Hvilke biler er dere oppvokst med?

Gamle Ford'er er artige. Jeg arbeidet i mange år på Teknisk Museum i Oslo. Da var jeg med en av gutta der og kjørte Sandvigen - Sundvollen i en 1912 Ford - T. Artig sak med gearet på pedalene.

Ellers må jeg legge til at det flotteste jeg har kjørt til nå er en Lincoln MK-S. En leiebil i Los Angeles. Det var trist å levere den tilbake...

:cool:
 
@Timebandit
Misunner deg den Trippel-S'n. Fattern tok ut en slik som demobil og vi hadde den noen måneder. Sprek etter datidens standard.


@Greg
Gamle minner strømmer på:
Vi hadde faktisk også en Simca en kort periode. Min kompis og jeg - som begge var 12-13 år den gang - fikk kjøre denne alt vi orket på støls- og gardsveier. Det hendte nok at vi tok en tur etter hovedveien også, men kun når vi hadde kontroll på hvor lensmannen befant seg. Lørdagskveldene var han stort sett i festlig lag - noe som passet oss utmerket. Simca, senere Talbot, var en fransk bil, men de hadde italienske eiere - inntil Chrysler, tror jeg det var, tok over hele dritten. Et par av de siste modellene ble faktisk kåret til Årets bil i Europa - noe som dengang stort sett var likestilt med fiasko og elendighet.
 
Redigert av en moderator:
Bestefars gamle 123 Benz, grønn med grønt interiør. Alle røykte fortsatt i bilen, og jeg kan fortsatt huske lukta av petterøes. Hadde en som var dønn strøken innom jobben for noen uker siden, var nesten så jeg fikk tårer i øya;)
 
Opphavet kjørte Opel Record da jeg ble født i 1962.
Så ble det byttet til ny bil ca hvert 4. år.
1964 Peugot 404 De Luxe (viktig med DL da den var kun i sølv metalic, brunt skinninteriør og soltak :cool:)
1968 MB 200 (strek8)
1972 MB 230 (strek8)
1976 BMW 3,0 S
1982 BMW 528
1985 BMW 528
1989 Honda Legend Coupe
1992 BMW 325 coupe (brukt)
1998 BMW 320
1999 BMW 320 coupe
Far lever fortsatt, men sluttet å kjøre bil for endel år siden.

Fra 1976 var jeg med å "hjalp" far med bilvalgene :)
Kanskje derfor av de ca 30 bilene jeg har hatt har 15 vært BMW.
 
Vokste opp med Ford Scorpio og Autobianchi. Ikke akkurat verdens mest spennende biler. Ble etterhvert byttet til Mazda 626, og Reanault 19. Fadern har heldigvis fått bedre bilsmak nå ;)
 
Ford 17M P2 Combi


Ford 17M P2 (som jeg ramla ut av i fart som liten sneip. Kan forklare endel...)


Ford 17 M P3

Ford 17M P7

Ford 17M P7.2

Mercedes 220D W115

Mercedes 240D W123

Mercedes 300D W 123

Min første bil var en '69 Vauxhall Ventora 3.3. En vakker bil som jeg mange ganger skulle ønske man tok bedre vare på. Rekkesekseren på 3.3 liter hadde tilsynelatende ikke forgasser, men hevert, sett ut fra forbruket.
 
Redigert:
Fars bilhistorie er ganske trist: tror han fant ut at nå er jeg familiefar, hva er vell da bedre enn Volvo??

Dette er de jeg husker. Fadern fikk ny bil av jobben hvert tredje år, så alle bilene var nye.
98-00 Volvo 850/v70(usikker)
00-03 v70 200 hk bensin (når denne var nesten splitter ny låste jeg inn alle nøklene i bilen og ødela vindusheisen 2 ganger bak)
03-05 Chevrolet transporter ( byttet jobb, derfor kun 2 år på den)
05-08 v70 d5 awd
08-11 v70 d5 awd
11-14 xc70 d3 awd summum
Kommende: xc60 d5 awd summum

Mor:
95-00 89 Toyota carina (denne ble senere gitt bort og gikk til å finansiere spillegjelden til den som fikk den. )
00-05 97 Opel astra stasjonsvogn
05-12 02 Peugeot 307
12- 12 polo 90 hk dsg highline

Meg:
12- 04 BMW 320cd
 
Redigert:
Kom over dette bildet forrige dagen, her var jeg ung og lovende:)
Etter denne var det vel BMW som var det gjeve å ha i garasjen. Husker vi ble stående i en liten landsby i østerike med gåen topppakning på pappas 540. Lite Fiat-verksted som tok på seg jobben. At det gikk bra til slutt er egentlig veldig rart, da mekanikeren aldri hadde skrudd på noe større enn en tresylindret Fiat :p

 
I 1975 så var det denne bilen som kom hjem til oss og som jeg vokste opp i. Jeg har ikke tatt stor skade av å stirre på de gulfargede speedometer og turteller som rulla hit og dit. Tror jeg. :)

Etter 1975-modellen var det en ny CX noen år senere og en CX GTI Turbo2 deretter - og fattern kjøpte en rød 2CV for nostalgiens skyld antar jeg. 2CV-en brukte jeg flittig i russetida - og da var oppveksten sånn sett slutt...

citroen_cx_2400_pallas_7_530x386.jpg


citroencx.jpg
 
Kom over dette bildet forrige dagen, her var jeg ung og lovende:)
Etter denne var det vel BMW som var det gjeve å ha i garasjen. Husker vi ble stående i en liten landsby i østerike med gåen topppakning på pappas 540. Lite Fiat-verksted som tok på seg jobben. At det gikk bra til slutt er egentlig veldig rart, da mekanikeren aldri hadde skrudd på noe større enn en tresylindret Fiat :p



Heheh, se han lille sneipen der a :) Der kan du ikke vært gamle kar´n nei. Fet kjærre da man.
 
I 1975 så var det denne bilen som kom hjem til oss og som jeg vokste opp i. Jeg har ikke tatt stor skade av å stirre på de gulfargede speedometer og turteller som rulla hit og dit. Tror jeg. :)

Etter 1975-modellen var det en ny CX noen år senere og en CX GTI Turbo2 deretter - og fattern kjøpte en rød 2CV for nostalgiens skyld antar jeg. 2CV-en brukte jeg flittig i russetida - og da var oppveksten sånn sett slutt...

citroen_cx_2400_pallas_7_530x386.jpg


citroencx.jpg

Citroën... Etter rykter så skal de ha verdens beste løsninger på problemer som ikke finnes...

Mine eneste erfaringer med dette bilmerket er tre:
a) Mi daværende svoger fikk en CX GT som firmabil på slutten av 80'tallet. Jeg husker jeg prøvekjørte og senket bilen mens jeg lå godt over fartsgrensen på Østre Akervei. Bilen ble lav og ristet så jeg trodde plombene skulle dette ut... Ellers så gikk bilen bra.

b) Det aller første møte med Citroen var da vi var med klassen, gikk på videregående 2kl, i Normandie. På vei hjem fra en kneipe om natten. Vi var 7/8 stykker som haiket. Det kom en 2CV og alle ble puttet inn i bilen. Det var 3 stykker i høyre forsete. Jeg var sist og hang ut "klapp-vinduet" med overkroppen. Svinger til venstre var dermed litt ubekvemme. Ellers så var det ikke så ille. Jeg fikk i alle fall frisk luft, for inne i bilen satt sjafeuren og drakk vin og røyket hasj. Jeg husker han kjørte som et svin på de smale veiene. (Igjen dette med venstre....) Lyset på bilen var av, fordi han hardnakket mente at det da var mindre sjanse for å bli oppdaget av politiet. Vi kom frem, så kanskje han hadde rett?

c) En medstudent, på 90-tallet, hadde rød 2CV. Han oppførte seg normalt!

Jeg ringte på en del 2CV når jeg skulle kjøpe min første bil. De var enten for dyre eller så ble de solgt før jeg kom så langt. Min bane ble engelsk, som min Far. Med den forskjell at han fikk Triumph og MG, og jeg fikk Mini.

:cool:
 
2CV betyr jo enkelt sagt 2 hestekrefter så den er ikke noen racerbil - og den krenger noe helt vanvittig i svinger hvis man presser den litt. I instruksjonsboka stod det "teoretisk topphastighet er 115km/t".

He, he. Tror ikke CX-en var ment å kjøre i den lave posisjonen nei.

IMG_4466.JPG
 
2CV betyr jo enkelt sagt 2 hestekrefter så den er ikke noen racerbil - og den krenger noe helt vanvittig i svinger hvis man presser den litt. I instruksjonsboka stod det "teoretisk topphastighet er 115km/t".

He, he. Tror ikke CX-en var ment å kjøre i den lave posisjonen nei.

IMG_4466.JPG

kuuuult. Det er den spaken jeg vippet opp og ned. Jeg kjente bilen beveget seg... Om det var påtenkt å kjøre i nedre posisjon, så måtte veiene være bedre enn norske...

2CV = Deux Chevaux = to hester. Derav hadde de også 15CV og den store 30CV med 6'er... Flotte biler!

:cool:
 
Artig tråd, gøy å mimre litt. Selv har jeg alltid likt bil og kjøring. Min far derimot er ikke interessert, og har til dags dato ikke prøvekjørt en eneste bil han har kjøpt. Likevel ble det noen biler gjennom barndommen.

Peugeot 504, blå metallic, eneste bilen min far har kjøpt brukt, og var bilen vi hadde da jeg ble født tidlig på 70-tallet.
g2ts.jpg


Opel Kadett ca 1975, knall gul. Han ble kraftig påvirket av en Opel-frelst nabo på denne tiden.
9zso.jpg


Opel Kadett, 1978, brun. Husker fremdeles dagen jeg ble hentet i barnehagen i den flett nye Kadetten. Skuffet var jeg fordi han ikke hadde kjøpt Mantaen jeg hadde sett og krysset av for i Opel-brosjyren. Beklager det store bildet.
8he3.jpg


Honda Civic, 1981, brun metallic, 5-dørs. Denne bilen hadde hele 5 gir. Utrolig hvor små biler en familie på fire kunne klare seg med før i tiden.
msau.png


VW Passat C, 1983, blå. 75 hk bensin. Mener å huske prisen på denne var 112 000 kroner.
17gc.png


VW Passat CL, 1985, hvit. 90 hk bensin.
f2i1.png


Lancia Thema, 1987, svart metallic. 120 hk bensin. Dette var minste motoren. Den ble også levert med en V6 på 150 hk og en turboversjon på 165 hk, alle bensin. Mener prisen var 225 000 kroner. Både utvendig og innvendig var denne bare helt nydelig. Servostyring og elektriske vinduer foran, pluss elektrisk takluke og antenne. Faderen for en flott bil! Da bilen var ny presterte jeg å bli sur på en kamerat fordi han tok på bilen og laget et ørlite fingeravtrykk på lakken. Joda, mektig stolt av fars nye doning. Dette var forøvrig første og siste gang han gjorde noe spenstig på bilfronten:)
x7ll.jpg

ugyk.jpg
 
Nå begynner jeg å bli en tilårskommen herremann selv, men min barndoms bilpark glemmer jeg aldri. Den var ikke så stor og omfattende, men den skulle vise seg å prege min bilinteresse resten av livet.

Før jeg ble født kjøpte fattern en splitter ny 1966 Austin 1100 lys beige. Det jeg husker best fra den er et pålimt skilt på dashbordet hvor det sto "Er det du eller jeg som kjører?" Etter at den ble avskiltet på 70-tallet en gang benyttet jeg den som mål for testskyting av eksperimentelle hagleladninger med herdede kuler fra et stort kulelager jeg fant i låven. Jeg gremmes enda.

Vår andre bil var en 1969 Volvo Amazon mørk grønn. Den ble kjøpt i 1977 og overtatt av meg som 15-åring utpå 80-tallet. Jeg plukket den ned, men hadde ikke utstyr eller evner til å fjerne rust, så den ble etterhvert solgt til en bekjent i nabolaget som satte den i stand og brukte den noen år før han solgte den nordpå. Denne bilen glemte jeg aldri, så jeg sporet den opp (husket regnummeret) og kjøpte den tilbake i 2005. Kjøreturen fra Brønnøysund og ned var magisk, selv om bilen var moden for en ny heloverhaling. Denne bilen står nå i vognskjulet i påvente av fullføring av andre prosjekter som skole og hus. Det anskaffes nye deler jevnlig, så restuareringen bør gå unna når den først påbegynnes.

Vår tredje bil var faktisk også en mørk grønn Amazon, kjøpt samtidig med overnevnte. Den ble videresolgt etter få uker, så den har jeg ingen minner fra.

Vår fjerde bil var en 1974 Volvo 144 DL. Dessverre hadde fattern da fått smaken av kjøp og salg, så den ble ikke beholdt så lenge.

Det gjorde derimot vår femte bil, også det en 1974 Volvo 144 DL. Denne overtok jeg senere som min første bil med skilter og B20-motoren i denne ble selvsagt trimmet med 2x45 Weber DCOE, R-kam og portet topp.

Min egen bilpark har, i tillegg til de to Volvoene, sett omtrent slik ut:

1967 Hillman Imp (denne har jeg enda)
1981 VW Golf 1300 (avhendet)
1979 Oldsmobile Cutlass Cruiser med Chevrolet 305 V8 (avhendet)
1984 VW Jetta CL 1600 (avhendet)
1983 Volvo 240 stv (avhendet)
1995 Volvo 850 stv 2,5 10V (denne låner mellomste dattera på ubestemt tid)
1995 Volvo 850 stv 2,5 20V (denne er under trimming til 600 hk, noe som tar sin tid)
1990 Chevrolet Van 6,2 diesel (denne skal ombygges til 37,4-liters diesel fra Leopard 1)
1977 Chevrolet Van 292 rekkesekser (det amerikanske veteranbilalibiet mitt)
2000 Chevrolet Tahoe 5,3 V8 (avhendet til fordel for Toyotaen)
1986 Volvo 340 DL 1,4 CVT (alle må jo ha en bil med reimdrift i stallen)
2009 Skoda Octavia stv 1,4 TSI DSG (avhendet til fordel for Subaruen)
2007 Toyota Land Cruiser Standard (dette er min nåværende ekspedisjons- og kommandovogn)
2013 Subaru Forester 2,0 CVT (nåværende familiebil)

I tillegg står det en haug med annet rask i og ved vognskjulet, men de er felleseie med fattern og bruttern, og nevnes bare i en bisetning i denne sammenheng.
 
Redigert:
Ding ding ding! We have a winner!!!

1990 Chevrolet Van 6,2 diesel (denne skal ombygges til 37,4-liters diesel fra Leopard 1) :mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::confused::cool::cool::cool::cool:
 
Jeg må da få legge til at den jeg falt for var 67' IMP!!!

KUL samling, @Reodor F.
Dette står det respekt av!

8-D
 
Redigert av en moderator: