Hva skjer med Rolex og levering?

Nervøst marked.. Ingen vil tape penger/betale over det klokken kan omsettes for senere...
 
Enig i noe av det du sier. Når det kommer til justering av tilbud for å møte etterspørsel er jeg uenig. Det vil føre til en «spotpris», dvs en veldig fluktuerende pris som luksusvaremerket ikke opererer eller vil assosieres med. Dårlig for brandet da det senker verdiene luksusvarer har (dyrt og i tillegg noen ganger vanskelig å få tak i).

Bobletendenser i luksusgoder er svært korrelert med makroøkonomien overordnet. En (øvre)middelklasse (hei alle asylanter) med romslig økonomi vil etterhvert søke slike goder. Om Rolex skulle bygge sin business for å tilfredsstille middelklassen vil det antagelig sprekke en boble ved neste resesjon i de største økonomiene.

De MÅ justere tilbud for å møte etterspørsel. Alle merkevarer gjør det, selv de mest eksklusive som Patek. Jeg sier ikke at dersom etterspørselen er 100 så må de produsere 100. Men nå som etterspørselen har økt må de justere tilbudet til det nivået de ønsker. Ved at om etterspørselen nå er 100 så produserer de f.eks 70. Slik at etterspørselen til en hver tid vil ligge 30% over tilbudet. Men dersom de ligger på et nivå hvor etterspørselen er 100 og tilbudet er 20 vil de miste veldig mange kunder til konkurrenter og på sikt vil merket miste status. Det finnes veldig mange der ute som er i tvil om de skal kjøpe en Rolex, Panerai eller Omega, og når ventelisten for en Rolex er 1 år går de for en av de andre. Det vil Rolex tape stort på i lengden. Jeg snakket om boble kun i Rolex sportsmodell segmentet ikke en boble i hele luksussegmentet. Mulig jeg forklarte meg dårlig. Men igjen, slik det er nå er etterspørselen etter Rolex sportsklokker unaturlig høy på grunn av at en kan selge de for mer enn en kjøper de for. Så igjen om den reelle etterspørslene for personer som skal bruke klokken er kun 100 ligger dagens etterspørsel på 130 for du har 30% til som kjøper kun for å selge igjen med fortjeneste. Dette er veldig uheldig igjen for Rolex for det blir vanskelig for de å måle det reelle markedet, samtidig som med en gang det snur at prisene i gråmarkedet er lavere enn utsalgsprisene, noe de helt naturlig vil være før eller siden, så risikerer en at prisene faller ekstra mye for alle de som kjøpte kun for å spekulere i å selg klokken for mer enn de kjøpte den for vil nå begynne å dumpe klokker i markedet. Men prisene for en ny klokke vil ikke falle, men prisene for en brukt en kan ende opp med å falle 20-30% under nyprisene, mens de i dag ligger 20% over nypris. Så dette er ingen ønskelig situasjon for Rolex og eneste måten de kan fikse det på er ved å øke produksjonen av sportsmodellene, og/eller redusere prisen. Og Rolex kommer aldri til å redusere prisen tror jeg.

Og jeg tror ikke Rolex har noen interesse for å prøve å tilfredsstille middelklassen.
 
Nesten rart at prisene ikke øker når etterspørselen er så høy.

Darkcho dersom de kun øker prisene vil dette kun bli som å kaste bensin på bålet, for de som spekulerer i at de kan selge med fortjeneste vil bare handle enda flere sportsmodeller da. Og det ødelegger veldig for Rolex for de mister kontrollen på både tilbud og etterspørsel. Så hvis de skal øke prisene må de også øke tilbudet nok til at de dekker behovet til både spekulantene og de reelle kjøperne. Men det jeg tror skjer er at de stort sett holder prisene på dagens nivå kanskje 2-3% økning, og heller øker produksjonen til de ser at Rolex'ene i gråmarkedet selger for under utsalgspris. Når klokkene i gråmarkedet selger for under utsalgspris vil spekulantene igjen forsvinne og Rolex kan igjen se hva som er den reelle etterspørselen og tilpasse tilbudet.
 
  • Liker
Reaksjoner: daghoi
Jeg tror ikke det er veldig mange som er i tvil for om de skal gå for Rolex , Panerai eller Omega. Folk går for de de vil ha, derfor Rolexprisene er som de er. Til sammenligning ligger omtrent boksnye Omega ute for salg. Med nypris på 50 kan en få de på midten av 30 tallet. Og fortsatt ligger de ofte lenge. Trist som faen da de teknologisk sett er state of the art industrihåndtverk. Men folk vil heller betale blodpris for kronen.

For Rolex er bare dette enda mer gratis merkevarebygging oppå sitt allerede gigantiske propagandaapparat.

Trøsten er at om en klarer å se forbi denne selvforskyldte hypen så ligger det godt prisede godbiter på rekke og rad.
 
  • Liker
Reaksjoner: Todda og Rød
Jeg tror ikke det er veldig mange som er i tvil for om de skal gå for Rolex , Panerai eller Omega. Folk går for de de vil ha, derfor Rolexprisene er som de er. Til sammenligning ligger omtrent boksnye Omega ute for salg. Med nypris på 50 kan en få de på midten av 30 tallet. Og fortsatt ligger de ofte lenge. Trist som faen da de teknologisk sett er state of the art industrihåndtverk. Men folk vil heller betale blodpris for kronen.

For Rolex er bare dette enda mer gratis merkevarebygging oppå sitt allerede gigantiske propagandaapparat.

Trøsten er at om en klarer å se forbi denne selvforskyldte hypen så ligger det godt prisede godbiter på rekke og rad.

Veldig enig i alt dette, til tross for at jeg har en Dj41 på vei..:rolleyes:
 
Hvordan var ventetiden på en ordinær Daytona før "boblen" for et par år siden dukket opp?
De var kanskje ikke hyllevare den tid heller?
 
Redigert:
Mange vil ha det nyeste. Når 116500 kom, ble det ras av 116520 til salgs her på forumet. Kjøp på slike anledninger så får du god klokke til OK pris.
 
I 2012 og 2013 var 116520 hyllevare, fikk gjerne 10% rabatt også.
yepp ( vet dog ingenting om eventuelle rabatter) men dette var tilfelle i Norge utelukkende, jeg husker at folk i Italia/Frankrike nektet å tro på meg når jeg nevnte det. Jeg måtte ta et bilde som bevis hos Bjerke som hadde hvit og sort 116520 i utstillingen.
 
  • Liker
Reaksjoner: gulenissen og olem
Da høres det ikke helt ukjent ut med ventelister, og at ventetiden til tider har vært enda verre føro_O
Har fått inntrykk av at markedet er så ekstraordinært nå om dagen....

Regner med at også bruktmarkedet var preget av høye priser den tid, som i dag?
Synes de nyeste er knallfine, men ved å kjøpe de på bruktmarkedet til 170-180K er sikkert dårlig anvendte penger, den dagen Rolex åpner slusene igjen:eek:
 
  • Liker
Reaksjoner: knutdf
Det er ingen sluser som plutselig vil åpnes.. Rolex sitter ikke på noe lager av klokker som de ikke sender til sine forhandlere og en eventuell økning i produksjon vil skje gradvis og svært kontrollert. Trolig vil overprisen du betalte fortsatt være en god investering på sikt, med mindre markedet bestemmer seg for at Rolex ikke lengre er kult eller interessant..
 
  • Liker
Reaksjoner: Kjors
Rolex er umulig å få tak på om du ikke skal kjøpe noen med gull eller andre edle metaller, sjekka bare opp en hulk hos Bjerke og fikk dette svaret:

Takk for at du kontakter oss. Modellen 116610LV har en enorm etterspørsel og vi skulle gjerne levert denne til alle som ønsker, men tilgangen på klokker er ikke så stor. Slik det er nå får vi derfor ikke satt deg opp på venteliste. Listen på denne modellen er en av de som hos oss nesten er sprengt for øyeblikket, så for denne modellen og andre svært populære sportsmodeller er det kunder med et aktivt kundeforhold hos oss som vil ha mulighet til å stå på venteliste.


Er det andre modeller som kan være av interesse? Vi har større mulighet til å levere Submariner i gull og stål med blå eller sort tallskive. Daytona i gull og stål, eventuelt så er det også kort leveringstid på Yacht-Master (både blå og rhodium tallskive), Milgauss, Air-King og Oyster Perpetual (36 og 39 mm). Kom gjerne innom en våre butikker for en nærmere titt på vårt utvalg og en klokkeprat
 
  • Liker
Reaksjoner: Timewarp
Rolex er umulig å få tak på om du ikke skal kjøpe noen med gull eller andre edle metaller, sjekka bare opp en hulk hos Bjerke og fikk dette svaret:

Takk for at du kontakter oss. Modellen 116610LV har en enorm etterspørsel og vi skulle gjerne levert denne til alle som ønsker, men tilgangen på klokker er ikke så stor. Slik det er nå får vi derfor ikke satt deg opp på venteliste. Listen på denne modellen er en av de som hos oss nesten er sprengt for øyeblikket, så for denne modellen og andre svært populære sportsmodeller er det kunder med et aktivt kundeforhold hos oss som vil ha mulighet til å stå på venteliste.


Er det andre modeller som kan være av interesse? Vi har større mulighet til å levere Submariner i gull og stål med blå eller sort tallskive. Daytona i gull og stål, eventuelt så er det også kort leveringstid på Yacht-Master (både blå og rhodium tallskive), Milgauss, Air-King og Oyster Perpetual (36 og 39 mm). Kom gjerne innom en våre butikker for en nærmere titt på vårt utvalg og en klokkeprat

Tja, her får du jo mulighet til både yacht-master, milgauss, air-king og OP da :)