Hva er den riktige størrelsen på en dressklokke?

Medlem
23. juni 2014
Innlegg
100
I mine øyne skal en dressklokke være pen samtidig som den er diskret, og i den forbindelse lurte jeg på hva folket syntes er den "riktige" størrelsen på dressklokker? Ser jo at IWC leverer mye fint i 42mm (som jeg selv syntes er litt i meste laget) og at man i vintage kan få helt ned i 30 mm (som jeg syntes er for lite). Er det noen uoffisiell/generell regel?
Selv er jeg kjempefornøyd med min Air King som jeg syntes er perfekt til dress. Skal sies at mine håndledd ikke er de største, så 34mm passer fint til meg.

Edit: har prøvd å søke i tidligere tråder om lignende tema uten hell, men hvis dette har blitt diskutert mange ganger tidligere er det bare å slette denne tråden:)
 
Enkelte sportsur går kjempefint til dress, helt enig (beklager på forhånd til puristene;)). Skjønner selvfølgelig at det ikke er noen fasit på dette, men hadde vært interessant om noen flere hadde noen tanker rundt dette. Ser jo at det florerer av (flotte) dress-ur her på sonen.
 
Hmmmm, det eneste riktige må være 40mm, så spar til en .......

Det er vel litt opp til den enkelte, men kanskje noe mindre diameter enn sportsur, og tynnere.
 
Min personlige sweet spot er 38-40, avhengig av design, men også med visse unntak.

Det er nok litt mindre enn en del av produsentene selv mener er riktig størrelse.
 
  • Liker
Reaksjoner: Solli
Dette er helt avhengig av størrelse på mannen også....
Med nesten to meter og solide armer, så blir alt under 40mm for lite....40-45 passer best for meg
 
Enig med de to siste talerne. I tillegg er remmen viktig. Jo enklere, jo bedre. Naturlig mønster som f.eks krokodilleskinn er greit, men ellers ikke for mye struktur, sømmer og dill dall.
 
Dette med dressklokke er så komplisert. Høyde, armer, gull versus stål, diameter / radius, komplikasjoner, design, osv.

Derfor er jeg harry og benytter sportsur.

Så kan jeg heller tenke på viktigere ting, som "Hvilken dame er søtest?", "Hm - god vin; tør jeg ta bilde av etiketten eller satse på å huske den til i morgen?" og "Kan jeg egentlig ta et wristshot nå?".

PostScript: Jeg tok bilde av etiketten. Sikkert lurt. Får nok lyst på den vinen igjen. Nope.
 
Sportsur til dress.. Nei bare hvis du er 007 :)
Størrelse er som skostørrelse, jeg med mine pingle håndledd bærer fint vintage..
Edit: liten tur i London for noen uker siden, og inntrykket er at snittstørrelsen på klokker er på vei ned i butikkvinduene..
 
Godt poeng @thomasg - når jeg ser så smale dresser, så tenker jeg: Kan man sitte i den - eller er det kun en "stå-og-se-pen-ut-i-den"-dress
 
Godt poeng @thomasg - når jeg ser så smale dresser, så tenker jeg: Kan man sitte i den - eller er det kun en "stå-og-se-pen-ut-i-den"-dress
Når jeg seg sånne dresser, tenker jeg 'steike, for en åleglatt fyr. Du har sikkert aldri blitt møkkete på de puselankene dine engang..' Men det er jo meg.
 
  • Liker
Reaksjoner: Frost
For egen del og værendes en sån sirka normalbygget karl tenker jeg spontant at dress-ur kler 34-39mm best.

Men Reverso @Havvo ? Det er jo et sportsur om noe, designet for polospill; og annen røff aktivitet ;)

Submariner og andre sportsur til dress plager meg dog betraktelig mindre enn:
6a00d83451bb7069e201bb07cf69f9970d-600wi.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Kommer an på størrelsen på mannen ja, og smaken er forskjellig. Tekniske data på meg er 190 høy og har 183 mm håndledd. Har kommet frem til at 36-39 er sweetspot på "finere" ur. Har ikke hatt på noe ut over det som har fungert på meg. MUT moon er et godt eksempel på perfekt balanse i øvre str-sjikt med sine 39 mm, og DJ i nedre med 36. For meg i alle fall.
 
  • Liker
Reaksjoner: reim
Synes min DJ2 med w/g bezel passer bra til dress - også. Noe stort med sine 41mm men føler jeg bærer det greit med min 193cm. Til smoking derimot blir det for stort og glorete, da er det gull Omega Geneve som gjelder. Og alltid med matchende mansjettknapper naturligvis.
 
Lav nok til å kunne smette under skjorta og ut igjen, avhengig av aktiviteten man bedriver med dress. Akkurat det målet kommer an på skjorta.
 
  • Liker
Reaksjoner: TomB