Hvor forsikrer dere klokkene?

Vær obs på at det er forskjellige krav til dokumentasjon ved tegning av forsikring, og oppgjør. Det høres sprøtt ut, men det er altså slik at du kan få tegnet en forsikring relativt enkelt, men dersom du får en sak vil denne videresendes til oppgjørsavdelingen som da kan komme med krav til feks. takst, mva-kvittering o.l. for at du skal få fullt oppgjør.

Kilden på dette er Gjensidige selv, etter at jeg hadde en lengre samtale med dem om temaet for et drøyt år siden,

Dette er jeg også blitt fortalt, og det gjelder ikke bare Gjensidige.
 
jeg ringte gjensidige nettopp nå.

eksempel gjaldt min norskkjøpte rolex explorer 2016, forsikringssum nok 60 000,-

- sende kvittering eller takst til gjensidige på epost
- pris 1170,- per år.

forsikringen skulle dekke det meste, med mindre man er fjollete uaktsom - type legger igjen klokka på kafé eller lignende rariteter :rolleyes:
 
Noen som vet hvor man kan få takst på klokker i Bergen?
Forsikringsselskapet mitt nekter stadig å annerkjenne verdivurderinger fra Urmaker Bjerke og Urmaker Gjertsen.
Blir merkelig nok stadig henvist til Bjørklund Nesttun (!) ettersom de er oppført på en liste over autoriserte urmakere utført av NURK. :confused:
 
Noen som vet hvor man kan få takst på klokker i Bergen?
Forsikringsselskapet mitt nekter stadig å annerkjenne verdivurderinger fra Urmaker Bjerke og Urmaker Gjertsen.
Blir merkelig nok stadig henvist til Bjørklund Nesttun (!) ettersom de er oppført på en liste over autoriserte urmakere utført av NURK. :confused:
Bjørklund??? Hva har de drukket hos forsikringsselskapet ditt?
 
kanskje vurdere annet forsikringsselskap?

Noen som vet hvor man kan få takst på klokker i Bergen?
Forsikringsselskapet mitt nekter stadig å annerkjenne verdivurderinger fra Urmaker Bjerke og Urmaker Gjertsen.
Blir merkelig nok stadig henvist til Bjørklund Nesttun (!) ettersom de er oppført på en liste over autoriserte urmakere utført av NURK. :confused:
 
Bjørklund??? Hva har de drukket hos forsikringsselskapet ditt?

Batterisyre fra en Daniel Wellington-klokke. :p

For et år siden lagde Nurk en liste over godkjente foretak for taksting og verdivudering av klokker.
Dessverre er verken Bjerke eller Gjersten representert. I Bergen er det kun Bjørklund som er oppført :confused:
 
  • Liker
Reaksjoner: Pippen
Batterisyre fra en Daniel Wellington-klokke. :p

For et år siden lagde Nurk en liste over godkjente foretak for taksting og verdivudering av klokker.
Dessverre er verken Bjerke eller Gjersten representert. I Bergen er det kun Bjørklund som er oppført :confused:
Haha, det er sykt!
 
det viser seg å være vanskeligere enn anntatt å bruke DNB på dette. Har alt av det økonomiske og alle forsikringer der, så sånnsett skulle det gå fint å forsikre klokken også.

jeg er nå oppe i 7 telefoner og personer på deres kontor. Jeg sendte inn prisbekreftelse på ny tilsvarende klokke fra Bjerke her idag, fikk beskjed at det måtte tas takst. i samme mail stod det også listet opp 3 forskjellige urmakere i oslo, blant annet Heyerdahl på skøyen. Jeg gikk innom der i lunchen og møtte en veldig hyggelig dame.

Hun fortalte at det var helt feil at det måtte tas takst og at prisbekreftelsen skulle holde i massevis.
Det er tydeligvis også Heyerdahl som kurser de fleste forsikringskontorer når det kommer til forsikring av klokker og diamanter så jeg regner med hun vet hva hun snakker om.

Dette var da ikke DNB enig i. Det er tydeligvis takst som gjelder hos de.
 
Har selv DNB, og de har alltid vært fornøyd med kvittering på kjøpet - enten fra butikk eller privatperson.....
 
Dette med forsikring av verdigjenstander er normalt sett plankekjøring - f.eks Telemark bunad med tilhørende syljer, kniver og etc. Dette samles i en dekning etter som man melder inn hva som skal forsikres.
En klokke som er kjøpt ny i butikk - forsikres utifra kvittering. Denne forsikringen kan tegnes med (normalt sett, forskjellig praksis i selskapene) kvittering inntil 1 +/- år.

Ved kjøpesum et sted over 45 k - vil selskapet sannsynligvis kreve at man er totalkunde.

Overnevnte er "vanlig" verdigjenstand.
Når det er snakk om et samleobjekt, er saken helt annerledes, de fleste du snakker med har 0 peiling på eldre årganger av ettertraktede klokker, langt mindre prisstigning/etterspørsel/volatilitet og what not.

En bunad kjøpes for ~ 40 k, og er verd 40 k i innkjøp, salgsverdi er mindre.
En 30 år gammel "Pepsi" med kjøpesum den gang på noen få lapper - har økt betraktelig i salgsverdi, skal man da forsikre en slik gjenstand for markedspris - må man nødvendigvis ha en takst.

Et annet tilfelle er om man har en klokke fra si 2003 - da holder det ikke med nyprisbekreftelse. For et selskap høres dette ut som man ønsker å forsikre en 1991 Ford sierra som en 2017 Mondeo.

Det et selskap vil vite - er hvor mye DIN klokke er verd, ergo hjelper det ikke hva den koster ny i butikk.
Alle kan skaffe en nyprisbekreftelse, men det forteller nada om hva kunden faktisk eier.

Kjøpskontrakt når man kjøper brukt kan også være fornuftig!


*edit: verdigjenstand kan meg bekjent ikke tegnes som eneste produkt i et selskap
 
  • Liker
Reaksjoner: Consigliere og holmby
Vær obs på at det er forskjellige krav til dokumentasjon ved tegning av forsikring, og oppgjør. Det høres sprøtt ut, men det er altså slik at du kan få tegnet en forsikring relativt enkelt, men dersom du får en sak vil denne videresendes til oppgjørsavdelingen som da kan komme med krav til feks. takst, mva-kvittering o.l. for at du skal få fullt oppgjør.

Kilden på dette er Gjensidige selv, etter at jeg hadde en lengre samtale med dem om temaet for et drøyt år siden,
Lurt å ha i bakhode ja:) Og det høres jo logisk ut. Skal jo være lett å gi de penger. Men verre å få de til å gi deg penger.
 
  • Liker
Reaksjoner: Cicero
Fikk tilbud fra DnB idag på 611,- mot verditakst eller kvittering på 6mnd gammel klokke til 50k
Er totalkunde
 
Noen som vet hvor man kan få takst på klokker i Bergen?
Forsikringsselskapet mitt nekter stadig å annerkjenne verdivurderinger fra Urmaker Bjerke og Urmaker Gjertsen.
Blir merkelig nok stadig henvist til Bjørklund Nesttun (!) ettersom de er oppført på en liste over autoriserte urmakere utført av NURK. :confused:

Jeg har fått godkjent flere verdivurderinger fra Bjerke hos Tryg Fyllingsdalen da jeg forsikrer klokkene mine. De er rimelig enkel og ha forsikring på klokker hos også.

Så hør med Tryg =)
 
Forsikring er jo ett veddemål, klarer meg greit selv om en luksusgjenstand som klokker jo er, blir skadet eller tapt. Derfor har jeg valgt å ikke forsikre klokkene utover innboforsikring. Kan allerede kjøpe meg en Rolex for spart forsikringssum
 
Redigert:
Bumper denne.

Jeg har forsikringene mine hos DNB, og vært godt fornøyd med dem. Når jeg i dag skulle forsikre en klokke til 57k så får jeg en pris på ca. 1300 i året. Jeg har forsikret en annen klokke hos DNB til 60k som jeg betaler ca. 650 for i året. Når jeg spør hvorfor de er blitt dobbelt så dyre så begrunner de det mer at det nå er Fremtind Forsikring som forsikrer på vegne av DNB. Noen som har vært borti dette? Hva er syntes dere ellers en fair pris for å forsikre en klokke til 60k?
 
  • Liker
Reaksjoner: Mr.Erling
kjøpte ny Rolex og gjensidige ba om kopi av faktura.
Null problem, men jeg sa ''nei takk'' pga. ''ågerkarl'' pris på forsikringen. Premien er ordet som de sier.. for et ord.
 
Bumper denne.

Jeg har forsikringene mine hos DNB, og vært godt fornøyd med dem. Når jeg i dag skulle forsikre en klokke til 57k så får jeg en pris på ca. 1300 i året. Jeg har forsikret en annen klokke hos DNB til 60k som jeg betaler ca. 650 for i året. Når jeg spør hvorfor de er blitt dobbelt så dyre så begrunner de det mer at det nå er Fremtind Forsikring som forsikrer på vegne av DNB. Noen som har vært borti dette? Hva er syntes dere ellers en fair pris for å forsikre en klokke til 60k?
Har opplevd det samme med DNB. Bare å bytte forsikringsselskap! Skal få tatt tak i dette til uka.
 
Bruker DNB i dag, men opplever at flere selskap ikke vil forsikre kun en verdigjenstand. Det kreves gjerne at "alt" av forsikringer flyttes for at de skal gjøre det.