Hvor farlig det er å bruke gamle ur med urskiver med radioaktivt innhold?

Det blir feil å ufarliggjøre omgangen med radium. Stråling fra radium seg ikke stoppe av glass og metall (i motsetning til tritium), og man eksponerer seg ved å bære klokken på armen. Hvor mye er omdiskutert, men det er grunn til å tro at lett bruk av og til, ikke innebærer helserisiko.

Trådstarter snakker også om direkte eksponering via demontering og skruing. Her er det grunn til å ta alle forholdsregler. Radiumstøv samler seg på urskiven og kommer lett i kontakt med både fingre og luftveier. Klokkene fra 30, 40 og 50-tallet er nøyaktig like radioaktive i dag som da de kom fra fabrikken. Her er linker til to artikler som tar for seg temaet.

http://www.watchprosite.com/page-wf.forumpost/fi-732/ti-901183/pi-6169193/

http://rolexpassionreport.com/15606/the-evolution-of-rolex-luminous/

IMG_5201.JPG
Ble stoppet på en flyplass etter å ha sendt en bag med denne Cymaen gjennom sikkerhetskontrollen. Var i en treboks og innpakket i gavepapir, allikevel knitret det tydeligvis i geigertelleren. Et par urolige sikkerhetsvakter ville vite om jeg fraktet radioaktivt materiale, og det tok en stund før jeg koblet den absurde påstanden til klokka. Ble aldri noe hverdagsur.

Hodinkee testet dette uhøytidelig for ikke så lenge siden. Fra 13:30 og utover. Merkbar forskjell, men neppe veldig farlig.

Hodinkee testet dette uhøytidelig for ikke så lenge siden. Fra 13:30 og utover. Merkbar forskjell, men neppe veldig farlig.
ref Hodinkee-videoen; Hvorfor i all verden måler de kun urskiva, og ikke strålingen gjennom baklokket? Den vil jo strengt tatt være av mye mere relevans.

• Liker
Reaksjoner: Nome93
Det er vel slik det bør fremstilles.
Radium Girls.jpg

The Raidum Girs, som malte skivene på de gamle klokkene. For å få pene og skarpe linjer brukte de spyttet for å spisse penselen.

Dette gjorde at lyset ble dårligere i lokalet, og de så ikke de andre gutta som sto ved siden av.

8

At folk går med radioaktivt materiale frivillig på armen er meg en gåte. Ville du hatt en ring, med innkapslet radium i?

Radium blir jo ikke ufarlig, selv om det står Rolex på skiven....

• Liker
Reaksjoner: Nome93