Hva er den riktige størrelsen på en dressklokke?

Sportsur til dress.. Nei bare hvis du er 007 :)
Størrelse er som skostørrelse, jeg med mine pingle håndledd bærer fint vintage..
Edit: liten tur i London for noen uker siden, og inntrykket er at snittstørrelsen på klokker er på vei ned i butikkvinduene..

Jeg sitter også med inntrykk av at størrelsene er på vei ned.
I mine øyne er dressklokke en enkel klokke uten lenke, å størrelsen og tykkelsen er mindre en Rolex Sports modeller.
(Unntaket er Daytona som ikke er tool Watch lengre. Den er vell mer eller mindre blitt en dressklokke) Eller er dere uenige?
Skal du ha en Rolex sport til dress er minste kravet at det er Vintage.
En Reverso på rem er nok noe av det optimale innen dressklokker(i mine øyne), å aller helst Vintage.

Å menn i altfor trange dresser med digre Nixon klokker skriker liksom Jeg har ikke peiling ;)
 
Jeg sitter også med inntrykk av at størrelsene er på vei ned.
I mine øyne er dressklokke en enkel klokke uten lenke, å størrelsen og tykkelsen er mindre en Rolex Sports modeller.
(Unntaket er Daytona som ikke er tool Watch lengre. Den er vell mer eller mindre blitt en dressklokke) Eller er dere uenige?
Skal du ha en Rolex sport til dress er minste kravet at det er Vintage.
En Reverso på rem er nok noe av det optimale innen dressklokker(i mine øyne), å aller helst Vintage.

Å menn i altfor trange dresser med digre Nixon klokker skriker liksom Jeg har ikke peiling ;)

Har også fått med meg at Daytona i stor grad blir benyttet som dressklokke. Selv syntes jeg at denne igjen blir litt for stor og flashy i forhold til hva jeg mener er en klassisk dressklokke. Nå er ikke Daytona min favorittmodell, så kan være derfor jeg ikke syntes det er helt klokken som passer til dressen. Her vil selvfølgelig også farge på skive og reim ha mye å si.

Er dog ganske svak for Speedy på svart croco til mørk dress/smoking, syntes den matcher fint med svarte og hvite detaljer.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preben Lidi
Ingen tråd uten bilder

image.jpeg
image.jpeg



Jeg bruker ikke engang sportsklokke til skjorte på jobb.
 
En riktig størrelse på en dressklokke er når lugs er godt innenfor kanten av håndleddet. For meg er sweet-spot 38-39mm. Så må den ikke være for tykk, kun ha en krone og skinnrem. Materialet på kassen betyr mindre. De færreste ser uansett ikke forskjell på hvitt gull, platina og stål.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preben Lidi og FMS
Enig i at det er for få bilder her, så illusterer mine poenger. Ellers også enig i veldig mye som skrives her.

For meg avhenger det av om vi snakker om dressklokke-kategorien eller en klokke som skal brukes til dress. For dressklokke-kategorien foretrekker jeg 38-40mm, og er også såpass barnslig konservativ at jeg setter pris på edelt metall, lav høyde og enkel skive uten komplikasjoner. Forventer ikke at andre skal mene det samme. Min er 38mm, men kler størrelsen godt synes jeg.
IMG_5226.JPG


Som @aek påpeker ser den imidlertid ofte litt større ut på bilder enn man ville forvente, noe er på grunn av lugs etc. (jeg synes den ser større ut en 38mm, i positiv forstand) - men samtidig kan den se urettferdig liten ut igjen om den sklir for langt over på den ene siden - som her:
IMG_4798.JPG

Dette er uansett den perfekte dressklokke-dressklokken i mine øyne, men heldigvis har jeg stor glede av den også utenom de spesielle anledningene.

Den klokken jeg antakelig bruker oftest til dress er imidlertid 44,25 og relativt høy med 9300-urverk, men ser veldig bra ut likevel IMHO. Her i varm sol, ser mer diskret ut ellers.
FullSizeRender-2.jpg


Og om jeg virker veldig konservativ i første del av dette innlegget, så skal jeg innrømme at jeg også kan bruke sportsklokke med lenke til dress, spesielt om det er en sportsklokke med litt klasse eller sjarm.
FullSizeRender-2 copy.jpg