Hvor farlig det er å bruke gamle ur med urskiver med radioaktivt innhold?

Medlem
27. sep. 2012
Innlegg
217
Hallo. Jeg lurer på hvor farlig det er å bruke gamle ur med urskiver med radioaktivt innhold? Jeg kom til å tenke på dette. Har selv demontert noen eldre ur som kan ha inneholdt radioaktivt innhold. Får litt kalde føtter etter å ha lest noe om det. Det falt meg ikke inn at jeg kunne utsette meg for eksponering av radioaktive stoffer, når jeg har skrudd litt på gamle klokker.

Har dere noen meniniger om dette? Hvor stor fare er det egentlig?
 
Hallo. Jeg lurer på hvor farlig det er å bruke gamle ur med urskiver med radioaktivt innhold? Jeg kom til å tenke på dette. Har selv demontert noen eldre ur som kan ha inneholdt radioaktivt innhold. Får litt kalde føtter etter å ha lest noe om det. Det falt meg ikke inn at jeg kunne utsette meg for eksponering av radioaktive stoffer, når jeg har skrudd litt på gamle klokker.

Har dere noen meniniger om dette? Hvor stor fare er det egentlig?

Tror den mengden av aktivt radium som er igjen er av så liten konsentrasjon at der har null og nada og si.
Arbeideren som jobbet med å male lumen og som slikket på penslene for å få de "spisse" tror jeg nok ble påvirket litt mer.

Dette er dog bre synsing fra min side, men jeg hadde ikke vært forsiktig hvis jeg hadde vært deg! :)
 
Vel, det er en grunn til at dette er blitt endret på. Urmakere tidligere ble nok eksponert, men jeg tror nok du er relativt trygg med din hobby :)
 
Takk for respons, ikke lett å vite hvor mye som skal til...
Man får jo en dose hver gang man tar røntgen.
 
I min verden er skrekken sterkt overdrevet. Ja, spoler vi tilbake til 50-60 årene hadde vi stort sett kvinner som malte Radium på dials med pensel, puttet denne i munnen og "spisset" tuppen før neste påføring. Har flere ur med Radium og mange med Tritium, har hatt disse konstant på armen i over 35 år, er nok sikker på at dette har liten innvirkning på kreft og redusert levealder. Keep up collecting Vintage watches and wear them.
Tom
 
  • Liker
Reaksjoner: KarlFr
Det som er at hvis mann sette fingrene på radium skive og senere tar dem i munnen eller rulle seg en røyk etc...Er det ikke så smart.
Å bare tenke at det er totalt ufarlig vil gjør at noen stykker vil klø seg i øyene etter kontakt og videre.
Risikoen er der på noen måte.
Akkurat som hydrolikkolje: Mange var ikke varsomt i nordsjø etter kontakt med det...
Dem brukt ikke tett håndsker som ble gjennomtrukket og rullet sine røyker etterpå eller gikk å tisse uten å vaske håndener...
Testikler kreft og blodkreft var på vei som bestilt. Alt for mange fikk seg en kiste før pensjonen sin.
Greit å ha radium klokker: Men vær varsomt, det er ikke som de andre...Spesielt disse fra flyintrumenter!
 
Redigert:
Det som er at hvis mann sette fingrene på radium skive og senere tar dem i munnen eller rulle seg en røyk etc...Er det ikke så smart.
Å bare tenke at det er totalt ufarlig vil gjør at noen stykker vil klø seg i øyene etter kontakt og videre.
Risikoen er der på noen måte.
Akkurat som hydrolikkolje: Mange var ikke varsomt i nordsjø etter kontakt med det...
Dem brukt ikke tett håndsker som ble gjennomtrukket og rullet sine røyker etterpå eller gikk å tisse uten å vaske håndener...
Testikler kreft og blodkreft var på vei som bestilt. Alt for mange fikk seg en kiste før pensjonen sin.
Greit å ha radium klokker: Men vær varsomt, det er ikke som de andre...Spesielt disse fra flyintrumenter!

Du har et godt poeng der, Hammerfjord.
 
Er det noen her som vet om urmakere har geigerteller sånn at man kan måle om urverket man har innholder radium eller ikke?
Jeg vil vel gå ut ifra at det er av interesse for urmakere å vite om klokken de jobber med innholder radium eller ikke da det bør tas ekstra forhåndsregler når man håndterer disse.

Jeg leste noen nevnte over at mengden radioaktivitet som er igjen er liten. Vil bare nevne at halveringstiden til radium er på 1600 år, så klokkene som innholder radium er like radioaktiv som da den var ny.
Og eneste måten å si med sikkerthet om en klokke er påført radioaktiv maling er å måle med en geigerteller.
 
Det er vel ikke mange ur som har radium på skivene.
Tviler derfor sterkt på at urmakere tar kostnaden med et målelinstrument for radioaktivitet.
Dessuten er mengden på urskivene svært liten.
Tritium er mer vanlig, og har en halveringstid som er betydelig mindre.
Tror ikke det er grunn til bekymring.;)
 
Ingen grunn til bekymring.

Radium ble benyttet på ur i perioden 1900 og frem til 50-tallet (Sovjet holdt på lang ut på 60-tallet) . Allerede på slutten av 30-tallet var man klar over faren med radium, særlig som følge av de såkalte "Radium-girls" hendelsene og påfølgende erstatningssaker. Ur fra slutten av 50-tallet vil ofte ha R eller Ra inntegnet på skiven.

I hovedsak snakker man om en mengde på ca 1 microgram. Som noen litt vittig sa det på et amerikansk forum, med mindre du slikker eller sniffer rester på en gammel skive, så er faren lik 0. Mengden stråling er under det som anses som helseskadelig.

Så fortsett og kos deg med hobbien.
 
Kom til å tenke på et gammelt radium re-lume sett jeg snublet over en gang.
Her begynner vi å nærme oss noe som kan være farlig;)


image.jpg


Lume shot....


image.jpg
 
Det blir feil å ufarliggjøre omgangen med radium. Stråling fra radium seg ikke stoppe av glass og metall (i motsetning til tritium), og man eksponerer seg ved å bære klokken på armen. Hvor mye er omdiskutert, men det er grunn til å tro at lett bruk av og til, ikke innebærer helserisiko.

Trådstarter snakker også om direkte eksponering via demontering og skruing. Her er det grunn til å ta alle forholdsregler. Radiumstøv samler seg på urskiven og kommer lett i kontakt med både fingre og luftveier. Klokkene fra 30, 40 og 50-tallet er nøyaktig like radioaktive i dag som da de kom fra fabrikken. Her er linker til to artikler som tar for seg temaet.

http://www.watchprosite.com/page-wf.forumpost/fi-732/ti-901183/pi-6169193/

http://rolexpassionreport.com/15606/the-evolution-of-rolex-luminous/
 
IMG_5201.JPG
Ble stoppet på en flyplass etter å ha sendt en bag med denne Cymaen gjennom sikkerhetskontrollen. Var i en treboks og innpakket i gavepapir, allikevel knitret det tydeligvis i geigertelleren. Et par urolige sikkerhetsvakter ville vite om jeg fraktet radioaktivt materiale, og det tok en stund før jeg koblet den absurde påstanden til klokka. Ble aldri noe hverdagsur.
 

Hodinkee testet dette uhøytidelig for ikke så lenge siden. Fra 13:30 og utover. Merkbar forskjell, men neppe veldig farlig.