Hi-Fi tråden

Takk for svar. Kjøpte S8, men ble ikke fornøyd så det ligger på finn.no nå. Kjøpte Sonos Playbar og Sub i går. Veldig fornøyd.

En lek å sette opp og en lek å bruke.

Bilder kommer.

Ryktes at Playbar og Sub er en god kombo.
Masse spennande inn i dette segmentet no. Framtida(!)

Før var det Gallo som lagde best lyd som "såg bra ut".
Bose har jo alltid vore der og, men lyden... Tja....

Lykke til med eit flotters oppsett:)

Helsing ein som framleis har eit tradisjonelt oppsett, og køyrer store høgtalere, forsterker og cd spelar.

Noen som har gode forlsag til hva man trenger av en forsterker til et par B&W C9?

Får jeg det jeg trenger til 4-5 K?

Jeg har to Doxa 70 SE til mine CM9, og de driver høyttalerne uten problemer...

Innenfor rammene dine får du hvert fall én Doxa 70 Signature som har to trafoer versus SE'ens ene trafo...

Kjører NAD C390 DD sammen med CM9 og er storfornøyd. Nå blir jo den et stykke over prisklassen men sjekk med Hifi-klubben hvilke av de rimeligere NAD'ene som matcher.

Takk for tips.

Holder det da med 80watt pr kanal?

Jeg kjører i dag lyd fra tv og div over optisk kabel. Er det vanlig på nyere forsterkere, eller trenger jeg å legge til litt ekstra for å få dette? Så på min svigers NAD at han ikke hadde optisk. Den er riktignok to år gammel.

Trenger i utgangspunktet ikke den råeste forsterkeren da jeg bor i leilighet, men greit å ha litt å gå på :)

Det kommer an på reciver delen. Kjøper du delt effektforsterker og forforsterker så får man flere med optisk inngang. Velger man feks en surroundreciver så har alle det. Kjøper man en forsterker uten kan du bruke en omformer og sende lyden inn på vanlig phono.

Beste nå er vel hdmi fra tv til forsterker?

Da må du isåfall kjøre bilde og lyd fra feks dekoder til forsterker og så bare bilde til tv. Her kommer det an på hvor tuneren sitter. Er den i tven eller er det løs dekoder? Lyden som kommer ut på optisk/digital er den samme som kommer ut på hdmi uansett.

@Klokkesamler Alle forsterkere på markedet med 2x30 watt og oppover har få problemer med å drive høyttalerne dine. Men du kan få pusteproblemer hvis du spiller høyt over lang tid. Jeg ville kjøpt en brukt forsterker på for eks hifisentralen.no

Redigert av en moderator:
@Klokkesamler Alle forsterkere på markedet med 2x30 watt og oppover har få problemer med å drive høyttalerne dine. Men du kan få pusteproblemer hvis du spiller høyt over lang tid. Jeg ville kjøpt en brukt forsterker på for eks hifisentralen.no

Ok. For meg betyr klar og varm lyd veldig mye. Hva er anbefalt spec? Har du noen gode anbefalinger?

Redigert av en moderator:
Noen som har erfaring med det trådløse systemet Harman/Kardon Onyx? Hadde egentlig tenkt å gå for Sonos men ser Onyx får gode karakterer i tester.

Trenger jeg DAC ?

Holder på å sette opp litt 'entertainment' stuff på et lite rom i leiligheten. Gjennbruker gammel stereo forsterker og en eldre flatskjerm. Butter litt imot med tanke på lyd fra tv til stereo forsterkeren. Siden det ikke er optisk eller annen digital inn på forsterkeren. Inn signaler til tv kommer kun fra en Apple tv boks, via hdmi. Tror jeg har to alternativer. Enten ta lyden analogt fra tv til stereo forsterker, evt optisk fra Apple tv via en Dac.

Hvis jeg har forstått det riktig så vil jeg bruke Dac'en i tv'en når jeg henter analog lyd fra den ? Hvis jeg tar optisk fra Apple tv til en dac, så blir den prosesserertnder.

Så spørsmålet er om jeg kan regne med å få merkbart bedre lyd med en ekstern dac vs 'tv dac' ?

Osgå for ordens skyld, dette er et budsjett prosjekt :) Kan kanskje putte 500-1000 i en dac, så Seiko løsninger passer fint.