Re: Hopalongs ur 29.07.09
Du trenger ikke skamme deg over en IWC med JLC Meca Quartz, det er et veldig bra urverk. Jeg skulle gjerne hatt en Jaeger-LeCoultre Master Chronograph med det samme urverket. JLC 631 lages fortsatt og brukes bl.a. i JLC Master Compressor Chronograph Lady og basisverket uten modul brukes i quartzversjonene av JLC Reverso.
Seiko har også et quartz chronographverk med mekanisk chronographmodul.
Hopalong skrev:IWC er kanskje det urmerket jeg liker best. Dessverre er mange av mine favoritter for store for mine hyssinghåndledd, og klokkemoten har ikke akkurat utviklet seg til min fordel. Da jeg bestemte meg for å kjøpe en Fliegerkronograf, fantes tre modeller: En dobbelkronograf på dengang monstrøse 42 mm, en vanlig kronograf på 39mm og en slank variant på 36x10 mm. Idag hadde jeg neppe latt meg skremme av størrelsen på middelmodellen, men da kjøpte jeg den minste:
![]()
Klokken er utstyrt med et meca-quartz-verk, JLC 631. Det er en uvanlig blanding av elektronikk og mekanikk - et kvartsverk med mekanisk kronograf. Dvs at mens sekundviseren hakker avgårde like uelegant som på ethvert annet kvartsur, flyter kronografviserne mykt og mekanisk over skiven. Dette verket tillot bygging av svært lave kronografer, og ble av IWC brukt i flere modeller - blant annet en Ingeniur med kronograf og alarm. Det er langt fra noe enkelt kvartsverk; med 25 steiner og mer enn 220 deler er det mer komplisert enn mange automatiske ur. Men siden de fleste IWC-kjøpere, inkludert meg selv, langt foretrekker mekaniske ur, lages vel ingen klokker idag med dette verket.
Det er av god IWC-kvalitet og er selvsagt svært nøyaktig. Ur med slike verk har ikke holdt seg særlig godt i pris, så det er mulig å gjøre gode bruktkjøp for den som kan leve med en kvartshoppende sekundviser.
Du trenger ikke skamme deg over en IWC med JLC Meca Quartz, det er et veldig bra urverk. Jeg skulle gjerne hatt en Jaeger-LeCoultre Master Chronograph med det samme urverket. JLC 631 lages fortsatt og brukes bl.a. i JLC Master Compressor Chronograph Lady og basisverket uten modul brukes i quartzversjonene av JLC Reverso.
Seiko har også et quartz chronographverk med mekanisk chronographmodul.