Hvilken MC skal jeg ha?

Eller HD 883 Sportser
harley-davidson-sportster-883.png

Jeg prøvde en slik på MC-messen i mai. Virkelig artig sykkel.
MEN: Luftfilteret sitter i veien for kneet. Dermed fikk jeg dårlig forankring mot sykkelen. (Min følelse av det).
Litt lite med 54 hk.

Og en ting til.
Den ristet ganske bra. Det er ikke så lett å se på bildet, men legg merke til nummerskiltet. Det er uklart, mens resten av sykkelen fremtrer skarpt... Tro hvorfor...?

HD883.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: SantaMonica
Hva endte du med å kjøpe her, @Cagney?
Jeg er i en lignende situasjon. Min store mesterplan har vært en Vespa GTS 300 SS/Sei Giorni, men onde tunger på jobb med mye lengre motorsykkelerfaring har bragt meg på andre tanker. Ducati Scrambler, Ducati Monster og Kawazaki Z900 har alle blitt bragt frem som gode alternativ.

Men samtidig har Vespa litt sjarm.
Vespa-Sei-Giorni-1951-oggi_3-1160x775.jpg

GTS-300-super-sport-giallo-gelosia-1024x731.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: maretranquillitatis
Hva endte du med å kjøpe her, @Cagney?
Jeg er i en lignende situasjon. Min store mesterplan har vært en Vespa GTS 300 SS/Sei Giorni, men onde tunger på jobb med mye lengre motorsykkelerfaring har bragt meg på andre tanker. Ducati Scrambler, Ducati Monster og Kawazaki Z900 har alle blitt bragt frem som gode alternativ.

Men samtidig har Vespa litt sjarm.
Vespa-Sei-Giorni-1951-oggi_3-1160x775.jpg

GTS-300-super-sport-giallo-gelosia-1024x731.jpg

Det er mange tøffe scootere. En fordel er at du får "teppe" til dem som gjør at du forlenger sesongen noe. Selvfølgelig så fremt det ikke blir glatt på veien.... 8- /

Derimot; Forankringen blir bedre på en "tradisjonell" MC hvor du sitter med et ben på hver side av tank/motor. Dette endte opp som et av mine argumenter for å gå for "vanlig" motorsykkel fremfor scooter.

Jeg har aldri angret eller vurdert å bytte!

8- )
 
  • Liker
Reaksjoner: Henrik C
@Cagney - et par ting å tenke på ved kjøp av første mc (ikke ment å fornærme noen, men Vespa er og blir en scooter....) Velg en med mest mulig nøytral sittestilling. Da snakker vi en naturlig stilling med ett ben på hver side av ramma og rett i ryggen.

Du bør og satse på noe med kraftoverføring som kardang eller belt/reim, dersom du har tenkt å strekke sesongen så langt som mulig. Kjede krever en del mer vedlikehold. Plukk og en mc som ikke har for tung vekt, eller for høyt tyngdepunkt - sistnevnte er teks grus-crossere og super motard.

Til syvende og sist blir valget gjort med hjerte, men prøv før kjøp - det vil si en ordentlig tur. Her er det greit med venner som har noe du kan låne.

En av mine første mc-er var en HD 883 Sportster. Belte og V-twin med fin lyd. Ypperlig mc uten for mye effekt og lettkjørt i trafikken. Det finnes og mange andre gode alternativer for de som har lav toleranse for vibrasjoner (selv eid og kjørt gammel Electra Glide m 4 gir og motor stumt i ramma i mange år - mao kurert)

Her er noe andre forslag til mc-er.
16EJ800A_40ABLUDRS2CG_C-2.png

Kawasaki W800 - parallell twin og kjede.
6000000007.jpg

Triumph Bonneville T100 - parallell twin og kjede
585d383feb32b0074576f191.jpg

Yamaha SCR 950 - V-twin og belt. Dette er forøvrig en "srambler" utgave av XV950, men moderat hevet.
 
Etter at jeg tok lappen for to år siden har mine "MC-ønsker" endret seg veldig.
Fra å ønske cruisere har jeg nå hellet over mot tur-sykler med mer naturlig sittestilling.

Jeg har ingen konkrete planer om ny sykkel men Bonneville og Tracer er høyt på listen. Spesielt nye Tracer 700 som er mye for pengene.

2019-yamaha-tracer-700-mcimg-1600_157810_CQET_1548349678.jpeg


Det er jo også noe som jeg vil tro vil gi mye verdi som første sykkel.
Strekker du deg til GT-utgaven så får du med sidevesker, større vindskjerm, annet sete og litt mer snax med i prisen.

8
 
I stedet for å lage ny tråd fortsetter jeg her.

Holder på med A lappen nå. Er det noen som har tips for oppkjøring forresten?

Anyways, så ser jeg på alle typer Scramblers, og landet egentlig på Ducati Scrambler Desert Sled. På grunn av litt korte ben 30’ inseam så tror jeg det nå blir Triumph Street Scrambler i stedet. Erfaringer noen?
C241DFA0-FA5E-4B4A-8E85-3B95B48A6FD3.jpeg
 
I stedet for å lage ny tråd fortsetter jeg her.

Holder på med A lappen nå. Er det noen som har tips for oppkjøring forresten?

Anyways, så ser jeg på alle typer Scramblers, og landet egentlig på Ducati Scrambler Desert Sled. På grunn av litt korte ben 30’ inseam så tror jeg det nå blir Triumph Street Scrambler i stedet. Erfaringer noen?
Jeg har vært litt på samme tanker, men primært sett på Ducati Scrambler Full Throttle og Triumph Street Scrambler som mine toppkandidater hittil. Ikke rukket å prøvekjøre enda etter oppkjøring (dro rett på sommerferie i 4,5 uke et par dager etter oppkjøring), men satser på enten en utgående 2019-modell på lager hos noen eller vente på en 2020-modell.

I mellomtiden har jeg spontankjøpt en nokså ny Vespa PX125, men det er jammen meg ikke det samme.

Ift. oppkjøring; jeg fikk veldig positive tilbakemeldinger på god posisjonering, fartsavpasning og klare signal til medtrafikanter, spesielt i uoversiktlige kryss. Kjørte opp på Risløkka, gjennom nabolaget der og opp Østre Aker vei til Grorud Torg og Kalbakken, så tilbake.

Ellers er det mye som kjørelærer går gjennom med deg. Motorsykkelen jeg kjørte fra kjøreskolen hadde ekstremt kraftig eksosanlegg, så den klarte å blåse over noen kjegler på krypkjøring helt av seg selv, men sensor reagerte ikke nevneverdig på det. Ta det med ro.
 
  • Liker
Reaksjoner: JonasV
Mitt tips er ikke langt unna.
Sørg for å få tatt tilstrekkelig timer med kjørelæreren og ta det med ro.

Triumph skal ha gode MC'er. Gammel og konservativ som jeg er ville jeg gått for Triumph. "Vær kritisk, kjør britisk!"
8
 
Jeg har vært litt på samme tanker, men primært sett på Ducati Scrambler Full Throttle og Triumph Street Scrambler som mine toppkandidater hittil. Ikke rukket å prøvekjøre enda etter oppkjøring (dro rett på sommerferie i 4,5 uke et par dager etter oppkjøring), men satser på enten en utgående 2019-modell på lager hos noen eller vente på en 2020-modell.

I mellomtiden har jeg spontankjøpt en nokså ny Vespa PX125, men det er jammen meg ikke det samme.

Ift. oppkjøring; jeg fikk veldig positive tilbakemeldinger på god posisjonering, fartsavpasning og klare signal til medtrafikanter, spesielt i uoversiktlige kryss. Kjørte opp på Risløkka, gjennom nabolaget der og opp Østre Aker vei til Grorud Torg og Kalbakken, så tilbake.

Ellers er det mye som kjørelærer går gjennom med deg. Motorsykkelen jeg kjørte fra kjøreskolen hadde ekstremt kraftig eksosanlegg, så den klarte å blåse over noen kjegler på krypkjøring helt av seg selv, men sensor reagerte ikke nevneverdig på det. Ta det med ro.
Var på Sinsen i går å så mer på Triumph street Scrambler. Den skulle passe meg utmerket.
Prøvesatt på en Scrambler XE også, men akkurat som desert sled fra Ducati når jeg kun ned med tåballene. Kjennes ikke helt trygt på en første sykkel.
Planen er å faktisk bruke Scrambler egenskapene ved å kjøre mye grusvei på fjellet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Henrik C
Min anbefaling er å finne en mc med lavt tyngdepunkt. Scrambler er artig til sitt bruk, men kanskje ikke best egnet for de med minst kjøreerfaring.
Selv etter min ringe kjøretid på to hjul siden høsten 2000, tør jeg påstå at en lett mc m lav sittehøyde og nøytral sittestilling er mer egnet.
Søk litt på nettet, så finner du gode forslag som passer din smak.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Enig der, @Mr Davis. Etter mitt lille "møtet med en sanddyne" har jeg begynt å se etter en MC med litt mer "laid back" kjørestil. Disse har også lavere tyngdepunkt.

Det kan være godt å begynne med. Se etter cruisere. ABS er fint å ta med.

8
 
Jeg har ikke klart å velge. Vespaen er fantastisk morsom og skal aldri selges, og de første 100 km med Ducatien har definitivt ikke skuffet. Så nå får bilen stå parkert på gata og parkeringsplassen brukes til noe fornuftig.

195166F4-2930-456D-ABA0-54B01FEBBA23.jpeg