Hvilke biler er dere oppvokst med?

Nå begynner jeg å bli en tilårskommen herremann selv, men min barndoms bilpark glemmer jeg aldri. Den var ikke så stor og omfattende, men den skulle vise seg å prege min bilinteresse resten av livet.

Før jeg ble født kjøpte fattern en splitter ny 1966 Austin 1100 lys beige. Det jeg husker best fra den er et pålimt skilt på dashbordet hvor det sto "Er det du eller jeg som kjører?" Etter at den ble avskiltet på 70-tallet en gang benyttet jeg den som mål for testskyting av eksperimentelle hagleladninger med herdede kuler fra et stort kulelager jeg fant i låven. Jeg gremmes enda.

Vår andre bil var en 1969 Volvo Amazon mørk grønn. Den ble kjøpt i 1977 og overtatt av meg som 15-åring utpå 80-tallet. Jeg plukket den ned, men hadde ikke utstyr eller evner til å fjerne rust, så den ble etterhvert solgt til en bekjent i nabolaget som satte den i stand og brukte den noen år før han solgte den nordpå. Denne bilen glemte jeg aldri, så jeg sporet den opp (husket regnummeret) og kjøpte den tilbake i 2005. Kjøreturen fra Brønnøysund og ned var magisk, selv om bilen var moden for en ny heloverhaling. Denne bilen står nå i vognskjulet i påvente av fullføring av andre prosjekter som skole og hus. Det anskaffes nye deler jevnlig, så restuareringen bør gå unna når den først påbegynnes.

Vår tredje bil var faktisk også en mørk grønn Amazon, kjøpt samtidig med overnevnte. Den ble videresolgt etter få uker, så den har jeg ingen minner fra.

Vår fjerde bil var en 1974 Volvo 144 DL. Dessverre hadde fattern da fått smaken av kjøp og salg, så den ble ikke beholdt så lenge.

Det gjorde derimot vår femte bil, også det en 1974 Volvo 144 DL. Denne overtok jeg senere som min første bil med skilter og B20-motoren i denne ble selvsagt trimmet med 2x45 Weber DCOE, R-kam og portet topp.

Min egen bilpark har, i tillegg til de to Volvoene, sett omtrent slik ut:

1967 Hillman Imp (denne har jeg enda)
1981 VW Golf 1300 (avhendet)
1979 Oldsmobile Cutlass Cruiser med Chevrolet 305 V8 (avhendet)
1984 VW Jetta CL 1600 (avhendet)
1983 Volvo 240 stv (avhendet)
1995 Volvo 850 stv 2,5 10V (denne låner mellomste dattera på ubestemt tid)
1995 Volvo 850 stv 2,5 20V (denne er under trimming til 600 hk, noe som tar sin tid)
1990 Chevrolet Van 6,2 diesel (denne skal ombygges til 37,4-liters diesel fra Leopard 1)
1977 Chevrolet Van 292 rekkesekser (det amerikanske veteranbilalibiet mitt)
2000 Chevrolet Tahoe 5,3 V8 (avhendet til fordel for Toyotaen)
1986 Volvo 340 DL 1,4 CVT (alle må jo ha en bil med reimdrift i stallen)
2009 Skoda Octavia stv 1,4 TSI DSG (avhendet til fordel for Subaruen)
2007 Toyota Land Cruiser Standard (dette er min nåværende ekspedisjons- og kommandovogn)
2013 Subaru Forester 2,0 CVT (nåværende familiebil)

I tillegg står det en haug med annet rask i og ved vognskjulet, men de er felleseie med fattern og bruttern, og nevnes bare i en bisetning i denne sammenheng.

Redigert:
Ding ding ding! We have a winner!!!

1990 Chevrolet Van 6,2 diesel (denne skal ombygges til 37,4-liters diesel fra Leopard 1) :mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::confused::cool::cool::cool::cool:

Jeg må da få legge til at den jeg falt for var 67' IMP!!!

KUL samling, @Reodor F.
Dette står det respekt av!

8-D

Redigert av en moderator: