Hi-Fi tråden

Fornøyd? Jeg vurderer to gold, med vegg feste.

Jeg må vel si at jeg er fornøyd. I et ikke dedikert lydrom og som et kompromiss fungerer det utmerket. Det skal nevnes at det å finne "sweet spot" krever litt justering. Vi har de stående "løst" i rommet. Dette er ikke optimalt og blir nok ganske dyre lydbokser. Det finnes vesentligere billigere løsninger for dette. Det store plusset er at dersom du ønsker god lyd er det lett og sette de opp til noe litt mere hifi enn mye annet på markedet. Hvordan de er på veggfeste skal jeg ikke uttale meg om. Til prisen er det mange oppsett som sikkert kan gi mye lyd for pengene, men enkelheten og helheten er unik på dette produktet. Noen fysiske begrensninger er det pga. størrelse osv, men det er imponerende hva man har klart å få ut av noe så lite. Liker du designet vil jeg helt klart anbefale disse.

Angående design så er vi nok uenig. Jeg synes de er stygge som nøkken ;)
(Men det er også poenget, hadde alle kjøpt det samme hadde det vært en kjedelig verden :D)

Hehe, det er vanskelig å argumentere imot at dette er noe du enten liker eller skyr som pesten. Designet i seg selv er nå så. Jeg må vel innrømme at jeg tenkte mitt jeg også første gang jeg så de. Begynner man å titte litt nærmere på hva som er på innsiden, er det vanskelig og ikke imponeres over noens evne til å tenke nytt. Støtter deg på argumentet om at det er godt man er ulike :)
 
vanskelig å bestemme eg for om dette hører hjemme her eller "De andre er verre" tråden.
kjøpte meg nå iallefall noen nye diskanter her om dagen.
solide greier fra TAD på 6,5kg per stykk :D

DSCN6380.jpg
DSCN6425.jpg
DSCN6427.jpg

DSCN6424.jpg
 
Haha. Ja vel er de små i størrelse, men de spiller på noen frekvenser som får både det ene og det andre til å røre på seg :)
 
Har aldri prøvd innbygde høyttalere, men hørt en del av Audiovector og Klipsch i gamle dager. Jeg vil tro du kommer best unna med å velge Klipsch i denne genren, da du vil se av spesifikasjonene og bildene, at Klipsch er mer lettdrevne og har større membranareal. :)
 
Rotel RB-980BX
Takk.

I gamle dager ville tommelfingerregelen vært at man ikke blander Rotel og lysklingende høyttalere (e.g. Klipsch og Audiovector), men med årene så tror jeg øra har godt av litt klar lyd. :)

Fredagstips: Finner du noe aktuelt hos danske Dynaudio?
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Dynaudio er meget gode på "naturlig lyd". Klipsch er / var morro - mens Dynaudio var "naturlig".

Dynaudio var derimot tungdrevne i gamle dager, så jeg hadde en del kraftige forsterkere når jeg hadde passive høyttalere fra Dynaudio. Har nå aktive høyttalere fra Dynaudio. Aktive høyttalere er ganske behagelig, da forsterkermodulen naturlig nok er innbygget og de drives med rett kraft fra fabrikk og det er kun forforsterker man trenger. Jeg bruker Naim på den fronten.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
A3302BD8-7E12-43C8-BD3F-44E4470A4089.jpeg
Slår eit slag for Dynaudio. Var på jakt etter komplett anlegg i fjor og etter lån og test av ulike høgttalerar til Hegel forsterkaren - så var Dynaudio absolutt beste kombinasjon.
Vil i god TS and anbefale å ta ein kikk (lytte til) Dynaudio Special Fourty. Du strekk budsjettet noko - men fy kor dei spelar. Nydelige høgttalerar.

Gjekk og på den klassiske TS smellen og endte med golvståande - sjølv om planen var stativ. Kona aksepterte designet, så då var det berre å slå til
 
Vis vedlegg 93766
Gjekk og på den klassiske TS smellen og endte med golvståande
Gikk på samme smell selv, var og kikket på noen kompakte fine høyttalere med veggfester. Endte opp med B&W CM9. Både størrelse og budsjett ble x3 men fruen likte designet, jeg glemte å nevne noe om pris.
Bruker de sammen med Nad c165bee og c275bee, sikkert ikke den optimale match men forsterkerne stod her og samlet støv allerede.
920A7EE7-8DD0-4393-9936-DD4C1C1ED153.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Jørn
CM serien som jeg har ble erstattet av 700 serien. En 706 s2 er innenfor budsjett og WAF burde være høy på disse. Har ikke hørt denne modellen selv. Et designpluss er at frontgrill er festet med magneter slik at det ikke er noen hull hvis du velger å ikke bruke grillene. Minuset med dette er at når rabiate 2 åringer dulter borti i forbifarten faller grillene av.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Stilig oppsett @Bjarnetv .
Kjører du høyttalerne aktivt?

Holder på å sette sammen en budsjettvariant av TAD Exlusive 2402 om dagen. Har kjøpt Jbl 2226 basser og 2446 topper. Har også kasser med riktige mål og klonehorn. De originale er for dyre for lønnsmottagere. Kassene skal få ny finish etterhver og et delefilter i begynnelsen da de har vært kjørt aktivt. Blir kjekt.

Originalene ser slik ut med litt ekstra klarlakk.

exclusive2402-4.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Bjarnetv
Stilig oppsett @Bjarnetv .
Kjører du høyttalerne aktivt?

Holder på å sette sammen en budsjettvariant av TAD Exlusive 2402 om dagen. Har kjøpt Jbl 2226 basser og 2446 topper. Har også kasser med riktige mål og klonehorn. De originale er for dyre for lønnsmottagere. Kassene skal få ny finish etterhver og et delefilter i begynnelsen da de har vært kjørt aktivt. Blir kjekt.

Kult prosjekt og gode drivere, så om du holder tunga rett i munnet så kan nok dette bli bra!

Har hørt en 2402 klone med TAD drivere før, og det var en underholdende "liten tass".
jeg ser dog for meg at du fort kan få blod på tann og supplere med både sub og superdiskant etterhvert, så ha den oppgraderingsveien i tankene for langsiktige investeringer ;)

er det forresten HEL sine gamle konstruksjoner du har, eller er det en mer tro kopi?
147687d1344066020-tad-2402-monitor-jbl-til-senior-1.jpg


Den store prøvelsen for deg blir jo såklart delefilteret, så her anbefaler jeg deg å gå aktivt om du ikke er en dreven gammel hund på delefilterbygging.

Jeg gikk over fra passivt til minidsp, for så å ende opp med audiolense for rundt et år siden, og kommer aldri til å se meg tilbake.
det var skikkelig natt og dag, og hevet lydkvaliteten fra mid-fi til high-end umiddelbart.

Den digre hornriggen (som jo er et mareritt delefiltermessig) låter helt homogent - nesten som mine gamle esl63, og deleflankene og delayen ble tilnærmet perfekt på første forsøk etter kun 10 minutters arbeid.

med et (brukt) profft flerkanals lydkort ala rme fireface eller lynx aurora og en billig mediapc med jriver, så er du "set for life".
ikke noe liten investering kanskje, men krone for krone er det en mye bedre investering enn dyre amper og gode drivere.

Om du trenger forsterkere så anbefaler jeg Anaview ams0100 og ams1000 moduler.
De er veldig billige og enkle å stappe i kabinett.
lyden er ekstremt god til prisen, og de er mer en tyste nok til sensitive horndrivere.
Modulene brukes av dyre merker som Marten, så det er gode saker ;)

Her ser du hvor enkelt de er å sette sammen (dette er en 6 kanals 25W forsterker med ams0100 moduler)
det er stort sett bare å drille hull til kontakter i kabinettet og trekke kabler på fornuftig vis.
DSCN6148.jpg


(her er en guide til audiolense om du ikke kjenner til programmet fra før)
https://www.computeraudiophile.com/...nd-room-correction-software-walkthrough-r682/

anaview moduler
http://www.lautsprechershop.de/index_hifi_en.htm?hifi/anaview_uebersicht_en.htm
 
  • Liker
Reaksjoner: Chalshus og Edzilla