Hopalongs ur 05.09.14

Re: Hopalongs ur 04.08.09

Slutter meg lett til Anders her; dette er blitt min favorittside også - du har en strålende komibinasjon av genuin klokkeinteresse, skriveferdigheter og noen flotte ur å vise frem! Nyydelig :D

Flott tråd og utrolig mye god informasjon Hopalong :)

Har en pause fra solen her... temmelig hett i hagen, kjekt å leske seg med en Cola mens man leser litt på Tidssonen.

Forresten får jeg opp en "Fraud warning" fra Operas phishingfilter når jeg forsøker å gå inn på linken til den gamle tråden om Zenith på WUS-mirroret!

Anders skrev:
I denne tråden er det endel bilder av kaliber 11/12, HerrUr ...
Takk Anders, flott urverk å se til, gjorde seg med glass-baklokk.
For syns skyld var det egentlig en fin ting at rotoren "mangler".

BaunDK skrev:
... og når du skal af med dit Pie Pan, må du endelig sige til! :D

:) Den passer nok bedre i din flotte samling enn i min, men jeg tror ikke den er til salgs. Dukker det opp et interessant bytte, så kanskje..

Klokkeprodusentenes kataloger pleier å bli mer spennende jo lenger bak man kommer. Urene som virkelig trigger havelysten, fulle av komplikasjoner og fantastisk håndtverk, presenteres ofte på de siste sidene. Slik er det, for min del, ikke med Rolex-katalogen. I mine øyne er Rolex kanskje den fremste produsent av solide bruksur, ur hvor designen følger funksjonen, og hvor man kan være sikker på at både kasse og verk tåler det meste man kan finne på å utsette dem for. Å pynte et slikt ur har jeg ikke sans for, så de dyre Rolexene appellerer stort sett ikke til meg. Skulle jeg bruke 100 000 på et armbåndsur, måtte det vært betaling for komplikasjoner og enestående verk, ikke for gull eller edelstener.

Helt fremme i Rolexkatalogen har man i årevis funnet Air-King. Modellen ble introdusert etter krigen sammen med søstermodellene Air Lion, Air Tiger m.fl, og fikk sitt navn inspirert av britiske jagerflyvere som angivelig foretrakk Rolex. De andre "Air"-modellene forsvant på femtitallet etter sviktende salg, mens Air-King fremdeles er i produksjon. Opprinnelig hadde den manuelt verk, men fikk etterhvert automatisk opptrekk. Verkene ofte var de samme som i Rolex` andre modeller uten dato, men ble i likhet med blant annet Submariner uten dato ikke sendt til COSC for kronometersertifisering. På urskiven står derfor kun ”Precision”, ikke ”Superlative Chronometer”. Hvorvidt det forsvarer prisforskjellen mellom Air-King og den utseendemessig svært like Explorer er en diskusjon for seg. Man kan vel si at med 3-6-9-konfigurert skive er Air-King med sine 34 mm Explorerens litt unnselige lillebror.

P1000015.jpg

Mitt ur er fra tidlig nittitall og har 3000-verk. I 2001 ble Air-King oppgradert til 3130, og fra 2007 har Rolex kronometersertifisert alle Air-King – etter over femti år uten. Air-King er en av Rolex lengstlevende modeller og er solgt i enormt mange eksemplarer. Som det billigste herreuret har det vel aldri fått den store statusen hos samlere, og er stort sett rimelige å få tak i brukt.

Jeg kjøpte uret til kona i år 2001. Jeg fant det på en klokkemesse i Tyskland; det var uten papirer, temmelig velbrukt og relativt billig. Hun trengte et solid bruksur, og slik ble det behandlet. Hun har løpt maraton, skiftet bleier, jobbet i hagen, båret stein, badet og alt mulig annet med Air-King`en på hånden. Lenken er skranglete, glasset har noen hakk på siden og kassen har mange riper, men verket tikker like sorgløst avgårde (godt innenfor kronometerstandard) og skiven skinner i dypt blått like fint som da den var ny. Etter at hun fikk en ny mid-size i fjor, er det stort sett jeg som bruker uret. For meg representerer Air-King selve essensen av hva Rolex er. Det oser brukskvalitet av det underkjente lille uret. Mer klokke for pengene skal man lete lenge etter.

IMG_0821.jpg

Hopalong skrev:
BaunDK skrev:
... og når du skal af med dit Pie Pan, må du endelig sige til! :D

:) Den passer nok bedre i din flotte samling enn i min, men jeg tror ikke den er til salgs. Dukker det opp et interessant bytte, så kanskje..

Bytte - du kan få denne:

196827962808166027OmegaSeamaster-3.jpg

vh Baun

Re: Hopalongs ur 14.08.09

BaunDK skrev:
Bytte - du kan få denne:

Flott ur, men jeg tror jeg beholder Connien. :)

Her en noen vintage-ur i varierende stand:

P8151210.jpg

Øverste rekke fra venstre: Omega Seamaster, Omega Seamaster, Omega Seamaster 30, Buren Waterman, Superius 14k kronograf
2. rekke: Longines 14k, IWC kaliber 89, Tissot "Tissonic" med stemmegaffelverk, Omega Genève 14k, Heuer triple kalender med hammerautomatikk
3. rekke: Movado 18k, LEA kronograf 18k, Bucherer alarmklokke, Gruen Veri-thin, Omega Genève automatikk 14k
Nederste rekke: Hanhart stoppeklokke, Omega Seamaster Cosmic med helt bakstykke, Tissot Seastar Visodate, Rolex Oyster, Longines Sport Chief, Longines Flagship

Re: Hopalongs ur 15.08.09

Av alle ur jeg har solgt og senere angret på, er det ingen som plager meg mer enn at jeg solgte min 1969-modell Speedmaster Professional. Klokken hadde hatt en eier, var i god stand, og jeg var godt kjent med urmakeren som opprinnelig hadde solgt den og senere tatt alle servicer. Jeg er idag ikke i stand til å gjenskape tankerekken som førte til at salg fremsto som en fornuftig konklusjon, men jeg er ikke i tvil om at det må ha vært logiske brister på flere punkter. Huff.

At jeg har en Speedmaster reduced (ref 3510.50) gir en viss trøst. I det minste minner den om en klassisk speedy, selv om den på mange måter er ganske forskjellig. For den første er den betydelig mindre enn originalen. (Produsenten opplyser at størrelsen er 35,5mm, men jeg måler den noe større - rundt 37mm.) Videre har den automatisk opptrekk. Verket er et omegafisert ETA 2890-A2 med kronografmodul oppå. Som nevnt tidligere i tråden fører det bl.a. til at kronografknappene ikke på linje med kronen, noe som kun har kosmetisk betydning men som jeg lar meg irritere av. Verket har gått problemfritt og presist nok i flere år, men jeg ville nok foretrukket et 861, 321 e.l. med manuell opptrekk.

En som er vant til Professional-skiven vil se at min på min klokke har sekundviser og halvtimeteller byttet plass. Ellers er skiven ganske lik, men den reduserte størrelsen og de ekstra tallene ved hvert femsekundsintervall gir min et trangere utseende. Uret har et flott, men ripeutsatt plexiglass slik som originalen. Min versjon er ikke lenger i produksjon, men er erstattet med et tilsvarende ur med safirglass og en skive som likner mer på Professional - 3539.50

Nyttbilde.jpg

Edit: Klokken er solgt.

Re: Hopalongs ur 04.09.09

Jeg har alltid trodd det var Lemania-verk i reduced-versjonen også. Siden sub-dialene er trukket helt ut mot sidene så tok jeg det for gitt. Men der tok jeg altså feil.

Betyr det at kassen på reduced-modellen er for liten til å huse Lemania-verket som sitter i den vanlige måneklokken?

ETA 2890-A2 var også ukjent for meg. Er dette da et lite verk i størrelse beregnet på dameur og ellers klokker for menn med hyssinghåndledd ;) ? Har jo hørt om de vanlige ETA 2892, 2836, 2824, men aldri 2890.

HerrUr skrev:
Jeg har alltid trodd det var Lemania-verk i reduced-versjonen også. Siden sub-dialene er trukket helt ut mot sidene så tok jeg det for gitt. Men der tok jeg altså feil.

Betyr det at kassen på reduced-modellen er for liten til å huse Lemania-verket som sitter i den vanlige måneklokken?

ETA 2890-A2 var også ukjent for meg. Er dette da et lite verk i størrelse beregnet på dameur og ellers klokker for menn med hyssinghåndledd ;) ? Har jo hørt om de vanlige ETA 2892, 2836, 2824, men aldri 2890.

2892-A2 er en noe forbedret versjon av 2890-A2. 2890-A2 er litt større enn sin etterkommer, og er basis for Omegas 1143-verk. Nyere modeller av mitt ur har 2892-A2.

Grunnen til at man har valgt dette verket er vel antakelig lavere kostnader, eller at man ville tilby en modell med automatisk opptrekk - i tillegg til å lage et ur for menn med pikespeiderunderarmer. :)

De fleste ting jeg omgir med meg har langt flere funksjoner enn min begrensede forstand er i stand til å gjøre bruk av. Mobiltelefonen er full av kryptiske menyvalg, (SAP-innstillinger? RSS Hub? Streamingmedier? Hvor var det nå jeg lagret lillebrors telefonnummer?) DVD-spilleren kan, hvis jeg har forstått den 150 sider tykke bruksanvisningen riktig, ta opp og vise fjernsynsprogrammer som ikke enda er innspilt, kameraet har evne til å ta bilder som som ikke engang jeg klarer å ødelegge helt, og selv min forholdsvis enkle datamaskin er til mitt bruk som å bruke en Ferrari som handlevogn.

I tillegg har tingene en mengde funksjoner som er mer resultat av ingeniørers og markedsføreres behov for å rettferdiggjøre egen lønn enn av forbrukernes faktiske ønsker. Var det virkelig noen som etterspurte vindusviskere med regnsensor? Vil vi egentlig ha sjåfører som ikke selv skjønner når det er på tide å starte vindusviskerne?

Slik er det ikke med klokkene mine. Stort sett. De fleste funksjonene er både praktiske og stadig i bruk. Spesielt er jeg begeistret for kronografer, men også roterende bezelringer og selvsagt dato er fornuftige tillegg til primærfunksjonen. Vanntetthet er en stor fordel, selv om 300 meter er litt i overkant av mitt behov, og forlengelsesmulighet på lenken brukes en sjelden gang. De eneste funksjonene jeg aldri har hatt bruk for er heliumventil og tachymeterskala. Det første fordi mine sjeldne dykkerturer ikke gå lenger ned enn rundt 30 meter, de andre fordi jeg aldri har hatt mulighet eller behov for å måle fart på en gitt strekning.

Muligheten til å lese av tid i to tidssoner samtidig kan være praktisk på reiser. Den enkleste måten å gjøre dette på er med en vanlig roterende bezel, men noen ur har dette som egen funksjon. Både Omega og Rolex har for eksempel GMT-varianter med 24-timersviser. En annen variant, som finnes bl.a hos IWC og Girard-Perregaux, har 24-timersskive i stedet for viser. Slik som denne:

P9071413.jpg

Min klokke heter Spitfire UTC. Denne modellen erstattet i 2006 IWCs tidligere UTC, som hadde 24-timerskiven over midten men ellers var ganske lik. Diameteren er den samme som Mark XVI`en på side 1 i denne tråden, men UTC-modulen gjør klokken litt høyere. Verket er også her et svært modifisert ETA-verk, men modulen er fabrikkens egen.

Uret holder, som alle IWC`er, høy kvalitet. Mitt bilde yter ikke skiven rettferdighet – den er meget pen med sin lysskiftende sølvfarge, svært klare tall og den røffe, upolerte midtsirkelen. Tallene er lumefylt og lyser svært godt i mørket. Kassen er ellers antimagnetisk og vanntett til 60 meter.

UTC er en forkortelse for Universal Time Coordinated, et uttrykk som allerede i 1972 erstattet GMT (Greenwich Mean Time) som betegnelse for tidssone 0. UTC-funksjonen virker slik at timeviseren kan flyttes uavhengig av minuttviseren. Flyttingen går i entimesintervaller, slik at man enkelt kan stille klokken frem og tilbake når tidssoner krysses. 24-timersskiven påvirkes ikke av dette, og vil dermed fortsatt vise hjemmetid. Datovisningen følger timeviseren.

Klokker med roterende bezel i tillegg, som Rolex GMT-master og Omega Seamaster GMT, har det fortrinn at de kan vi tre tidssoner på en gang. Den muligheten har ikke IWCen, men til gjengjeld er den etter min mening penere enn sine konkurrenter, med sin lavmælte IWC-eleganse og klassiske uttrykk.

Edit oktober 11: Solgt, med tungt hjerte.

Re: Hopalongs ur 08.09.09

Santos-Dumont skrev:
Flotte innlegg og flotte ur.

Som amerikaneren pleier å si: "Keep 'em coming"

:D

Takk for det, men nå nærmer det seg slutten. Jeg tror jeg har lagt ut alle urene mine her i tråden. Etter at jeg fant dette forumet har jeg imidlertid blitt veldig inspirert til å kikke på klokker igjen, så det kan godt hende det dukker opp flere i nær fremtid...

Av en eller annen grunn har klokker fra Seiko vært helt utenfor radaren min. I den grad jeg har hatt noen oppfatning av Seiko, har jeg tenkt på merket som produsent av rimelige kvartsur av grei kvalitet. Jeg husker da Kinetic ble lansert, og visste vel at det fantes mekaniske ur, men har aldri vurdert å kjøpe et. Selv da jeg bodde i Japan og gikk på klokkemarkeder var nesen min innstilt på sveitsiske klokker. Min første og hittil eneste Seiko var et digitalur med kalkulator som reddet tentamenskarakteren min i syvende klasse og senere ble byttet bort i en ACDC-LP.

Men så oppdaget jeg denne siden, og fant til min overraskelse at det finnes flotte samlinger med mekaniske ur fra en produsent som på mange måter har mye større kredibilitet enn mange av de sveitsiske markedsføringsforetakene. Spesielt har jeg falt for dykkerurene til Seiko, og Monsteren i særdeleshet. Jeg la inn en bestilling hos creationwatches.com, ventet i noen få dager, og fikk for et par dager siden en SKX031K2 og en SKX781K. Begge to med lenke, og til en samlet pris som var litt lavere enn det jeg må betale for en foldespenne til Mark XVI-remmen.

Etter å ha klådd på dem en stund, og båret begge på armen, virker kvaliteten langt bedre enn forventet. Spesielt er jeg imponert over Monsteren - bezelen klikker presist, finsihen uforskammet god, skiven plettfri og med en lume som kan brukes som leselys. Den andre diveren virker også bra, men noe løsere og enklere enn Monsteren. Det minst imponerende på begge urene er lenken - Monsterlenken er skranglete, men solid og grei nok, mens oysterlenken til den andre er som på en billig Rolex-replica.

På mitt tynne håndledd har begge vesentlig wrist-presence. I sær Monsteren, der den vagler over hele armbredden med sin lysende oransje skive. Likevel passer den faktisk bedre enn den andre. Kanskje det har noe å gjøre med lengden på lugsene. Jeg brukte uret i hele går, og ble vant til størrelsen mye fortere enn jag hadde forventet.

Alt i alt to hyggelige nye bekjentskaper. Jeg er spent på presisjonen. Dersom den står i stil med resten av inntrykket, her jeg neppe noe å frykte. Nå venter jeg bare på Natoremmene jeg har bestilt.

PA282041.jpg

Edit: SKX031K2 ble lånt bort til min mor i sommer, og ble aldri returnert.

Se det, nok et medlem i Monster-klubben! Grattis med nyanskaffelser!

Forundret over at du sier at Monster-lenka er skranglete, jeg har lenke på både svart og oransj utgave, og synes de er generelt veldige gode, skranglete er ikke et ord jeg ville benyttet om noen av dem i alle fall.

Takk for flotte bilder og ikke minst lærerike innlegg! Helt klart min favoritt tråd på tidssonen. Når det gjelder Zenith og design er jeg hjertens enig. Har lest at CEO en deres nå har sluttet og at Zenith har bebudet en ny retning innen design. Er det grunn til å begynne å håpe på bedre innpakning til de flotte verkene`? Har du noen tanker om hva vi kan vente oss?