Hi-Fi tråden

-Just dét. Alle forsøk på å snakke om noen signaturlyd i en DAC er etter min (relativt informerte, siv.ing. Radioteknikk/signalbehandling) mening enten et forsøk på å villede publikum (DACen høres ut som alle andre) eller feilkonstruksjon (enten med overlegg eller av vanvare - men resultatet er altså at den ikke høres ut som alle andre...)

Det er jo et analogt steg i DAC'ene, og der kan det gjøres mye rett, eller galt......

Det er jo et analogt steg i DAC'ene, og der kan det gjøres mye rett, eller galt......

-Det kan det, men da er det langt på vei med overlegg eller av vanvare - eksempelvis at man forsøker seg på en eller annen eksotisk topologi uten helt å ha forståelse for den eller noe slikt. (Eller for den saks skyld å forsøke å møte et urealistisk prispunkt!)

Verken rekonstruksjonsfiltre eller småsignalforsterkning med en båndbredde på et par titalls kHz er rakettforskning. (Spesielt ikke om du oversampler for å kunne slippe unna med et enklere filter!)

• Liker
Reaksjoner: havarduf og kvasbo
Tips, isoacoustics orea etc under som alternativ til hylle. Den benken du har laget er jo veldig clean, så en hylle kan muligens rote det til?
LP12 er jo også dempet med fjær så ikke den spilleren som MÅ på vegghylle nødvendigvis
Takk for tips! Har pønsket litt på avkobling, Linn har faktisk en egen variant for det også, Trampoline. Den er som du sier dempet med fjær, og jeg har dempeputer på høyttalerne, så det er ikke noe stort problem med vibrasjoner, men jeg tror det beste vil være vegghylle. Har montert noen svært kraftige spikerslag i den veggen. Hvis det ser for rart ut får jeg fjerne hyllen og sparkle igjen hullene

• Liker
Reaksjoner: Entropy og Edzilla
-Det kan det, men da er det langt på vei med overlegg eller av vanvare - eksempelvis at man forsøker seg på en eller annen eksotisk topologi uten helt å ha forståelse for den eller noe slikt. (Eller for den saks skyld å forsøke å møte et urealistisk prispunkt!)

Verken rekonstruksjonsfiltre eller småsignalforsterkning med en båndbredde på et par titalls kHz er rakettforskning. (Spesielt ikke om du oversampler for å kunne slippe unna med et enklere filter!)

Du tar som utgangspunkt at Hi-Fi er en rasjonell greie ;)

Tips til aktive høyttalere? (Ikke trådløse.)
Klipsch The Sixes?
Pris maks 15k, gjerne brukt også.

Fått montert de nye kassene. Til uka skal mellomtone/diskanthornet kobles på. Ved siden av står de gamle høyttalerne som får plass i Tv stua.
0C0E0FE2-973B-4AF1-A3D0-B7CA5B019D44.jpeg

Tips til aktive høyttalere? (Ikke trådløse.)
Klipsch The Sixes?
Pris maks 15k, gjerne brukt også.

Mulig jeg er sent ute med svar. Men skal du ha et sett gode aktive høyttalere i den prisklassen som ikke er trådløse, så hadde jeg lagt pengene mine i et sett med Genelec. Svært godt bygget, mulig å få service på etter utløp av reklamasjonsretten og med en lydkvalitet og lydsignatur som er elsket av audiofile og produsenter. 2L grunnlegger Morten Lindberg bruker for eksempel Genelec i sitt studio.

Om du skulle slumpe til å komme over et sett med Dynaudio Focus XD, så er de også et veldig anstendig valg. Dog er disse forberedt for trådløst, men du kan også kjøre digitalt og kablet inn i disse.

• Liker
Reaksjoner: havarduf
Mulig jeg er sent ute med svar. Men skal du ha et sett gode aktive høyttalere i den prisklassen som ikke er trådløse, så hadde jeg lagt pengene mine i et sett med Genelec. Svært godt bygget, mulig å få service på etter utløp av reklamasjonsretten og med en lydkvalitet og lydsignatur som er elsket av audiofile og produsenter. 2L grunnlegger Morten Lindberg bruker for eksempel Genelec i sitt studio.

Om du skulle slumpe til å komme over et sett med Dynaudio Focus XD, så er de også et veldig anstendig valg. Dog er disse forberedt for trådløst, men du kan også kjøre digitalt og kablet inn i disse.

Takk for svar.
Jeg har gått litt bort fra tanken om aktivt. Rett og slett fordi jeg føler utvalget er litt for dårlig/koster mer enn det smaker akkurat pr nå.

Ser nå heller etter et par med gulvstående. Audiovector QR3 står for tiden øverst på ønskelisten, men til 25k synes jeg det blir for dyrt. Anbefalinger rundt 10k? Gjerne brukt også.

Aktive høyttalere er jo gull. Du slipper at signalet blir forringet gjennom et delefilter.
For å gi bedre tips
Hvor stort er rommet?
Hva slags musikk spiller du?
Liker du å spille selv
Hvor store kan høyttalerne være?
Må de stå inntil bakvegg?
Hva slags utstyr spiller på?

• Liker
Reaksjoner: Oddemann
Er helt blank på Hi-Fi men kjøpte meg nettopp et par Bowers & Wilkins PX7 hodetelefoner som jeg er svært godt fonøyd med. Av ren nysgjerrighet lurer jeg på hvor disse befinner seg på en HiFi-skala fra 0-10 hvor 10 da er det beste man kan få av lyd via hodetelefoner (også kablede).

Aktive høyttalere er jo gull. Du slipper at signalet blir forringet gjennom et delefilter.
For å gi bedre tips
Hvor stort er rommet?
Hva slags musikk spiller du?
Liker du å spille selv
Hvor store kan høyttalerne være?
Må de stå inntil bakvegg?
Hva slags utstyr spiller på?

Rommet er ca 25m2.
Norsk jazz/rock.
Kan være relativt store.
Kan ikke stå så lagt fra bakvegg, kanskje maks en halvmeter.
Arcam integrert stereo, husker ikke W i farta, men ikke så stor. Marantz DAC.

Er helt blank på Hi-Fi men kjøpte meg nettopp et par Bowers & Wilkins PX7 hodetelefoner som jeg er svært godt fonøyd med. Av ren nysgjerrighet lurer jeg på hvor disse befinner seg på en HiFi-skala fra 0-10 hvor 10 da er det beste man kan få av lyd via hodetelefoner (også kablede).
Heisann.
De ligger nok på en 3 på den skalaen. det er ganske så gigantisk forskjell på trådløse/noise cancelling hodetelefoner versus kablede head-fi hodetelefoner.
Men hvordan vi oppfatter lyd er jo tidvis veldig subjektivt, hvis du er superfornøyd med B&W dine så er det ingenting som er bedre enn det :)
(prøvde et Head-fi sett for et par mnd tilbake siden som koster i overkant av 50k, de var som fløte i ørene)

Takk for svar.
Jeg har gått litt bort fra tanken om aktivt. Rett og slett fordi jeg føler utvalget er litt for dårlig/koster mer enn det smaker akkurat pr nå.

Ser nå heller etter et par med gulvstående. Audiovector QR3 står for tiden øverst på ønskelisten, men til 25k synes jeg det blir for dyrt. Anbefalinger rundt 10k? Gjerne brukt også.

Hei,

Benytter sjansen til å skryte litt av Pylon Audio. Skulle ha nye gulvstående for et par år siden og lyttet meg gjennom det meste, KEF, Focal, Spendor, Audiovector, Monitor Audio, Dynaudio og Sonus Faber. Endte opp med et par Pylon Diamond 28, helt fantastiske til den prisen og drives fint av min Hegel H90. Nøytral til varm lyd med en stram dyp bass samt mellomtone helt på høyde med Dynaudio. Diskanten blir aldri skarp/hard, det finnes høyttalere med bedre oppløsning og klarhet, men til å spille variert musikk synes jeg mange av alternativene som er mer anerkjent hi-fi ble for blodfattig i lyden.

Mala Audio fører merket, super service.