Hvem vil være med på tur med Norseman?

Medlem
11. juli 2010
Innlegg
1.506
Sted
Oslo
De fleste her inne har sikkert fått med seg at jeg flyr veteranfly. Jeg er blant annet med i en stiftelse som heter Norwegian Spitfire Foundation, hvis mål er å operere veteranfly med tilknytning til norsk historie, og til slutt å skaffe en Spitfire i norske farger for å minnes veteranene i 331 og 332 skvadron som fløy flyet under andre verdenskrig.

http://www.norwegianspitfire.com

I fjor hentet stiftelsen, med hjelp av Norsk Luftfartsmuseum i Bodø, Noorduyn Norseman 44/70515 hjem fra Sverige, der det hadde holdt til siden 1960-tallet. Før denne tid gikk det i det nyopprettede norske Luftforsvaret som transport- og ambulansefly. I vinter fikk hun igjen sine originale farger fra 1945. Flyet står for tiden på Kjeller eller Gardermoen.

Norseman er et canadiskbygget bushfly som ble brukt på flottører, hjul og ski. Det finnes en håndfull igjen i Canada, noen til og med i kommersiell drift enda, men vårt eksemplar er det eneste flyvedyktige i Europa. Det har ni seter (men vi flyr helst med åtte ombord), og en aldeles herlig motor: En Pratt & Whitney R-1340 stjernemotor på 22 liter, som utvikler 600 hk og en nydelig lyd.

Jeg er en av pilotene som flyr dette flyet, og tenkte å lufte idéen om tur med dere her inne. Vi tar 600 kr pr sete for en tur rundt Oslo på ca 25 minutter, forutsatt fullt fly. Har noen et ønske om fly litt lenger tur gjør vi selvfølgelig det, men da justeres prisen opp deretter. Noen som kunne tenkt seg å være med på tur i løpet av de neste månedene? Flyet parkeres for sesongen i slutten av september eller begynnelsen av oktober, så vi har en stund på oss enda.

image_zpstoddaxmu.jpeg
 
Er med!
Kunne også tenkt meg en lengre tur. Gjerne ut Oslofjorden.
 
Forutsatt at datoer passer er jeg med. Det hadde vært hyggelig med vaffelstopp på en annen flyplass og mini-gtg der?
 
Hei @semmern
Jeg er interessert i tur sammen med eldstesønnen (13). Forutsetningen er at det ikke kolliderer med andre aktiviteter i august, men kom gjerne med info om mulig tid og sted.
 
Det kunne så absolutt vært interessant, kanskje jeg tom greier å overbevise de andre i familien om at dette hadde vært gøy :)
 
Kult tiltak!
Dersom dette konkretiserer seg med en dato og jeg er i hjemlandet hadde det vært utrolig artig å være med på noe slikt! :)