Hvor farlig det er å bruke gamle ur med urskiver med radioaktivt innhold?


Hodinkee testet dette uhøytidelig for ikke så lenge siden. Fra 13:30 og utover. Merkbar forskjell, men neppe veldig farlig.
ref Hodinkee-videoen; Hvorfor i all verden måler de kun urskiva, og ikke strålingen gjennom baklokket? Den vil jo strengt tatt være av mye mere relevans.
 
  • Liker
Reaksjoner: Nome93
is it safe?

1360a86f4f3e4445165aa76e6e95bc48.jpg
 
Redigert:
Det er vel slik det bør fremstilles.
Radium Girls.jpg


The Raidum Girs, som malte skivene på de gamle klokkene. For å få pene og skarpe linjer brukte de spyttet for å spisse penselen.

Dette gjorde at lyset ble dårligere i lokalet, og de så ikke de andre gutta som sto ved siden av.

8
 
At folk går med radioaktivt materiale frivillig på armen er meg en gåte. Ville du hatt en ring, med innkapslet radium i?

Radium blir jo ikke ufarlig, selv om det står Rolex på skiven....
 
  • Liker
Reaksjoner: Nome93
I følge forskningsartikkelen er ikke problemet strålingens direkte effekt på hud/skjelett etc, men at radium omdannes til radon-gass som så innhaleres. Dette gir da ekstrem risiko for lungekreft skal vi tro forskerne. Dette har aldri før blitt diskutert i forbindelse med klokker og er svært relevant. I et uventilert rom med radiumklokker ble det målt 134 ganger over anbefalt max-dose radon, noe som utgjør en umiddelbar helserisiko. "Det har nå gått bra med meg så langt" osv.. er ignorant og mye av den samme retorikken man hørte på 60-tallet om røyking og lungekreft.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Nome93 og JanSkrotnes
Radium er jo ikke til å spøke med. Men inntil det kommer en større studie
med publisert resultat i en annerkjent lege-tidsskrift (og ikke bare en klikk-sak på hodinkee) om temaet så velger jeg fremdeles å sove med klokkeboksen min under hodeputa....
 
Redigert:
Dette har vel vært diskutert før - og konsensus er vel at ur etter 40-tallet inneholder svært lite radium, 1 hundredel av det som teks ble benyttet i mellomkrigstiden. Mengden bequerel eller millisievert i fra ur lagd på femti-tallet utgjør minimal fare, så lenge man ikke åpner uret og berører skive samt visere.

"That means a person who owns a radium watch (and presumably isn't wearing it 24 hours a day), has little to worry about, said Dr. M. Donald Blaufox, the chairman of the department of nuclear medicine at the Albert Einstein College of Medicine in the Bronx. A radium watch becomes hazardous only when someone opens one and tinkers with the dials, inhaling radioactive dust particles."

Derimot ur i fra mellomkrigstiden og ikke minst lommeur i fra 1910 og yngre, er nok en annen historie. Her ble det benyttet rikelig mengder med radium og zinksulfid. Tror ikke jeg ville ha sovet så mye med dem.
 
Dette har vel vært diskutert før - og konsensus er vel at ur etter 40-tallet inneholder svært lite radium, 1 hundredel av det som teks ble benyttet i mellomkrigstiden. Mengden bequerel eller millisievert i fra ur lagd på femti-tallet utgjør minimal fare, så lenge man ikke åpner uret og berører skive samt visere.

"That means a person who owns a radium watch (and presumably isn't wearing it 24 hours a day), has little to worry about, said Dr. M. Donald Blaufox, the chairman of the department of nuclear medicine at the Albert Einstein College of Medicine in the Bronx. A radium watch becomes hazardous only when someone opens one and tinkers with the dials, inhaling radioactive dust particles."
.

Sitatet du bruker er ikke fra den nye forskningsrapporten vi diskuterer over, men fra en 12 år gammel NYTimes-artikkel. Det vi diskuterer er som sagt IKKE strålingen direkte fra uret, men radon-gassen som oppstår i nedbrytningen av radium. Innhalering av radon har så vidt meg bekjent aldri vært diskutert som en av farene ved radiumklokker, og representerer et helt nytt perspektiv
 
Sitatet du bruker er ikke fra den nye forskningsrapporten vi diskuterer over, men fra en 12 år gammel NYTimes-artikkel. Det vi diskuterer er som sagt IKKE strålingen direkte fra uret, men radon-gassen som oppstår i nedbrytningen av radium. Innhalering av radon har så vidt meg bekjent aldri vært diskutert som en av farene ved radiumklokker, og representerer et helt nytt perspektiv
Beklager unøyaktigheten i min kommentar. ;)
Når det gjelder artikkelen du linker til, så er det en -1- studie i fra Storbritannia. Det sentrale er vel igjen at det er snakk om svært gamle ur og noen i svært dårlig forfatning.

Kort oppsummert, har du 30 ur ifra 1940-tallet og eldre, bør nok disse lagres på dertil egnet sted. Hvis du i tillegg har en uvane med røyking, så setter du deg i en betinget risiko.

De med gamle dykkere ifra 50 tallet trenger ikke å bekymre seg like mye. N'es pas?