Hva fa.. er poenget med Steinhart??

Jeg ser helt klart poenget til trådstarter og har stusset litt på hvorfor det er helt innafor med modeller som er "sterkt inspirert" av diverse Submarinere. Samtidig er prisen åpenbart en viktig faktor, gitt at de kostet det samme som motivet ville markedet vært ikke-eksisterende. Hvis det gir eier godfølelsen tenker jeg igrunn at det egentlig er helt greit, tross alt bare klokker vi snakker om. Selv ville jeg nok valgt en modell uten et åpenbart forbilde, men som bildet for et par poster siden tydelig viser, det er ganske mye som er inspirert av Rolex' dykkere :)
 
Redigert:
Hvor stor andel av Steinharts modeller er homager? Eller kopier - om du vil. Det bør være en rimelig høy andel ettersom du dømmer hele merket nedenom og hjem.

Hva fankern er forresten poenget med denne tråden? Gratis Rolex til den som kommer opp med et fornuftig svar.
 
Jeg er enig med Gin, selv om vinklingen blir veldig negativ. Jeg hadde aldri fått godfølelsen med en steinhart homage, da den er altfor lik originalen. Den prøver å være noe den ikke er! Men jeg respekterer at de som ikke vil ta seg råd til Rolex får mye glede av disse. Vi er vel alle enige om at klokkeglede ikke nødvendigvis må koste:)
 
Hvor stor andel av Steinharts modeller er homager? Eller kopier - om du vil. Det bør være en rimelig høy andel ettersom du dømmer hele merket nedenom og hjem.

Hva fankern er forresten poenget med denne tråden? Gratis Rolex til den som kommer opp med et fornuftig svar.

Poenget med tråden;

Om folk vil stå opp og forsvare disse produsenter, eller benytte hersketeknikker for å hindre kritikk av disse, er i mine øyne underholdende på et entusiast forum som Tidssonen.:mrgreen:

Kan jeg selv bestemme hvilken Rolex jeg vil ha?;)
 
Nettet florerer av tråder som:

- Apple eller Windows: Hva fa.. er poenget med Apple?
- Rolex eller Steinhart: Hva fa.. er poenget med Steinhart?
- iOS eller Android: Hva fa.. er poenget med Android?
- osv, osv.

Har disse trådene kommet opp med et fornuftig svar? Nei. Var det trolig hensikten med disse trådene? Nei. Når man starter slike tråder er det høyst sannsynlig et uttrykk for frustrasjon over ett eller annet. Hva som skyldes frustrasjonen for denne tråden? Aner ikke.

For the record: Steinhart har 100+ modeller produsert nå og tidligere. For de som er interessert, så kan man jo se på "Collections" og de ulike produktkategoriene og galleriet til de som man ikke produserer lenger. Steinhart Watches - fine exclusive timepieces
 
Spør du meg kunne spørsmålet vært noe sånt som "Hva f.. er poenget med divere?" eller "Hva f.. er poenget med pilotklokker?".
IMHO så er det veldig få produsenter som lager nye og ekte design uansett hvilken produsent det er. Hvem var først ute med en diver med svart bezelring og svart skive? Rolex? Blancpain?

Greit å diskutere, men ikke ta ett brand som eksempel.
 
Hundrevis av klokkemerker har kopiert Rolex sin Sub eller andre populær klokker.
Hvorfor? Fordi de produserte en klokke som "så ut" som disse, for en brokdel av prisen.
Det er prisen som avgjører alt der: Så lenge de populær modeler er ikke tilgjengelig til rimelig pris for en alminnelig mann, ville Steinhart og andre merker irritere de "Purists" med lovlig lignende klokker.
Kanskje den meste respektløse ting der i debatt, er å setter ned disse som har ingen stor penger men som drømmer om å eie en Sub på lovlig måte(uten å kjøpe en fake).
Liksom: "Buy the real thing or be a fake sucker"...???
Penger og lidenskap er 2 forskellige ting: Man er ikke alltid heldig å ha begge. Dette burde bli respektert i våres samfunn.
 
Jepp - så ble den jo enda mindre lik Rolex, fordi den er uten bobla. ;) Her på en slaktet (kuttet og limt; transformert til 2-delt reim) Zulureim. Synes også lugsa er smekre og tynne - og finere enn Rolex sine nye fatlugs.

Jeg får like mye godfølelse av å gå med mine Steinharts som jeg gjør av mine Rolexer. Så det så. :p Min godfølelse er mer trigget av design enn hva dingsen koster, selv om hva den koster ikke nødvendigvis drar den følelsen nedover.

Se på formene, mann - se på formene. Herlig slank og med de crown guards som topper det hele. * forelsket *

Når tiden er inne så vil jeg nok anskaffe en 5512, 5513 eller 16610 eller 1460m.

Tror faktisk Rolex tjener på at andre produsenter lager klokker som er inspirert av Rolex. Det gjør at Rolex selger mer klokker på sikt enn hva de muligens ellers ville gjort. Mao. egentlig win-win.

20140423_203907_1_zps92716d29.jpg
 
Redigert:
Er ikke de stort sett sinte da? Tror ikke jeg har sett en eneste glad rapper (gladrapper)? :)

De er bare sinte fordi han som skulle lage melodien ikke møtte opp.

BTT: Jeg klarer ikke hisse meg så mye opp over Steinhart og andre homage-produsenter. Vellykket design vil alltid bli kopiert, og sålenge de ikke overskrider grensene for det lovlige er det i utgangspunktet ikke problematisk. Det er tydeligvis et stort marked for ur av denne typen, og da er det tross alt svært mye bedre at pengene går til en produsent som driver på lovlig vis, betaler skatt osv, enn til fake-industrien. (Mrk: Jeg mener ikke at alle som kjøper Steinhart o.l. ville kjøpt fake om disse ikke fantes, men for noen ville det nok vært et alternativ)

Jeg har eid en Débaufré som liknet svært på Rolex. Jeg ble aldri helt komfortabel med den for opplagt kopierte designen, men det var en overraskende velbygget klokke til prisen. Som inngangsur til en spennende verden, eler som base for modifikasjoner man aldri ville gjort på en dyr sub, synes jeg de fungerer godt.
 
Hundrevis av klokkemerker har kopiert Rolex sin Sub eller andre populær klokker.
Hvorfor? Fordi de produserte en klokke som "så ut" som disse, for en brokdel av prisen.
Det er prisen som avgjører alt der: Så lenge de populær modeler er ikke tilgjengelig til rimelig pris for en alminnelig mann, ville Steinhart og andre merker irritere de "Purists" med lovlig lignende klokker.
Kanskje den meste respektløse ting der i debatt, er å setter ned disse som har ingen stor penger men som drømmer om å eie en Sub på lovlig måte(uten å kjøpe en fake).
Liksom: "Buy the real thing or be a fake sucker"...???
Penger og lidenskap er 2 forskellige ting: Man er ikke alltid heldig å ha begge. Dette burde bli respektert i våres samfunn.

Godt poeng! Kom i prat med en som var medlem av Norges Urmakerforbund og veldig aktiv der virket det som. Han sa da at hvis man var interessert i klokker, så kjøpte man BARE in-house. Likte man klokker, så kjøpte man ikke annet. Jeg påpekte det samme som du skrev i den siste setningen der. Jeg ble litt paff.