Hvilken MC skal jeg ha?

Medlem
15. feb. 2013
Innlegg
87
Sted
Bergen
hei folkens, etter å ha kjørt trimmet vespa til jobb i sesong nå et par år, er det nu dags å oppgradere til tyngre skyts.
Jeg begynner med sertifikatet - men i kjent Ts-stil, er objektene allerede under lupen (les: laaangt over budsjett)
Jeg liker utseendet på det man kaller (?) scrambler og cafe racer, men kan 0 om mekking på mc om det er relevant.
Jeg bor i en by som er meget preget av regn (drittvær) men er vant til det, bil til jobb er uaktuelt da kostnad opp mot besparelse og tidsbruk til buss - ikke rettferdiggjør utgiften.
Jeg havner i samme kø som resten av byen uansett.
Det jeg er opptatt av er å kunne smette meg gjennom køen, samtidig som jeg kan blåse avgårde i venstrefeltet på motorvei der det er aktuelt. Husk at jeg er vant med vespa, så alt over 80 er bra for meg.
Utseendet på sykkelen er en faktor, men ikke avgjørende.
Ellers er det ønskelig å strekke sesongen så langt som mulig da vinter i bergen vel så gjerne er 5 grader og konstant regn samt kaldt på kveld og natt (saltede veier)
Er det noen av dere som har noen tips til meg - er jeg takknemlig for det!
Har i utgangspunktet ikke tenkt så mye på pris - men mellom 20 og 100 k håper jeg å finne lykken.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Ikke meg @Preacher. Min daily driver ser slik ut:p
A83B1FE6-8749-4F7B-B035-3DD24EE750BA.jpeg
 
Jeg har tenkt i baner av en 3-hjuls variant, men jeg er redd de er for bred til å smyge seg mellom køene - kunne også tenkt meg noe som "bjeffet" såpass at Rigmor fløtter Leaf'en når hun ser meg i spegeln.. jeg er glad i vespa for all del - men jeg bevilger meg samtidig en tidlig såkalt 40-års krise! (Er ikke det ut på dato å si/ha en 40-års krise egentlig?)
Jeg er selv 35, men føler meg som en oppegående 22-åring
 
Sier seg selv at Ducati Scrambler bør vurderes i en eller annen variant om man snakker om en morsom måte og pendle på.
Enkel og vedlikeholde samt at den er bygd for å tåle skitt og smuss (les kjøre utenfor turstiene i sørpe og sølevann)

De billigste utgavene bør være tilgjengelig for 70-100' og da får du enormt mye sjel og moro for en billig penge!

Denne tråden er forresten verdiløs uten skikkelige bilder :p

Det du trenger er Ducati Scarmbler med minimal lyddemping.
https://www.finn.no/126691146

e61c8315802f65035c25474487255a5f.jpg
maxresdefault.jpg
ducati-scrambler-test-classic-urban-enduro-76.jpg
ducati-scrambler-test-classic-urban-enduro-72.jpg
ducati-scrambler-test-classic-urban-enduro-66.jpg
 
Så hyggelig å lese slikt.
Jeg mopederte selv i noen år og tok MC-lappen i fjor.
Jeg har aldri angret. MC-livet er kun herlig.

Min anbefaling vil være at du styrer unna 3-hjulinger. Disse har faktisk ikke lov til å kjøre i kollektivfeltene! (I tillegg så er de også stygge...)

Jeg har selv en 98-modell Yamaha XJ600. Ingen tøff sak, men med 61HK er den rask og god. Noe jeg setter pris på er at jeg sitter høyt og "rett opp og ned". Dette gir god oversikt over bilene når jeg ligger ved siden av køen i gliding og lanesplitting. Den er heller ikke utpreget bred.

Jeg liker denne sykkelen veldig godt.
WP_20170603_07_27_53_Rich.jpg


Det er mye å velge mellom 20-100-laken.

Yamaha MT07 kan være et godt eksempel. Yamaha XSR 700 eller 900 er gode sykler. Triumph Bonneville T120 eller T100?

Dette kommer du aldri til å angre på!

Lykke til!!!

8
 
Jeg tenkte også å foreslå Ducati Scrambler, men så slo det meg at det finnes jo tross alt bare én ordentlig mc fra Italia. Moto Guzzi er det du skal ha. Kjøp en V7 for eksempel, så får du en passe undermotorisert, ukurant, og overpriset sykkel som skiller seg ut.

Men fra spøk til revolver: Guzzi har flotte kjøreegenskaper, skuddsikker mekanikk(dessverre er det elektriske litt varierende), og de som kjører guzzi er som oftest hyggelige og hjelpsomme folk.
v7-III-Stone_main_image_black_matt.jpg
 
Siden det blir snakk om å strekke budsjett, så er jo denne toppers!

Indian Scout.
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=122394577
IndianS60.jpg


Dette er en Scout60. Litt mindre HK enn den vanlige Scout. Men siden dreiemomentet er enormt så merker du faktisk ikke dette. Jeg har prøvd begge.

Eneste ulempen, slik jeg kan se NÅ, er at du sitter lavere på denne, og den er litt bredere enn min XJ600. Hvordan blir det i køen? Behov spiller inn her. Ellers så er MC kun snakk om følelser. Alt passer bare det er det rette for DEG.

(Hmmm.... ikke så langt unna hva vi sier om klokker....)

8