Hva leser dere om dagen?

image.jpg

Sitter og drømmer meg bort. Ideelt sett burde jeg vel sitte ute i Land Cruiseren iført khaki mens jeg leste...

Spent på om den norske oversettelsen er noe bra - har veldig blandet erfaring med norske oversettelser, og har vært borti noen bøker som føles som om de er oversatt med google translate. (Dostojevskij fra solum)

I den engelske utgivelsen følte jeg det var ekstremt stor forskjell i språket på bok to når Joel Martinsen oversatte, kontra Ken Liu på bok en og tre.
Nå kan det selvfølgelig være at bok to faktisk er skrevet litt annerledes på originalspråket også, men synes liksom ikke den hadde samme "kinesiske" vibben som når Ken Liu oversatte.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Phenix
Samme fornavn, samme boktittel - men der stopper likheten.

_20200823_204605.JPG

"Gå" av Thomas Bernhard og "Gå. Eller kunsten å leve et vilt og poetisk liv" av Thomas Espedal.

En av de sterkeste jeg har lest av Thomas E, som vandrer og trekker linjer i litteraturhistorien og i Europa.

Thomas B er på sitt mer tilgjengelige der han går og kverner på i kjent, nærmest nihilistisk stil. Dessverre virker det som om forlaget har valgt å be en person med meget tykke fingre skrive boken på en telefon med kreativ autokorrektur og deretter droppet manuell korrekturlesing. Klart, renskåret, spissfindig språk - feilstavet.

• Liker
Reaksjoner: Mavo
Samme fornavn, samme boktittel - men der stopper likheten.

Vis vedlegg 210064

"Gå" av Thomas Bernhard og "Gå. Eller kunsten å leve et vilt og poetisk liv" av Thomas Espedal.

En av de sterkeste jeg har lest av Thomas E, som vandrer og trekker linjer i litteraturhistorien og i Europa.

Thomas B er på sitt mer tilgjengelige der han går og kverner på i kjent, nærmest nihilistisk stil. Dessverre virker det som om forlaget har valgt å be en person med meget tykke fingre skrive boken på en telefon med kreativ autokorrektur og deretter droppet manuell korrekturlesing. Klart, renskåret, spissfindig språk - feilstavet.

Spennende, skal sjekkes ut!

• Liker
Reaksjoner: Smokeless
NS rikspropagandasjef Dr.Gulbrand Lunde’s tale 17/1-41. Over gjennomsnittet historieinteressert så alt leses. 79 år gammelt hefte jeg nylig fikk fatt i.

-Aaah, jeg har et eller annet sted et herrrrlig skrift utgitt på Viking Forlag i 1943, tror jeg det var - 'Hvorfor England ikke kan vinne krigen'.

Sett i lys av begivenhetene i årene etter 1943, unner jeg meg en viss mengde skadefryd mens jeg leser det.