Hopalongs ur 05.09.14

Re: Hopalongs ur 29.07.09

Hopalong skrev:
IWC er kanskje det urmerket jeg liker best. Dessverre er mange av mine favoritter for store for mine hyssinghåndledd, og klokkemoten har ikke akkurat utviklet seg til min fordel. Da jeg bestemte meg for å kjøpe en Fliegerkronograf, fantes tre modeller: En dobbelkronograf på dengang monstrøse 42 mm, en vanlig kronograf på 39mm og en slank variant på 36x10 mm. Idag hadde jeg neppe latt meg skremme av størrelsen på middelmodellen, men da kjøpte jeg den minste:

P6290834.jpg

Klokken er utstyrt med et meca-quartz-verk, JLC 631. Det er en uvanlig blanding av elektronikk og mekanikk - et kvartsverk med mekanisk kronograf. Dvs at mens sekundviseren hakker avgårde like uelegant som på ethvert annet kvartsur, flyter kronografviserne mykt og mekanisk over skiven. Dette verket tillot bygging av svært lave kronografer, og ble av IWC brukt i flere modeller - blant annet en Ingeniur med kronograf og alarm. Det er langt fra noe enkelt kvartsverk; med 25 steiner og mer enn 220 deler er det mer komplisert enn mange automatiske ur. Men siden de fleste IWC-kjøpere, inkludert meg selv, langt foretrekker mekaniske ur, lages vel ingen klokker idag med dette verket.

Det er av god IWC-kvalitet og er selvsagt svært nøyaktig. Ur med slike verk har ikke holdt seg særlig godt i pris, så det er mulig å gjøre gode bruktkjøp for den som kan leve med en kvartshoppende sekundviser.

Du trenger ikke skamme deg over en IWC med JLC Meca Quartz, det er et veldig bra urverk. Jeg skulle gjerne hatt en Jaeger-LeCoultre Master Chronograph med det samme urverket. JLC 631 lages fortsatt og brukes bl.a. i JLC Master Compressor Chronograph Lady og basisverket uten modul brukes i quartzversjonene av JLC Reverso.

Seiko har også et quartz chronographverk med mekanisk chronographmodul.

Kjempe flott samling, Girard Perregaux'en med blå skive kan jeg ikke huske å ha sett før, nydelig. Veldig bra, morsomt og informativt skrevet, her lærte jeg masse. "Hyssinghåndledd" LOL

Enig med kameraten over; du skriver knakende godt og festlig Hopalong! Koser meg glugg når jeg leser dine tanker om klokkene dine :D Fortsett gjerne slik! :mrgreen:

Fantastisk godt skrevet og interessant tråd Hopalong, gleder meg til neste post :D Du har en meget flott samling

Takk for kommentarer :)

Det er mange eksempler på at designere og markedsførere i sin iver etter å treffe kjøpergrupper overkjører et merkenavns historie, ødelegger dets produkter og skitner til dets troverdighet. Noen ganger er det vellykket, rent økonomisk sett, som med Porsche Cayenne, og noen ganger er ender man opp med å støte fra seg de gamle kjøperne uten å finne nye, som med Høyre. Men pent er det ikke.

I klokkeverdenen er Minerva et grelt eksempel - det familiedrevne merket hadde laget underkjente og fantastisk flotte verk i årevis før det ble oppkjøpt av en italiener med svært tvilsomme forbindelser som nesten klart å kjøre det hele på dukken før han selv gikk overende i en av de mange italienske næringslivsskandalene og solgte til Montblanc. (Som, når sant skal sies, ser ut til å behandle navnet med mer respekt enn jeg hadde fryktet) Vi har også de mange merkenavnene under Swatch-paraplyen, som på godt og vondt er blitt del av en felles strategi for å treffe et helt marked, heller enn utvikler av eget sortiment. Men det tristeste eksempelet er Zenith.

Zenith er et av verdens eldste urmakerfirma, og produserte klokker av høy kvalitet for en relativt rimelig penge. Deres fantastiske El Primero-kronografverk tør være kjent for de fleste, men de hadde også andre verk som kunne konkurrere med de aller beste. Designmessig var urene pene, men ofte noe konservative. Kvaliteten på kassene var god, men finishen kanskje ikke helt på høyde med de store navnene. De kan heller ikke ha brukt særlig mye midler på markedsføring. Det, samt det faktum at de ikke kunne selges i USA fordi merkenavnet allerede var i bruk av en elektronikkprodusent, gjorde at merket ikke var veldig kjent internasjonalt. Da jeg ble kjent med Zenith på nittitallet, var det regnet som et betydelig underkjent urmerke, høyt skattet av klokkeinteresserte, men mer ukjent hos andre. En ny kronograf med El Primero-verk kostet dengang ikke mye mer enn en kronograf med et ETA-standardverk fra et Swatch-merke, men var kvalitetsmessig på høyde de største.

Rundt 2000 ble Zenith kjøpt opp av Mot Hennesy Luis Vitton (LVMH) som også eier Tag Heuer, Ebel og andre. En ung og ambisiøs mann ble ansatt som daglig leder for Zenith, og han gjorde virkelig mange endringer. Merket ble merket introdusert i USA, og prisene over hele verden ble øket med 40-50%. Det var egentlig ikke så rart, da merket åpenbart hadde vært underpriset lenge. Verre var det at produktsortimentet ble endret til det ugjenkjennelige. Jeg skal ikke bruke så mye tid på dette, dere kan se selv på firmaets hjemmesider (sjekk for eksempel Defy Extreme-serien, med Zero-G som det absolutte nullpunkt.) men det virker som man har overlatt designen til rappere og Øst-Europeiske oligarkfruer. Kolleksjonen er, med noen få unntak, en orgie i vulgær bling-bling og detaljåleri. Skivene er rotete og fulle av juggel, viserne knapt lesbare, knappene ofte konstruert for å synes og ikke brukes. Det er moteklokker, laget av moteskapere for moteløver. Det er en lidelse å se det overdesignede smykkeproduktet et Zenith-ur er idag, og vite at inni ligger et av verdens beste urverk til ingen nytte. Det verste er at de sikkert tjener en masse penger på griseriet, så noen endring er neppe å håpe på. Sukk. Nå må jeg ta medisinen min.

Nok om det. Min Zenith Prime med El Primero-verk er fra tiden før LVMH, er et av mine mest presise ur, er en glede å lytte til og er flott å se på, og har et originalt gjennomsiktig baklokk for riktig å nyte det innovative verket. En klassiker, særlig med tanke på hvordan dets etterfølgere ser ut.

P6300855.jpg

Edit: Ivar har kjøpt Zenithen. Jeg angrer fremdeles på det, men den får mer armtid nå enn da jeg eide den.

Hopalong skrev:
Takk for nok et flott og lærerikt innlegg! Jeg lærer stadig noe nytt her....

Kunne du sagt noe (om du vet noe) om forbindelsen mellom Rolex og Zenith? De har vel brukt en del Zenith-verk, i alle fall i noe eldre Daytonaer?

Re: Hopalongs ur 04.08.09

Tidligere hadde alle kronografverk manuelt opptrekk. På slutten av sekstitallet begynte Zenith å utvikle en kronograf med automatikk. Det samme gjorde en gruppe bestående av Heuer, Breitling, Hamilton, Dubois-Depraz mfl. Begge verk ble presentert for publikum på Baselmessen i 1969. I sin markedsføring påstår Zenith at de var først -hvilket er grunnen til at verket heter El Primero, ("Det første")- men mange hevder at den omtalte gruppens kaliber 11 var noen måneder eller uker tidligere ute. For å komplisere det ytterligere, skal Seiko ha produsert en kronograf med automatisk opptrekk enda tidligere - men også i 1969. Det finnes mange artikler om dette skrevet av mennesker med veldig mye fritid.

Hvorom allting er, ble El Primero en stor suksess. Verket var svært presist, og med sine 36000 halvsvingninger tillot det kronografmåling av 1/10-dels sekund. Det ble etterhvert brukt av flere produsenter - i farten kan jeg komme på Ebel, Movado (som i en periode var eid av det samme selskapet som Zenith og laget mange bortimot identiske ur) Panerai, Daniel Roth osv.

Rolex hadde laget kronografer i mange år, men jeg tror aldri de var forsynt med egenproduserte verk (Rolexkjennere får eventuelt gi meg korreks på dette) I ethvert fall brukte man i Daytona i mange år et Valjoux-verk. Rundt 1990 ble dette erstattet med et modifisert El Primero-verk. Rolex nedjusterte blant annet farten til 28800. Hovedårsaken til dette var vel at man mente den høye farten gjorde El Primero-verket litt for ømfintlig og skadeutsatt for et sportsur, samt at det krevde tettere serviceintervaller. Muligens gjorde endringen også at service ble lettere å gjennomføre. Hvorvidt det var nødvendig for driftssikkerheten å nedjustere farten er det skrevet like mye om som temaet over, og av de samme menneskene.

Rolex brukte EL Primero-verket frem til det ble byttet ut med Rolex` nyutviklete kronografverk i år 2000. Grunnen til at man byttet var sikkert mange – selv om både fabrikk og kjøpere var fornøyde med verket, antar jeg det i begge grupper var et ønske om å lage alt selv. LVMHs oppkjøp av Zenith var nok en utløsende faktor. Under det nye eierskapet blir verket ikke solgt til merker utenom LVMH.

For den som drømmer om en Daytona med EP-verk, men ikke ønsker å betale det de koster på bruktmarkedet, kan man lete etter en brukt Zenith De Luca. Uret likner veldig på Daytona, med bortimot identisk kasse, lenke, visere osv, men har dato kl 4 og et ikke-nedjustert EP-verk. Jeg så en slik på i en brukthandel i Tyskland for mange år siden, men lot være å kjøpe fordi jeg trodde det var en ”frankenwatch”. Nå vet jeg bedre, og angrer.

Forøvrig finnes mange varianter av El Primero-verket. Mitt har manuelt opptrekk, og fortjener vel dermed strengt tatt ikke benevnelsen ”det første”. Jeg vet ikke om Zenith er i ferd med å utvikle et større verk for å passe i dagens gigantiske kasser. Jeg så en Zenith på 45-46 mm med gjennomsiktig baklokk, og det var nesten komisk å se den relativt lille rotoren inni det store huset. Verket er sentrert med avstandsstykker (som man ikke kan se fordi baklokket kun er gjennomsiktig over verket) og minner om en luftkjølt Porsche-motor under panseret på en Hummer.

Dette har raskt blitt favoritt-tråden min her på forumet :D Fortsett med dette, Hopalong!

Anders skrev:
Dette har raskt blitt favoritt-tråden min her på forumet :D Fortsett med dette, Hopalong!
Enig! Her lærer man mye, og får lite gjort på jobb......

Det er ikke meningen å ødelegge arbeidsdagen for noen :) . Her er det fremdeles lett feriemodus, så jeg kan somle rundt på nettet med god samvittighet. PÅ watchuseeks gamle bildeforum kom jeg over en mengde fine bilder av gamle Zenither. Jeg har ikke lykkes i å linke direkte til dem, men siden er her: http://anyboard.net/rec/WUS/index.html Der er bl.a bilde av tre flotte DeLuca-ur. Legg merke til kronografknappene - på de første modellene var det ikke skruknapper.

Det er sikkert noen her inne som liker Zeniths nye kolleksjon og lurer på hvorfor jeg er så negativ til dem. Det har jeg tenkt på selv også. Tross alt er det gode verk og noen av urene er fremdeles ikke så verst. Det finnes mange produsenter av smykkeur der ute, som lager enda verre ting enn Zenith. Og man kan nok med tyngde argumentere for at Zenith kunne ha vært helt borte uten LVMHs oppkjøp. Når turtelleren min likevel går inn på det røde området når jeg tenker på Zenith, er det først og fremst fordi det var potensiale for så mye mer. Med merkets historie og enestående produkter kombinert med LVMHs ressurser og markedsføringskunnskaper kunne man ha utviklet Zenith til et merke å regne med helt i toppen. Istedet har man valgt å bruke fordums storhet til å selge produkter av en helt annen type.

Kontrasten er stor til hva Richemont (?) har fått til med Officine Panerai - et merke som få hadde hørt om er på få år forvandlet til en stor suksess ved å bygge videre på grunntankene og historien.

Jeg bøyer meg i støvet for dine kunnskaper Hopalong.
Når det gjelder Zenith sitt nye utseende er jeg enig i at det ser forferdelig ut,
spesielt den nye Zero-G som du nevner. De litt mer klassiske modellene er jo
designmessig betydelig bedre, men jeg liker ikke hullene de har laget skiven.
Personlig foretrekker jeg å kunne se urverket gjennom baklokket, og ferdig med det.

Hvorfor regnes El Primero som et fantastisk verk? Forstått det slik at verket hadde
store problemer i starten med det høye svingetallet (oljeproblemer). Og vil ikke et
svingetall på 36000 føre til raskere slitasje på verket enn det normale 28800 selv i
dag?

Hva skjedde egentlig med Heuer/Breitling/Buren osv. konstruksjonen? Mener å huske
at det var en modul-kronograf, og har lest et sted at den var et mareritt å ta service
på. Hvor lenge ble dette verket produsert? Og ble det regnet som et dårlig urverk?

HerrUr skrev:
Jeg bøyer meg i støvet for dine kunnskaper Hopalong.
Takk for det, men min kjennskap til disse temaene er nokså overfladisk. Om du leser litt rundt på forskjellige klokkefora vil du finne mange spennede poster som går mye mer i dybden enn det jeg med mine begrensede kunnskaper er i stand til.

Hvorfor regnes El Primero som et fantastisk verk? Forstått det slik at verket hadde
store problemer i starten med det høye svingetallet (oljeproblemer). Og vil ikke et
svingetall på 36000 føre til raskere slitasje på verket enn det normale 28800 selv i
dag?

Svingetallet gjør det som nevnt mulig å måle tidels sekunder. Det er vel et teoretisk mer enn praktisk poeng sålenge det opereres med menneskelige fingre. Svingetallet gir også sekundmåleren en nydelig, glidende gange. Det gjør det mulig å bygge svært lave automatiske kronografer. Det har dessuten vist seg å være svært presist, og mer holdbart enn mange først trodde. Selvsagt vil høyere svingetall føre til noe mer slitasje, men jeg mener de anbefalte serviceintervallene ikke avviker fra andre ur.

Hva skjedde egentlig med Heuer/Breitling/Buren osv. konstruksjonen? Mener å huske
at det var en modul-kronograf, og har lest et sted at den var et mareritt å ta service
på. Hvor lenge ble dette verket produsert? Og ble det regnet som et dårlig urverk

Kaliber 11 bygget på Burens mikrorotorverk, med en kronografmodul oppå – eller faktisk under. (Hvis du åpner et slikt verk kan man ikke se rotoren) For at delene skulle passe sammen måtte urdelen vris, og kronen på verket er derfor på venstre side. Opptrekket i kaliber 11 var ikke godt nok, og det ble etter kort tid erstattet av kaliber 12. Dette verket, som hadde noe høyere svingetall, var sammen med sine avleggere 14 og 15 i produksjon i en årrekke. Verkene var ikke dårlige, men det har vel vist seg at mikrorotoropptrekket er litt for svakt, og Heuer gikk etterhvert over til Valjoux-verk. Om det skjedde før eller etter TAG kjøpte dem på åttitallet, vet jeg ikke.

Jeg vet heller ikke noe om Breitling og de andre partnernes bruk av disse verkene.

Det er en af de flotteste præsentationer af en flot ursamling jeg har set. Bravo!

Ursamlingen har både rød tråd og præsenterer mange af de allerbedste mærker på markedet - og som har skrevet urhistotien. Hvilket du jo også flot dokumenterer i tråden.

Din Omega Dynamic har cal Omega 1138 - og er en herlig repræsentant i samlingen. Det er et ur man bliver glad af at bære!

Tak for flotte billeder, urhistorie, personlig vinkel og gode input!

... og når du skal af med dit Pie Pan, må du endelig sige til! :D

vh BaunDK