Hva leser dere om dagen?

586DCDF8-EF5F-499D-AEC4-D46A5EC052B4.jpeg

Meget underholdende memoarer. Forfatteren
(som ung gutt) og familien flytter fra et regnvått England til et langt mer behagelig middelhavsklima på Korfu sensommeren 1939.

Vår mann er en spirende biolog, og kaster seg over alt den greske øya har å by på av plante- og dyreliv, mens han stadig skildrer anekdoter om familien og grekerne.

Stor underholdning.

Da var "Tiger på Slagmarken" ferdig.
Boken er mer en overlevende Panzer Frontsvins dagbok enn en roman og i seg selv veldig rett-på-sak som forfatteren var, til og med i sitt møte med Himmler når han ble dekorert.
Noe som anbefales og som kommer seg helt ut fra Hollywoods fadesene.
Som øst- og senere vestfront soldat hadde han mer respekt for russerne enn amerikanerne, selv om det han fryktet mest for Tyskland var Bolshevism.
Anbefalt historikk lesing hvor politikken er uteblitt og målet er bare å berge folket sitt mens alt rakner sammen.

DSC_1469.JPG

DSC_1461.JPG

• Liker
Reaksjoner: HadronCollider
Har lest et par festlige bøker i julen -

Først var Gerald Durrells memoarer fra barndommen, "My Family and Other Animals".

Durrell ble etterhvert en anerkjent biolog, og var fra barnsben av lidenskapelig opptatt av alt som kunne krype og gå, til den øvrige familiens økende fortvilelse. Memoarene beskriver et år på Korfu på tampen av tredvetallet, herlige anekdoter fra en fri og vilter barndom ispedd fantastiske personportretter og en god dose britiske understatements.

Neste var Sigridur Bjørnsdottirs 'Den Avstengte Øya', en iofs nifst realistisk beskrivelse av hvordan et liberalt demokrati -Island- raskt går i hundene etter å ha blitt avskåret fra omverdenen.

I øyeblikket leser jeg årets Arto Paasilinna-oversettelse, 'Krigshesten', der vi følger et par russere på avveie i Finland under fortsettelseskrigen. Som vanlig stor underholdning.

Med litt flaks rekker jeg også over Sami Saids 'Människan är den vackraste staden ' før hverdagen er her igjen.

100 sider ut i Houllebecqs «The possibility of an Island» nå.

Likte Serotonin, men mer usikker på denne

Vis vedlegg 176613

Meget interessante refleksjoner fra en oppegående mann, anbefales!

Som Zbigniew Brzezinski sine bøker inkl. "The Grand Chessboard", er det sagt.
Jeg har ikke lest bøkene men jeg har fulgt opp Brzezinski sin imponerende karrier og geo-strategi.
Tydeligvis inspirert av Sir Halfor John Mackinder sin "The Geographical Pivot of History" (Heartland theory) og mannen er selv en verdens referanse i geo-strategi.
Men det fant seg at Brzezinski kom fullstendig tilbake på sitt livsverk før han døde av kreft i 2017.
Da kan vi si at det er interessant å lese for det som har skjedd men ikke det som skal skje, i følge Brzezinski.

Holder på med Basket Case/Splitter Pine av Carl Hiaasen for tiden. Digger den humoristiske stilen han bruker i bøkene sine!

• Elsker
Reaksjoner: Nicolai