Hvor forsikrer dere klokkene?

Medlem
16. feb. 2014
Innlegg
32
Sted
oslo
Hei!

Her om dagen kjøpte jeg meg min første "ordentlige" klokke, en PAM104.

Tenkte det ville være lurt å forsikre den og har tatt kontakt med DNB hvor jeg har alle forsikringer fra før.
Har til nå vært i kontakt med de 3 ganger.
1. gang: dagen før jeg kjøpte ringte jeg inn for å høre hva det ville koste. Fikk svar at jeg kunne forsikre for samme sum som jeg betalte, og senere ordne en takst og forsikre ut fra den.

2. gang: dagen etter jeg hadde kjøpt ringte jeg inn igjen, fikk svar at det var ingen vits å forsikre før jeg hadde takst eller en prisbekreftelse fra en sertifisert forhandler.

3. gang: ringer inn med prisbekreftelse fra Bjerke. Hun vil ikke gjøre noe før fagavdelingen har sett på saken.

Begynner å bli lei av å få forskjellige svar og bli lovet diverse hele tiden.

Hvor forsikrer dere og hva koster moroa?
 
Jeg hadde tidligere forsikringene i DnB, da gikk det an å ordne det på dagen så lenge man hadde prisbekreftelse. Derimot når den siste skulle forsikres måtte de få fagavdelingen til å se på dokumentasjonen og det ville ta fra noen dager til en uke. Flyttet da over til gjensidige hvor ting gikk både raskere og smidigere.
 
Jeg har tidligere tatt en ringerunde til flere selskap. Ingen av dem ville da forsikre en klokke som eneste forsikring hos dem.
 
Bruker Gjensidige. Sa bare va klokka koster ny og fikk forsikret for den summen. Sendte han bilder også da. Bruker alltid samme fyren på lokalt kontor, så han vet godt hvem som ringer. Har kanskje noe å si at det er litt mere tillit lokalt vet ikke, har aldri ringt sentralt angående klokker.
 
Jeg bruker DNB, og har kun positive opplevelser. På klokker med verdi på over 50k (så vidt jeg husker), må ønsket forsikringssum dokumenteres med kvittering el.l. ved nytegning.
 
Gjensidige. Sendte de en forespørsel etter å ha lest litt i tråden. De måtte ha kvittering/nyprisbekrefelse fra butikk. Alt. MVA-papirer om klokken var hentet fra utlandet
 
Storebrand. Forsikret en Explorer 214270, ny fra Norsk AD i august i fjor. Sendte bare kopi av kjøpskvittering. Koster meg i underkant av kr. 600,- pr år. Har alle mine forsikringer der.
 
Gjensidige. Sendte de en forespørsel etter å ha lest litt i tråden. De måtte ha kvittering/nyprisbekrefelse fra butikk. Alt. MVA-papirer om klokken var hentet fra utlandet
Det trengte ikke jeg hos Gjensidige. Bare sa hva klokken var verdt.
 
Storebrand. Forsikret en Explorer 214270, ny fra Norsk AD i august i fjor. Sendte bare kopi av kjøpskvittering. Koster meg i underkant av kr. 600,- pr år. Har alle mine forsikringer der.
Det var en god pris. Betaler vell 1200 i året hos Gjensidige for en 216570. Forsikret for 73k da
 
Det trengte ikke jeg hos Gjensidige. Bare sa hva klokken var verdt.

Vær obs på at det er forskjellige krav til dokumentasjon ved tegning av forsikring, og oppgjør. Det høres sprøtt ut, men det er altså slik at du kan få tegnet en forsikring relativt enkelt, men dersom du får en sak vil denne videresendes til oppgjørsavdelingen som da kan komme med krav til feks. takst, mva-kvittering o.l. for at du skal få fullt oppgjør.

Kilden på dette er Gjensidige selv, etter at jeg hadde en lengre samtale med dem om temaet for et drøyt år siden,