Humortråden

Stapp de i puten for min del. Men å tippe er likestilt med å brenne pengene i mine øyne. Får like mye igjen for de. Dummeste jeg ser folk gjøre. Og 50kr? Jeg har aldri i mitt liv sett en eneste som holder tippingen på det nivået. Ryker fort 3-500kr/uken i tipping og lotto/eurojekkpott.
Jeg har hatt en tippekupong på eurojackpott med fast trekk de siste 4-5 årene på 50 kroner per uke. Det er helt klart penger som brennes, men jeg ser det på en annen måte: Hver måned betaler jeg en relativt høy sum i innbo-, hus-, båt-, bil-, livs-, yrkesskade og helseforsikring (+ barn mv), for å beskytte meg mot en negativ risiko som forhåpentligvis aldri materialiserer seg. De 50 kronene som går til norsk tipping i uken er et forsøk på en "positiv" forsikring, som sannsynligvis heller aldri vil materialisere seg, men som hvert fall har en positiv oppside. (Helt til man får vinnerbeskjeder som viser seg å være feilaktige, hehe). Formålet er naturligvis noe annet enn sparing, som selvfølgelig går i fond og andre aktiva.

Viser vel bare en gang for alle at det ikke er noe som heter ‘gratis lunsj’.
Spar pengene i fond heller enn å tippe, sier nå jeg. Smuler er også brød, osv..

Mine besteforeldre tippet "bestandig". Vel, det vil si det var min bestemor som sto for dette opplegget. Min bestefar syntes dette var tull, og han satte heller inn samme beløp på bankkonto. (Den gang var det noe som het 'renter' på bankkontoene. Dette er det motsatte av 'gebyrer').

Hvor mye penger var det på denne kontoen? Det var det ingen som visste. Han sa bare at "Jeg leder".
Men hvor mye var på kontoen da de døde? Det er det heller ingen som fikk vite, men en av slektningene kjøpte seg hest....

8

Små sjanser for å vinne i lotterier. F.eks er det visstnok 1:139.000.000 sjanse for å vinne Eurolotteriet i UK. Et stort tall som mange ikke klarer å begripe rekkevidden av. Det kan sammenlignes med at man for hver meter av vei fra Oslo til Bergen plasserer ut 278 tomme bøtter for hver meter på veien mellom Oslo og Bergen, så kjører du denne strekningen og kaster ut en ball på et random sted som da treffer en bestemt bøtte. Hvor mange ganger må du kjøre før du statistisk sett treffer akkurat den bøtta premien ligge i? Klart du kan kjøpe flere lodd men….

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Små sjanser for å vinne i lotterier. F.eks er det visstnok 1:139.000.000 sjanse for å vinne Eurolotteriet i UK. Et stort tall som mange ikke klarer å begripe rekkevidden av. Det kan sammenlignes med at man for hver meter av vei fra Oslo til Bergen plasserer ut 278 tomme bøtter for hver meter på veien mellom Oslo og Bergen, så kjører du denne strekningen og kaster ut en ball på et random sted som da treffer en bestemt bøtte. Hvor mange ganger må du kjøre før du statistisk sett treffer akkurat den bøtta premien ligge i? Klart du kan kjøpe flere lodd men….
Sannsynlighetsberegning ødelegger alltid muligheten for fremtidig glede :mrgreen: Spiller man ikke så vinner man hvert fall ikke.

• Haha
Sant, men fór all del vær klar over hva man driver med…!
Godt poeng. Men de aller fleste tror jeg er inneforstått med at oddsen er forsvinnende liten, men at de allikevel kjøper en kupong for å være med. Oddsen er jo like dårlig for alle. I det øyeblikket man faktisk tror man skal vinne i pengespill, det er da blir et problem.

Godt poeng. Men de aller fleste tror jeg er inneforstått med at oddsen er forsvinnende liten, men at de allikevel kjøper en kupong for å være med. Oddsen er jo like dårlig for alle. I det øyeblikket man faktisk tror man skal vinne i pengespill, det er da blir et problem.
Vel, jeg tror mange ikke er klar over at man statistisk sett må spille i bokstavelig talt flere millioner år for statistisk sett ha en rimelig sjanse for å vinne…

ikea-png.2747127

• Liker
Vel, jeg tror mange ikke er klar over at man statistisk sett må spille i bokstavelig talt flere millioner år for statistisk sett ha en rimelig sjanse for å vinne…
Sant, men gambling er ikke en rasjonell øvelse. De fleste som har et problem besitter ikke forståelse av sannsynlighetsregning og odds.
Men de som slenger inn en lapp i uka tar det som et tap også har man et lodd i hatten. Det er ihvertfall min tilnærming.

• Liker
Reaksjoner: Watcher
Det er vel og slik at det er de som lider av spillegalskap og er overbevist om at de en dag vil vinne som er årsaken til at det i det hele tatt er mulig å drive med lotteri, uten de spillegale hadde omsetningen vært relativt liten….