Hva er det egentlig som er så spesielt med Patek?

PHP:

Ja. Men jeg tror ikke den prisen gjelder per d.d.

Da jeg var innom for et par uker siden mener jeg for øvrig de også sa at 5712 i stål nå koster like over 270K og at 5712R har passert 350K.

Synes noen skal få bekreftet dette hos Bjerke ? :)
 
Jeg var vel en av de som ymtet frempå om noe sånt @Timekeeper.

Etter å ha prøvd den på, så må jeg innrømme at jeg faktisk ble litt skuffet. Den satt ikke som den burde, og det er mulig jeg hadde litt store forventinger. Det er jo med håndleddet som med ræva, vi er alle litt forskjellig bygget. Aquanauten var faktisk bedre.
For min del, så satt VC Overseas perfekt i forhold til Nautilusen, men da prøvde jeg en helgull chrono, så den ekstra tyngden spilte muligvis en rolle.

Min mening om at designet kanskje er litt kjedelig har nok mye å gjøre med at jeg har sett meg lei. Nautilusen har likevel et klassisk, rent og vakkert uttrykk, men jeg foretrekker de litt mer skarpe kantene i Overseas og Royal Oak. At Genta var et geni er det ingen tvil om.

+1
 
Synes Patek er for pinglete, ja det fungerer fint til dress men er ikke egnet som toolwatch. Kommer nok aldri til å eie en og er komfortabel med det.
Tom
 
Jeg går nesten aldri i dress og 5711 fungerer fint til normale aktiviteter som herjing med ungene osv. Men nå når jeg skal på sommerferie i Spania med badeland, GO-cart, brettsurfing osv osv? Nei, da er det Seadweller'n min som blir med..
 
5711 er en perfekt hverdagsklokke. SD / Sub / Explorer eller liknende er perfekte beaters..
 
5711 er en perfekt hverdagsklokke. SD / Sub / Explorer eller liknende er perfekte beaters..
Hva er det med 5711 som gjør at den ikke kan være en "perfekt beater", den har vel til og med høyere ATM enn Explorer og flere andre Rolex modeller?
 
Pris. Sett bort fra det, kunne man sikkert levd med 5711 på armen hele livet til all slags bruk og jevnlige servicer...
 
Det er vel statusen og merkevaren som er spesielt med Patek. Ja, og selvfølgelig som en funksjon av dette - veldig høy annenhåndsverdi på enkelte modeller. Den sterke merkevaren kan imidlertid lett forlede en til å tro at det må være noen ekstra flotte egenskaper ved klokkene også, utover den sterke merkevaren og høye statusen, f.eks. uovertruffen kvalitet og finish etc. sammenlignet med andre dyre klokker. En slik forskjell ikke jeg klart å finne ihvertfall.

(5711 koster for øvrig 205 tusen etter forrige prisoppgang).

+1 Patek og Rolex håndterer markedsføringen og imagebygging bedre enn alle andre, og det tror er mye av forklaringen.
 
  • Liker
Reaksjoner: johanbjor
Det spesielle med Patek er at Rolexeiere vil ha det som neste oppnåelse. Og, når man har fått en Patek - så vil man ha noe annet og mer eksotisk og vips, så var ikke Patek (eller Rolex for den saksskyld) så spesielle lenger...

I denne hobbyen er ofte ikke pris avgjørende for om ting ansees spesielt egentlig.
 
Jeg synes det er helt strålende at ikke alle liker Patek - det ville bare ført til enda høyere priser.
 
Takk. Det burde jo holde til det meste vi bruker ei klokke til.

Problemet med vanntetthet og trykktester er at klokken kun er garantert å være tett når trykktesten blir tatt. Om man trykktester klokken én gang i året så kan fortsatt klokken få en lekkasje på et vilkårlig tidspunkt mellom disse testene. Er minst like stor sjangs (om ikke større) for at pakningene skal bli dårlige midt i badesesongen som rett før (som er da de fleste tar trykktest).

Summa summarum ville jeg nok ha kviet meg for å bade med en dyr Patek selv om det mest sannsylig hadde gått bra. Ihvertfall en stund... Har heller en dedikert badeklokke :cool: