Hi-Fi tråden

Æ træg hjølp!

Skal oppgradere hjemmekinoen. 5.1 eller 7.1.

Problemet er at fronthøyttalerne max kan være 96cm høye og 35cm brede, hvis ikke kræsjer de med lerretet. Noen som har gode tips? Prisklasse for fullt sett 20-60K.

Jeg vil anbefale å tenke konsept og helhet før du begynner å plukke utstyr. Tenk nøye gjennom hva du ønsker å gjøre, og hva som eventuelt begrenser deg i å gjøre det. Du har jo allerede en begrensning med lerretet, men er det andre ting som begrenser deg? Dører, vinduer, trafikk som må gå gjennom rommet osv. Størrelsen på rommet betyr også en del. Og ikke minst om det først og fremst skal være en hjemmekino eller et musikkanlegg. Akkurat det siste har litt å si for valg av utstyr.

Hvis du tenker kino synes jeg et 5.1.2 Atmossystem er det mest fornuftige. Mange måter å løse det på men jeg foretrekker denne: https://www.dolby.com/about/support/guide/speaker-setup-guides/5.1.2-overhead-speaker-setup-guide/
Og da velger du høyttalere fra samme merke, og modellserie for å få en så sømløs lyd hele veien rundt. Helhet er ekstremt viktig for et sånt system. Og ikke glem at forsterkeren er hjerte i systemet, absolutt en plass du ikke bør spare penger.

Selv om det får mot mitt eget råd, så må jeg i god TS-ånd komme med en anbefaling. Du kan bygge et supert system rundt disse: https://www.hifiklubben.no/dali-rubicon-5-gulvstaaende-hoeyttaler/dalirubicon5hgwh/
19,5cm bred og 89cm høy. Passer ganske greit. Kan med fordel også gå for 2 subwoofere sammen med denne :)
 
  • Liker
Reaksjoner: kvasbo
Hva var galt med M10’en? Vurderer å gå til innkjøp
Hvor skal jeg starte? I flere år hadde jeg en NAD 7050, litt klønete å spille fra mobilen med, men funka på et vis, oppgraderte til m10 (omtrent 5-gangeren i pris). Forventa bedre lyd, men nei. Bomull. Spotify Connect funka dog fint. Forsterkeren ble glovarm. Når Atom-en spiller en chello kan du høre hver fiber i buen, mens på NADen var det bare grøt. Enhver stortromme på Atom-en smeller i høytallerne. Swamp swomp sa NADen. Fikk ikke noe ut av Dirac, minnet om equlizer på konfirmajsonsanlegget.

Prisforskjellen mellom disse er minimal. Betaler litt for enkelthet, HDMI arc, Spotify Connect etc. så vil tro du får mer lyd for pengene med brukt tradisjonelt oppsett, men mister enkeltheten med alt i en boks.

Det sies at match betyr alt. Prøvde begge forsterkerne på veldig ulike høyttalere med samme resultat. Piega stativ, Audivector og Klipsch.
 
  • Liker
Reaksjoner: mph90
Hvor skal jeg starte? I flere år hadde jeg en NAD 7050, litt klønete å spille fra mobilen med, men funka på et vis, oppgraderte til m10 (omtrent 5-gangeren i pris). Forventa bedre lyd, men nei. Bomull. Spotify Connect funka dog fint. Forsterkeren ble glovarm. Når Atom-en spiller en chello kan du høre hver fiber i buen, mens på NADen var det bare grøt. Enhver stortromme på Atom-en smeller i høytallerne. Swamp swomp sa NADen. Fikk ikke noe ut av Dirac, minnet om equlizer på konfirmajsonsanlegget.

Prisforskjellen mellom disse er minimal. Betaler litt for enkelthet, HDMI arc, Spotify Connect etc. så vil tro du får mer lyd for pengene med brukt tradisjonelt oppsett, men mister enkeltheten med alt i en boks.

Det sies at match betyr alt. Prøvde begge forsterkerne på veldig ulike høyttalere med samme resultat. Piega stativ, Audivector og Klipsch.
Takk for utfyllende svar - skal flytte tilbake til Oslo (naturligvis til mindre leilighet) så må nedskalert til 2.1 Så på M10 v2 som et godt alternativ til mine B&W 705 S2 - men da får jeg kanskje tenke litt mer!
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta
Takk for utfyllende svar - skal flytte tilbake til Oslo (naturligvis til mindre leilighet) så må nedskalert til 2.1 Så på M10 v2 som et godt alternativ til mine B&W 705 S2 - men da får jeg kanskje tenke litt mer!
Ville lyttet på en Atom og Cambridge før du går for en m10….
 
  • Liker
Reaksjoner: mph90
Mine Kef ls50 wireless 2. syns de låter veldig bra.
87689D7E-50FE-4C13-A0AB-C2F81441FBEE.jpeg
 
Ville lyttet på M10 v2 også, min opplevelse av den er totalt annerledes. Veldig ulik Naim'en men det betyr ikke at noen av dem er dårlig.
Men BlueOS er overlegen alt annet for streaming og multirom.

Men Spotify? Nå gir Tidal full CD-kvalitet for 99 i måneden.
Enig, bør lyttes til, helst på egne høyttalere i egen stue.

Ja, vet, bør somle meg tilbake til Tidal, men har et sabla praktisk familie-abb på Spotify -og de lover å komme med full CD kvalitet de også…
 
Kan melde om en liten kjelleroppgradering.
Fikk ut den gyselige NAD m10 og erstattet den med nok en Naim Atom. Litt fantasiløst med samme forsterker på to anlegg - men er så sabla happy med lyd og brukervennlighet!

Også montert noen Nordost Jumpers som lå og slang i boden på Klipschene, vanskelig å si om det er placebo, men opplever stor og positiv endring. Forøvrig helt vanvittig fornøyd med lyden i dette anlegget!!!

Vis vedlegg 271261
Det der lydbildet du har hengende over der ser veldig kaotisk ut bare;)

et pent rack nå så blir det bra! Klipschene er pene!
 
Lytt til cambridge evo 150 før du handler noe.
har du følsomme høyttalere er Naim også hot candy. Men pakken evoen tilbyr er rå for 30k
Fant ut at jeg hadde 20% på Evo 150 via en bekjent. Så da blir det spennende å se hvordan det i fungere i den nye leiligheten
 
  • Liker
Reaksjoner: Entropy