Heuer Flyback Luftforsvaret

Heuer Luftforsvaret på oppdrag!
3BF5D435-D51C-478D-B479-0C796D01720A.jpeg
3FDFA0AA-51D2-470C-9E95-A8C6592D64DB.jpeg
 
Heuer Luftforsvaret på oppdrag!
Vis vedlegg 243709

Rått! Det er helt fantastisk at en Heuer lever videre i tjeneste :) Er bildet tatt fra escape hatch i cockpit?

Drømmen var å fly Hercules. Kom gjennom opptaket på Rygge da jeg var 19, men var en av de som ikke ble med videre likevel. Flyr kommersielt (når jeg ikke er arbeidsledig pga pandemi), men det var litt surt å ikke komme videre.
 
Rått! Det er helt fantastisk at en Heuer lever videre i tjeneste :) Er bildet tatt fra escape hatch i cockpit?

Drømmen var å fly Hercules. Kom gjennom opptaket på Rygge da jeg var 19, men var en av de som ikke ble med videre likevel. Flyr kommersielt (når jeg ikke er arbeidsledig pga pandemi), men det var litt surt å ikke komme videre.
Affirm! Hodet opp av luka! Synd det ikke ble C130 på deg. Jeg har fløyet spissere fly før, men dette er den beste arbeidsplassen
 
Tenkte å dele litt info og bilder av det eksemplaret jeg sitter på. Elsker jo når andre gjør det og det er jo for dumt at det er kun jeg som skal sitte å se på disse godsakene :)

Dette er en meget pen 1973-modell med det meste man kan tenke seg av dokumentasjon fra reisen klokken har vært med på. Klokken byttet eier første gang i 2018 og videre til meg for ca. 1 år siden.

Etter at jeg kjøpte den tok jeg kontakt med den originale eieren og var heldig nok til å få komme på besøk til han. Der fikk jeg høre noen helt fantastiske historier fra hans karriere både som Starfighter-pilot og hans videre arbeid i SAS før han ble pensjonert. Må si det gjorde sterkt inntrykk å høre om de Starfighterne som krasjet og de livene som gikk tapt her på 70-tallet.

Originale eier var så hyggelig at jeg helt uoppfordret fikk hans gamle skvadron-merke i gave + mange andre småting relatert til han og Starfightere i Norge. Helt fantastisk å kunne dokumentere denne så komplett som den har blitt.

Klokken var urørt av urmaker før første service i 2018 av Luftforsvaret-ekspert Simen Solvoll og har derfor matchende serienummer mellom kasse og baklokk. Morsom historie her er at originale eier vurderte å skru fra hverandre denne klokken med barnebarnet sitt men så fant dem ikke klokken når ideen kom på bordet. Takker høyere makter for det, hehe.

Videre har jeg via en annen samler fått tak i et originalt MACH-meter som har stått i en tysk "decommissioned" Starfighter. Forsatt masse lume i denne og et morsom klenodie å ha sammen med klokken :mrgreen:

Dokumentasjonen under her sier det meste som er å si om klokken. Ekstra kult med bildedokumentert avskjæring av russisk rekognoseringsfly. Liker også den hjemmesnekrede graveringen gjort på baklokket etter endt tjeneste ved 334-skvadron.

Håper andre kan bli fristet til å legge ut info om sine Luftforsvaret. Jeg synes dette er viktig å bevare for ettertiden og mye av dette hører jo egentlig hjemme på museum.

Gir en viss ærefrykt å i det hele tatt å ta denne på håndleddet og kan ikke si det om så mange andre klokker jeg noensinne har prøvd.

IMG_0644.jpg



IMG_0645.jpg

IMG_0646.jpg
IMG_0647.jpg
IMG_0648.jpg
IMG_0649.jpg
IMG_0650.jpg
IMG_0651.jpg
IMG_0652.jpg
IMG_0653.jpg
IMG_0654.jpg
 
Usedvanlig solid jobb med den artikkelen. Jeg er imponert både over kunnskap og skriveferdighet.
Den er såpass bra at den burde oversettes og selges til internasjonale medier.

LarsB


Så fint å se at det dere skrev havnet hos Fratello

Kult å kunne si "Hva var det jeg sa" i positiv sammenheng!

Lars Birger
 
Neida, graveringen er forskjellig. Ellers er de like.

Det er som å si at en Rolex submariner 1680 er det samme som en Rolex submariner 1680 «COMEX» - hva er forskjellen, en liten logo?

På samme auksjon gikk nettopp en COMEX for 524 000 CHF + hammerslag: https://catalog.antiquorum.swiss/en/lots/rolex-ref-1680-submariner-lot-329-346

Denne versjonen finnes det også kun 60 eksemplarer av og disse urene har også en heftig historie. Noe samlermarkedet tydeligvis finner attraktivt

Bortsett fra den unike historien knyttet til Luftforsvaret-modellen er det også flere fysiske forskjeller mellom «vanlig» Bund og Luftforsvaret.

Den mest åpenbare er inngraveringene på baklokket. Den norske modellen har inngravert «LUFTFORSVARET» på baklokket, samt et serienummer og årstallet klokken ble utlevert første gangen. Mellom remfestet klokken 12 er det inngravert samme serienummer som på baklokket (hvis det er matching numbers). En annen forskjell mellom Bund og Luftforsvaret er selve urskiven. Bund ble levert med fem ulike skiver, den norske modellen ble derimot kun levert med en «T-only-skive» hvor en liten «T» for tritium kan skimtes rett over 6-tallet.

Både for Comex og Luftforsvaret er det tydelig at klokker som selges med verifisert info om eieren (dykker eller pilot) dokumentert gjennom bilder, skriftlig proviniens, patches etc. scorer høyest i samlermarkedet.