Hva leser dere om dagen?

I Tillegg til Aubrey/Maturin-serien, samt Goebbels-boken jeg tidligere har nevnt, har jeg nå gått til anskaffelse av en Amazon Kindle Keyboard 3G. Og det er skummelt. Det har ført til at jeg på en knapp uke har lest ferdig "When Thunder Rolled - An F-105 Pilot over North Vietnam" av Ed Rasimus. Før jeg hadde lest denne ferdig, hadde jeg allerede kjøpt etpar bøker til (som jeg nå er igang med): "Snake Pilot - Flying the Cobra Attack Helicopter in Vietnam" av Randy Zahn, samt "Apache: Inside the Cockpit of the World's Most Deadly Fighting Machine" av WO Ed Macy som fløy AH-64 Apache i Afghanistan.

Samtidig har jeg altså "Carrying the Fire" av Michael Collins som ligger og venter, og en annen tykk bok om The Battle of Britain av en forfatter jeg ikke husker navnet på i farten.

Edit: Oooog der var "Fate is the hunter" kjøpt og lastet ned på Kindle. Argh!
Edit 2: Pokker. Det var bare en study-guide.. Bra det går ann å returnere da. Får vel bestille paperback.

Fantastisk! Du MÅ bestille Fate is the Hunter! ;)

When Thunder Rolled er kjempebra. Prøv også Palace Cobra, boken om samme forfatters tur nr 2 til Vietnam som F-4 Phantom-pilot. Og siden du er så godt i gang med Vietnam, prøv "Da Nang Diary" av Tom Yarborough, om hans tid som Forward Air Controller i OV-10 Bronco. RÅ flyging, og drøye historier som hadde vært litt for usannsynlige for filmlerrettet, men som faktisk skjedde i virkeligheten.. :)

Leste "Fvonk" av Erlend Loe for noen dager siden.

Det har vært stritt for Fvonk etter at Gang- og Mosjonsforbundet ble avviklet. Han burde søke ny jobb, men blir gående hjemme og bearbeide den ukulturen han har vært en del av. Han frykter de gravide og han trenger en venn. Jens trenger også en venn. Og han trenger å være for seg selv. Egentlig vil Jens sykmelde seg, men det vil skade partiet, kanskje også regjeringssamarbeidet. Derfor biter han tennene sammen, selv om han ikke lenger er sikker på at han elsker folket, jo, så klart elsker han folket, bare ikke like mye som før, eller på en annen måte. Han vet ikke. Det er i det hele tatt mange ting han ikke vet. Før visste han alt.
Fvonk er historien om vennskapet mellom en tidligere gang- og mosjonsentusiast og en litt sliten statsminister.

Neppe Loe på sitt beste, men underholdende lesning som passer bra for å slå ihjel noen timer på en slapp ettermiddag.

Min kamp 6 av Karl Ove Knausgård.

Helt klart en svært varierende grad av underholdningsverdi i disse bøkene, men syns de er temmelig bra når de er på sitt beste. Noen andre som leser eller har lest flere av bøkene?

Michel Houllebecq - Kartet og Terrenget.

Fantastisk god, og overraskende lettlest. Er faktisk så frekk at han skriver seg selv inn i historien! Skulle egentlig gå til helvete det grepet der, men fungerer som bare det.

Ellers er jeg fan av Philip Roth, og avsluttet nylig Indignation, utrolig bra den også. Kort, lettlest burde være gjort unna på en dag eller to.

Og som mann og litteraturinteressert er jo Cormack McCarthy essensiell. The Road kan jo nevnes, men det er bare å ta for seg. Noen ganger i overkant rå, som i Blood Meridian.

Ble ferdig med The Forever War av Joe Haldeman for litt siden, en fantastisk bra bok om interplanetarisk krig og følgene det får for soldatene, som blir sendt rundt i verdensrommet med hastigheter nær lysets, noe som gjør at for hver gang de er borte noen måneder blir jorden mange år eldre. Hovedpersonen ender vel opp med å dra på tre-fire oppdrag med et par års varighet til sammen fra 1996, og kommer tilbake til jorden i år 2378! Haldeman skrev boken etter at han hadde vært i Vietnam, og den er en fin analogi til hvordan mange av soldatene som kom tilbake derfra følte seg behandlet av samfunnet.

At du leser fly-bøker var jo en bombe! ;)

Har du lest noe av Saint-Exupery? Og hva synes du? Han er mest kjent for Le Petit Prince (Den lille prinsen) en barnebok, men han var faktisk krigsflyver under andre verdenskrig. Skrev en rekke bøker før han forsvant på et rekognoseringstokt over middelhavet i 1944.

Har Pilote de Guerre (Flight to Arras på engelsk) liggende, men har ikke fått begynt på den ennå. Kommer det sterkt anbefalt, rykker den fram i køen... ;)

Kohe, semmern: kan man spørre noe så ukultivert som hvor langt i bokserien første sesong av TV-serien kom?

Her går det for tiden i barnoppdragelse med : "att lotsa barn" (å lose barn) håper på å skli inn på noe mer spennende enn så

Noen ganger i overkant rå, som i Blood Meridian.

Leste den på norsk i fjor. Ble så provosert av å ha kastet bort timesvis på den boka at jeg kastet bort én til på en lang klagemail (forsøksvis i samme stil som romanen) til Dagbladets overstadige anmelder.

Han virket fornøyd med at jeg var sur og var bare glad noen gad å bry seg...:)

Leste den på norsk i fjor. Ble så provosert av å ha kastet bort timesvis på den boka at jeg kastet bort én til på en lang klagemail (forsøksvis i samme stil som romanen) til Dagbladets overstadige anmelder.

Han virket fornøyd med at jeg var sur og var bare glad noen gad å bry seg...:)

Jeg leste vel omtrent 3 sider av den boken før jeg fant ut at fortellerstilen til denne luringen og jeg kommer omtrent like godt overrens som FRP og bompenger.

Huff og huff.

"Ja, sa gutten. Mannen sa, vi må gjennom porten. Gutten tenkte. Ok, sa gutten"

Eller noe slikt. Det var fullstendig krise, side opp og side ned.

At du leser fly-bøker var jo en bombe! ;)

Har du lest noe av Saint-Exupery? Og hva synes du? Han er mest kjent for Le Petit Prince (Den lille prinsen) en barnebok, men han var faktisk krigsflyver under andre verdenskrig. Skrev en rekke bøker før han forsvant på et rekognoseringstokt over middelhavet i 1944.

Har Pilote de Guerre (Flight to Arras på engelsk) liggende, men har ikke fått begynt på den ennå. Kommer det sterkt anbefalt, rykker den fram i køen... ;)

Har Den lille prinsen hjemme.. husker min mor leste den for meg da jeg var et aldri så lite barn! :)

Jeg skaffet meg nylig en Kindle Touch med 3G og Wifi, jeg har ikke fått brukt den fryktelig mye på en uke, men har tidligere lest et par bøker med Kindle-applikasjonen på PC/iPad og min Android-telefon.

Sist lest er "The big short" av Michael Lewis - om subprimekrisens tilblivelse og bankmennenes manglende forståelse, og om de få som faktisk forstod og visste å bruke kunnskapen til sin fordel. Rikt krydret med gode historier og saftige sitater.

Som ivrig syklist fattet jeg interesse for dopdømte David Millars selvbiografi "Racing through the dark", og leste den f i én "sitting". En veldig god bok, uansett om man liker Millar eller ikke.

Om du har gooood tid anbefaler jeg Svermen, en klump på rundt 1200 sider. Er ikke veldig sci-fi fan, men denne falt i smak.

Når jeg får litt tid igjen skal jeg også lese "Sverdet og Korset" og "Katedralen" igjen. To fantastiske bøker, og jeg som trodde Ken Follet bare skrev krim.

Min kamp 6 av Karl Ove Knausgård.

Helt klart en svært varierende grad av underholdningsverdi i disse bøkene, men syns de er temmelig bra når de er på sitt beste. Noen andre som leser eller har lest flere av bøkene?

Jeg har lest 1-5, og har nr 6 liggende. Jeg har vært Knausgård-fan i årevis, og slukte de 5 første. Det er et interessant prosjekt, og jeg er spent på om han holder helt ut.

Ellers skulle jeg lese A Game of Thrones før jeg så TV-serien, men ble helt revet med. Nærmer meg nå slutten på A Feast for Crows, og tenker jeg kommer til å kose meg i påsken med A Dance with Dragons. Dette er fantasy på sitt aller beste, anbefales på det sterkeste.

Fantastisk! Du MÅ bestille Fate is the Hunter! ;)

When Thunder Rolled er kjempebra. Prøv også Palace Cobra, boken om samme forfatters tur nr 2 til Vietnam som F-4 Phantom-pilot. Og siden du er så godt i gang med Vietnam, prøv "Da Nang Diary" av Tom Yarborough, om hans tid som Forward Air Controller i OV-10 Bronco. RÅ flyging, og drøye historier som hadde vært litt for usannsynlige for filmlerrettet, men som faktisk skjedde i virkeligheten.. :)

Da er Fate is the hunter og Da nang Diary bestilt i bokform :)