Hva leser dere om dagen?

Apropos østeuropeisk historie: Jeg leste nettopp ut Morten Jentofts bok "Finland 1918" som handler om to norske ambulanser (tilsvarende to kvarte feltsykehus) som reiste som frivillige hjelpearbeidere til den finske borgerkrigen i, du gjettet det, 1918.

remote.jpeg

Jeg regner meg selv som en liten historienerd, men krigen mellom de hvite og røde i Finland må jeg tilstå at jeg visste alt for lite om.

Jentoft skriver nøkternt og godt og refererer en del til Väinö Linnas bok "Ukjent soldat" som følger et finsk MG-kompani i Fortsettelseskrigen i 1941.

Det er noenogtjue år siden jeg leste "Ukjent soldat" (og i mellomtiden har den blitt til en litt blaut TV-serie) men de tørre, sta finnene med kølsvart humor og en seige vilje til å bite fra seg gjorde inntrykk.

0.jpeg

• Liker
Reaksjoner: Grendel
image.jpg

Dette er en fantastisk bok om en gjeng tjuesomethings som tok det man i år ville kalle et gap year ved å kjøre fra London til Singapore og tilbake igjen i 1956-57.

Full av britisk humor, og et must for alle som er svake for produkter med en grønn oval i grillen.

"Germany's Autobahns are ridiculous. One gets on to them and drives at full speed, uninterrupted, until one reaches the other end; to gear-weary drivers from England they are an unfair and slightly dishonest simplification of motoring."

Jeg kan også anbefale boken som på norsk heter «Kapp til Kapp» av Richard Pape. Han foretok verdens første biltur fra Nordkapp til Cape Town - i en Austin Westminster 1955 modell.

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Screenshot 2020-08-03 at 13.34.25.png

Holder på med Erika Fatlands "Grensen", hvor hun reiser gjennom landene rundt Russland (Ishavskysten, Nord-Korea, Manchuria, Mongolia, Øst-tyrkistan, Kazakhstan, Georgia, osv), og gikk oss en kort men veldig bra introduksjon i historien til disse stedene, og herlig beskrivende reiseskildringer om folk hun møter på veien som virkelig lar oss få inntrykk av stedene. Skriver veldig bra og ujålete, fremhever ikke seg selv i det hele tatt (boken er ikke om henne; dette er herlig). Fortjener helt klart terningkast 6, og veldig forståelig at den oversettes til flere språk. Merk: Jeg syntes at de første kapitlene, om nordøst-Russland/ishavet, ikke holdt forventet Fatland-kvalitet, men etterpå blir boken glimrende; kanskje til og med bedre enn den likeledes glimrende "Sovjetistan". Anbefaler begge disse på det varmeste.

9788248917229.jpg

Har nylig også lest en bok jeg så veldig frem til, Gunnar Garfors "Ingenstad: på tur til verdas minst besøkte land", hvor han beskriver et utrolig kult prosjekt: reiser til verdens (visstnok) 20 minst besøkte land. Høres herlig ut, og boken er helt grei, men et stykke unna Fatland-nivå.
9788279592907_1.jpg

Holder også på med med Daniel Immerwahrs "How to Hide an Empire"
index.jpg
om USA's (tidligere og nåværende) kolonier, som Hawaii, Filippinene, Puerto Rico, etc.). Hadde trodd at det ville dreie seg mer om andre steder enn USAs anerkjente områder, men det ligger mye god forskning bak denne. Bekrefter nok engang at det absolutt ikke er noe gøy å være "okkupert" av et annet land. Greit (men ikke altfor godt) skrevet og absolutt en grei bok som jeg nok vil lese ferdig, men jeg tror det finnes en god andre bøker om historie/politikk jeg ville anbefalt før denne.