Hi-Fi tråden

Jeg har fått en rack med div fra Fisher (fra 78-79, visstnok) og to høytalere (Coral cx77), men finner dessverre ikke plass til det her hjemme. Tanken er derfor å selge - dama har vel egt allerede lagt det ut på finn. Men jeg er litt usikker på hva som er ok pris, og om det i det hele tatt er noe som kan være av interesse for noen... Noen som har noe kunnskap om dette utstyret her inne?
IMG_0618.jpg
IMG_0619.jpg
IMG_0621.jpg
20180225_222914.jpg
 
Er jo Fisher fra den gode tiden, og Coral har godt rykte på seg.
Altså et helt decent mid-fi anlegg fra 80 tallet.
Ut i fra internasjonale priser så kan du vel kanskje forvente en 4000,- for hele pakken, men man vet jo aldri hvordan markedet er.
 
Er jo Fisher fra den gode tiden, og Coral har godt rykte på seg.
Altså et helt decent mid-fi anlegg fra 80 tallet.
Ut i fra internasjonale priser så kan du vel kanskje forvente en 4000,- for hele pakken, men man vet jo aldri hvordan markedet er.

Takk for svar! Det er faktisk akkurat det dama har lagt det ut for, så da kjører vi på med det, og så får vi vel bare nedjustere hvis det er laber interesse :)
 
Redigert:
Ja, det var jo ikke så værst!
Du bør nok dog stålsette deg på mange bud på 2K, kjenner jeg Finn rett ;)
 
Unnskyld om jeg nå er frekk, men 4000.- eller til og med 2000.- for noe skrot-elektronikk fra 80 tallet?!
I mitt hode hører dette hjemme i en EL-retur kontainer.
 
Sammen med alle de gamle skrot-klokkene med skitten lume da eller? :D
Er faktisk ikke så stor forskjell på ny og gammel hifi, så dette kan være et helt greit kjøp for en nostalgiker som samler på vintage, eller en student som vil ha et kult oppsett på hybelen.
Har en del gamle forsterkere stående, og de låter som regel veldig bra fortsatt.
 
  • Liker
Reaksjoner: Blodstrupmoen
Gammel "low-end" elektronikk har svært lite å stille opp med ovenfor dagens høyoppløslige digitale lydformater - så JO det er faktisk stor forskjell på ny og gammel hifi.
Gamle inntørkede elektrolytter ikke bare gir dårlig lyd ved at de avgir en mindre stabil strøm, men kan både "lekke" og i verste fall eksplodere og da avgi en blåsyre-gass. Potmetere fulle av skitt gir ofte kanaloverslag og et støyende lydbilde, så hifi kan med rette kalles forbruks-elektronikk med en begrenset levetid.

Gammel hifi blir dessverre fort "skrot", så det er bedre å legge pengene i gamle skrot klokker med skitten lume, som vil vare evig og gi en stigende bruksglede etter som årene går.
 
Å bytte gamle kondensatorer er jo en ganske enkel jobb som vintage-hifi folk flest tar på strak arm, og ikke koster det stort heller.
de fleste forsterkertopologier bortsett fra de aller nyeste variantene av klasse D er fra krigens dager og eldre, så der er det ikke stort som har skjedd bortsett fra at strømforsyningene har blitt større og mer ekstreme.

jeg har f.eks en gammel SUMO andromeda forsterker, som er Mid-fi fra 80 tallet, og den har bedre mellomtone og holografi enn alle andre forsterkere jeg har prøvd.
eneste grunnen til at den nå måtte ut av anlegget var fordi den var for kraftig og hadde for mye bakgrunnstøy for hornene. (måtte over på Anaview klasse D for å få noe som var stille nok)

kostet på meg 150kr i nye kondensatorer for sikkerhetsskyld for noen år siden, men det var nok egentlig ikke nødvendig.

som sagt så er ikke dette fisher anlegget noe noen kommer til å kjøpe for å få highend lyd, men skal ikke se bort i fra at det er bedre enn mye annet man får for 4K på dagens marked, og spesielt om man sammenligner med diverse bluetooth HT som folk flest kjøper.
 
@Gin har definitivt et poeng. Gammel hi-fi er sjelden verdt mye penger ut i fra lydmessige kriterier. Men man skal ikke underslå gleden ved å samle på gammelt skrot heller. Det finnes til og med folk som samler på brukte frimerker.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
IMG_6279.jpg
Slår et slag for Phantom.
For den som er interessert i lyd kan det nevnes at det er mye å hente på å kjøre de i stereo.
Et godt kompromiss i forhold til lyd, plass og design...
 
Vis vedlegg 90325Slår et slag for Phantom.
For den som er interessert i lyd kan det nevnes at det er mye å hente på å kjøre de i stereo.
Et godt kompromiss i forhold til lyd, plass og design...

Angående design så er vi nok uenig. Jeg synes de er stygge som nøkken ;)
(Men det er også poenget, hadde alle kjøpt det samme hadde det vært en kjedelig verden :D)
 
  • Liker
Reaksjoner: iron-man
Lenge siden jeg har oppdatert meg på hifi. Skal flytte og må justere litt på anlegget. To ting jeg søker råd om.

1. Har i dag en Bladelius Balder effektforsterker. Noen som kan anbefale et effekttrinn som er mindre dypt? Må passe inn i en benk på 38cm dybde.

2. Bruker en surroundreceiver som pre fordi jeg vil ha masse HDMI-greier inn. Men bruker bare to høyttalere så... åssen går det med stereo-receivere med mye HDMI-innganger for tiden?