Hvem vil være med på tur med Norseman?

Argh..dårlige nyheter, folkens! Flyet står på verksted for årlig inspeksjon, og der fant man mer enn ventet, så det blir stående ihvertfall en ukes tid til. Vi får ta turen senere når det er i luften igjen.

Benytter anledningen til å oppfordre dere alle til å møte opp på Kjeller 4. september, da får vi besøk av Spitfire, Mustang og Hurricane! Det har også hendt at Wilhelm Mohr og andre krigshelter har vanket der disse dagene.. :) Hurricanen som kommer er en ekte veteran fra Battle of Britain!
Jeg og et par andre vil fly rundflyginger med Norseman, så kanskje det går an å få til noe den dagen :) Jeg vanker rundt i en beige flight suit med Norwegian Spitfire Foundation-patch, så det er bare å huke tak i meg. Jeg er han med navn på C, for vi er flere i flypysj den dagen ;)
 
Argh..dårlige nyheter, folkens! Flyet står på verksted for årlig inspeksjon, og der fant man mer enn ventet, så det blir stående ihvertfall en ukes tid til. Vi får ta turen senere når det er i luften igjen.

Benytter anledningen til å oppfordre dere alle til å møte opp på Kjeller 4. september, da får vi besøk av Spitfire, Mustang og Hurricane! Det har også hendt at Wilhelm Mohr og andre krigshelter har vanket der disse dagene.. :) Hurricanen som kommer er en ekte veteran fra Battle of Britain!
Jeg og et par andre vil fly rundflyginger med Norseman, så kanskje det går an å få til noe den dagen :) Jeg vanker rundt i en beige flight suit med Norwegian Spitfire Foundation-patch, så det er bare å huke tak i meg. Jeg er han med navn på C, for vi er flere i flypysj den dagen ;)
Finnes det et program for denne dagen på Kjeller? :)
 
Argh..dårlige nyheter, folkens! Flyet står på verksted for årlig inspeksjon, og der fant man mer enn ventet, så det blir stående ihvertfall en ukes tid til. Vi får ta turen senere når det er i luften igjen.

Benytter anledningen til å oppfordre dere alle til å møte opp på Kjeller 4. september, da får vi besøk av Spitfire, Mustang og Hurricane! Det har også hendt at Wilhelm Mohr og andre krigshelter har vanket der disse dagene.. :) Hurricanen som kommer er en ekte veteran fra Battle of Britain!
Jeg og et par andre vil fly rundflyginger med Norseman, så kanskje det går an å få til noe den dagen :) Jeg vanker rundt i en beige flight suit med Norwegian Spitfire Foundation-patch, så det er bare å huke tak i meg. Jeg er han med navn på C, for vi er flere i flypysj den dagen ;)

Det var trist og hyggelig!
kjedelig med flyet, men en annen gang....

Hyggelig med. 4 september!!!
Skal prøve å få til den!

vi sees!

8
 
Argh..dårlige nyheter, folkens! Flyet står på verksted for årlig inspeksjon, og der fant man mer enn ventet, så det blir stående ihvertfall en ukes tid til. Vi får ta turen senere når det er i luften igjen.

Benytter anledningen til å oppfordre dere alle til å møte opp på Kjeller 4. september, da får vi besøk av Spitfire, Mustang og Hurricane! Det har også hendt at Wilhelm Mohr og andre krigshelter har vanket der disse dagene.. :) Hurricanen som kommer er en ekte veteran fra Battle of Britain!
Jeg og et par andre vil fly rundflyginger med Norseman, så kanskje det går an å få til noe den dagen :) Jeg vanker rundt i en beige flight suit med Norwegian Spitfire Foundation-patch, så det er bare å huke tak i meg. Jeg er han med navn på C, for vi er flere i flypysj den dagen ;)

Er dette flystevne hvor barn er velkommen? Har noen grevlinger under 5 (pluss meg) som kunne tenkt seg en tur. Samme kost per barn som voksen?

// KAB
 
  • Liker
Reaksjoner: semmern
Mulig vi fløy forbi hverandre i semantikken her ;) (pun intended)

Er det mulig å bli med opp i luften? Hvis ja, hva er kostnaden for voksen og barn? OK at en 4/5 åring blir med opp?

// KAB
 
Tur er mulig ja. Tipper det blir kølapper for rundflyging, men ikke grusomt lang ventetid..og mens du venter blir du underholdt av tre Rolls Royce Merlin :)

Ikke helt sikker på pris enda, men tipper 5-600. Ikke jeg som setter prisene.
 
Fantastisk dag i dag på Kjeller, @semmern!
WP_20160904_14_25_03_Rich.jpg


WP_20160904_14_23_10_Rich.jpg


8
 
Ja, det ble en flott dag! Ble ikke Norsemanflyging på meg likevel, men rød Tiger Moth :) Fikk også tafset på Spitfiren, og sittet i cockpit. Pratet en del med eieren, og tok han med på et lite hopp i Tiger Mothen. Han holder på å bygge opp en toseters Spit i England nå, og sa han skylder meg en tur... Så vi får håpe han husker at han sa det :D
 
De fleste her inne har sikkert fått med seg at jeg flyr veteranfly. Jeg er blant annet med i en stiftelse som heter Norwegian Spitfire Foundation, hvis mål er å operere veteranfly med tilknytning til norsk historie, og til slutt å skaffe en Spitfire i norske farger for å minnes veteranene i 331 og 332 skvadron som fløy flyet under andre verdenskrig.

http://www.norwegianspitfire.com

I fjor hentet stiftelsen, med hjelp av Norsk Luftfartsmuseum i Bodø, Noorduyn Norseman 44/70515 hjem fra Sverige, der det hadde holdt til siden 1960-tallet. Før denne tid gikk det i det nyopprettede norske Luftforsvaret som transport- og ambulansefly. I vinter fikk hun igjen sine originale farger fra 1945. Flyet står for tiden på Kjeller eller Gardermoen.

Norseman er et canadiskbygget bushfly som ble brukt på flottører, hjul og ski. Det finnes en håndfull igjen i Canada, noen til og med i kommersiell drift enda, men vårt eksemplar er det eneste flyvedyktige i Europa. Det har ni seter (men vi flyr helst med åtte ombord), og en aldeles herlig motor: En Pratt & Whitney R-1340 stjernemotor på 22 liter, som utvikler 600 hk og en nydelig lyd.

Jeg er en av pilotene som flyr dette flyet, og tenkte å lufte idéen om tur med dere her inne. Vi tar 600 kr pr sete for en tur rundt Oslo på ca 25 minutter, forutsatt fullt fly. Har noen et ønske om fly litt lenger tur gjør vi selvfølgelig det, men da justeres prisen opp deretter. Noen som kunne tenkt seg å være med på tur i løpet av de neste månedene? Flyet parkeres for sesongen i slutten av september eller begynnelsen av oktober, så vi har en stund på oss enda.

image_zpstoddaxmu.jpeg

Tror kanskje jeg så denne slite seg nordover i sterk motvind over Slemdal i dag kl 1620, kan det stemme? Du som fløy?
FCB37D4C-5509-41C8-97D3-52D57F4C2853_zps3jivoywd.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og MrRambutan