og JLC Ultra Thin
Så vil jeg ha noen sportsur. For tiden er det:
AP ROO Safari, VC Overseas og Breguet Marine.
I tillegg bør man ha en Rolex i samlingen. For tiden er det 16613.
Har planer om noen bytter, men ønsker ikke flere ur i samlingen.
 
Jeg så en tråd her for en tid tilbake der man diskuterte den optimale trioen. På den tiden hadde jeg typisk 10-12 klokker i samlingen, men ble inspirert til å komme meg ned i antall og heller ha litt finere klokker. Så det har jeg jobbet med de siste to årene. For tiden har jeg 5 "seriøse" klokker, og en på vei inn. I tillegg har jeg en "herjeklokke" som jeg bruker til alt grovarbeid. Men jeg synes egentlig det er for mange. Stresser meg å ha klokker jeg ikke får brukt! Så jeg tenker at jeg skal ned i 4 klokker.

For meg er det fargen på skiven jeg ønsker variasjon i. For tiden er samlingen slik:

Sort skive: Panerai 111, Panerai 024, Grand Seiko SBGA029 og Rolex 16710
Blå skive: Omega Seamaster Electric Blue
Hvit skive: Breitling Colt Automatic 44 (på vei inn)
(Herjeklokke: Longines HydroConquest)

En av Paneraiene skal nok ut etterhvert, og jeg lurer på å bytte ut 16710-en og Omega EB-en med en YM 116622 :)
 
Redigert:
Med fare for å fornærme trådstarter: Er ikke det et typisk kone/samboer/kjæreste spørsmål?
Er du på tynn is på hjemmefornten og prøver å rettferdiggjøre denne noe overdådige klokkefetisjen din? (les: vår)
He he he..:D
Neida, jeg har vel egentlig meget god forståelse på hjemmefronten både for denne og andre kostbare interesser;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Ckbuff
Rumpa er delt, og det er det jommen godt at synet på klokker også er. Også hva gjelder antall i boxen. Noe annet ville ha vært kjedelig!
Selv synes jeg det er tilnærmet umulig å putte klokkene mine (og selvfølgelig andres) inn i bås og tilnærmet tette skott. Alle dere vet jo hvor mye f.eks et lite reimskifte gjør med klokka...
Jeg er likevel enig i at noen klokker passer bedre til hverdags, og andre bedre til fest. Men hverdagen og festene er jo også forskjellig for hver og en av oss!!
Dersom dagen ikke byr på noe spesielt som jeg bør ta hensyn til, tar jeg rett og slett på meg det jeg har lyst til.

Når jeg ser på innleggene over, måtte jeg derfor tenke meg litt om for å se om det er noe tydelig mønster i bruken min. Og i lys av at jeg er en av få (tror jeg) her inne som ikke har en Rolex i boxen, og egentlig ikke har noen planer om å skaffe en eller, så ble det ca sånn:

Hverdag og fritidsaktiviteter - Breitling Superocean Heritage, på gummi eller sort reim
Omega Seamaster PO, på gummi eller på lenke

Helg og litt pyntet - Breitling Chronomat 44 GMT, på lenke og sort/brun reim

Dress/pent - Frederique Constant Heart Beat Manufacture Moonphase, på brun croco
Raymond Weil Freelancer chrono - 7730-STC-65025, på mørk brun skinn reim
 
Jeg kjøpte først en klokkeboks med plass til fem klokker, og tenkte at det holdt :)
Den ble fort for liten, og klokkeboks for ti klokker ble kjøpt inn. Den var på et tidspunkt full, men har nå ledige plasser etter å ha solgt litt. For meg tipper jeg antallet kommer til å variere midt mellom fem og ti et sted, der klokkegaver tar opp et par permanente plasser.
 
Jeg har per dags dato kun:

Seiko SKX009J(som befinner seg i Italia)
Omega Dynamic III
Orient Union
Rolex GMT-Master II - 116710LN
Rolex Daytona 116520 - Hvit skive

Av de er det Omegaen/Orienten som er "hjemmeklokken", mens det som regel går i Omega/GMT når jeg er ute.
Jeg skulle ønske at Omegaen var "oppgradert" til en litt finere klokke som kan brukes mer som hverdagsbeater ute.

Orienten er kjæresteklokke, så den vil aldri bli solgt.

Daytonaen blir brukt til litt finere anledninger.

Jeg hadde ikke hatt noe i mot å ha måneklokken i tillegg til de jeg har. Eventuelt en vakker Globemaster med blå skive. Eller DJ med blå skive.. Kanskje Hulken? Eller Explorer II polar? En 16610 hadde vært gøy å ha igjen da jeg anser den som den "riktige" klokken for meg.



..tror ikke det blir nok i det hele tatt.
 
Et absolutt minstekrav er for min del to klokker. Ellers går jeg på veggen, blir lei og MÅ kjøpe noe annet umiddelbart.

"Nok" vet jeg ikke om det noen gang blir? Så langt har jeg ofte solgt noe for å kunne ta meg råd til å kjøpe noe nytt. Per dags dato har jeg fire klokker som brukes på rundgang hvorav én er forbehold penere antrekk (FC). De øvrige kan brukes til alt fra badebukse til arbeidsdress. Har også noen andre i tillegg med sentimental verdi som ikke brukes i hverdagen.

Jeg ser vel for meg at 8 - 10 klokker som brukes jevnlig vil være relativt optimalt. Alt avhengig av pris på klokker vs. personlig økonomi. Kanskje kvantiteten vil gå på bekostning av kvalitet etter hvert :) Ergo kutter ned målet for å få inn de få spesielle.

Per dags dato fornøyd med mine fire:
Submariner Ceramic 116610 LN
Datejust II flutted bezel m/blå skive 116334
Panerai PAM 104
Frederic Constant Slimline Moonphase

Fyller gjerne på med diverse rolexer, PP nautilus og aquanaut, AP royal oak, Cartier Tank Solo, etc.

Vi får se hva fremtiden bringer, men det blir vel aldri "nok", i alle fall vil trangen til å gjøre omrokkeringer i boksen alltid være til stede. Og det ender som regel opp med at jeg savner det gamle, så da er vel løsningen å kjøpe "i tillegg" og ikke "istedenfor" :)

God helg, folkens!
 
  • Liker
Reaksjoner: Frik og Anders
Tenker mange ganger at jeg burde selge meg ned til 3-4, ser at det neppe skjer i overskuelig framtid. Realistisk så blir de 6-8 jeg har idag, dog med et lite stikk av dårlig samvittighet for å ha litt for mange. Det går over når jeg ser veske samlingen til kona :)
 
  • Liker
Reaksjoner: KTS69 og Preacher
Her var det lenge mange diskusjoner med meg selv.
Husker at jeg med tiden landet på den praktiske rotasjonen som så mange andre her inne også praktiserer.

Noe til pent må man selvfølgelig ha, til de helt fine anledninger, da gjerne i edelt metall. Her har det selvfølgelig vært utskiftninger.

Så hverdagsklokken som er den trofaste gangeren i det daglige. Den som får mest armtid.

Kronografen har hos meg som for mange andre endt opp som sport/fritidsklokken, den man tar på seg i litt livligere lag når antrekket er litt mer løssluppent.

Men vent nå, hva er det jeg snakker om, flere ur? Sinnsykt hahahaha
 
Svaret er 7, en til hver dag i uken. Da passer de penere ur best til helgen for min del når arbeidet er av typen hands on. Rolex, Omega og Patek Philippe er perfekt til hverdag, mens Lange pryder hånden i helgen:)