Heuer Flyback Luftforsvaret

1894F86B-A94C-4FE4-9448-F560DCC57EF3.jpeg
3B1E8183-896F-4A7A-AE77-79D3E50F1DDB.jpeg



Fant en bund rem på Fretex :LOL:
 
Denne klokken har jeg vist frem i et par andre tråder, men jeg må vel vise den frem her også.
Et stykke norsk klokkehistorie som de senere årene har vært ivaretatt av sjefen selv (JHH;)), med matchende nummer på baklokk og mellom lugs.
Klokken er dessuten opprinnelsen til denne tråden og er også på de første bildene i tråden, men den militære historien vet jeg dessverre ingenting om....

Etter tidligere å ha eid en "vanlig" Heuer 1550 SG så har jeg hatt et ønske om å få muligheten til å få kloa i en "Luftforsvaret", når det i tillegg er en birth year for meg så blir det enda litt mer spesielt. Det er mulig at behovet for å minnes sitt fødselsår blir sterkere jo lenger unna det er, det nærmer seg stygt 50 for både meg og klokka.

20230316_081635.jpg

20230307_141515.jpg
 
Redigert:

Tips: Zaf Basha har akkurat lansert en ny 624 siders bok om vintage militære klokker for samlere. Her skal Heuer Luftforsvaret være med som den eneste «norske» klokken!

Ser boken er anbefalt av min favoritt på instagram Jose Pereztroika, som er et kvalitetstegn!

IMG_3992.png
 

Tips: Zaf Basha har akkurat lansert en ny 624 siders bok om vintage militære klokker for samlere. Her skal Heuer Luftforsvaret være med som den eneste «norske» klokken!

Ser boken er anbefalt av min favoritt på instagram Jose Pereztroika, som er et kvalitetstegn!


Noen her på berget som har mottatt denne ?
 
  • Liker
Reaksjoner: Holkar

Tilsynelatende rimelig Luftforsvaret på auksjon hos Kaplans i morgen. Men skal det ikke være serienummer mellom lugs på disse?
 
  • Liker
Reaksjoner: Ompalompa
Det har du nok helt rett i. Så denne på Vintage-Time.de for en stund tilbake og har notert "franken" kasse på denne. Er nok noen som har sett at en LUFT er høyere priset enn BUND.
Dette kommer ikke til å hjelpe: viserne er unike, har ikke sette en klokke med disse før.

(hvis du spotter meg i levende live skal du få se)


Tilsynelatende rimelig Luftforsvaret på auksjon hos Kaplans i morgen. Men skal det ikke være serienummer mellom lugs på disse?
 
Hej,

Och jag som trodde att jag gjorde en bra affär när jag köpte den för 43k SEK alldeles nyss... Jag vet inte om jag vill ha den när ni skriver att det är frågan om en franken :( Vad skulle ni bedömma att den är värd?

Hälsningar,
Hans
 
Hei. Jeg har ikke kunnskap om prisen på klokken du har handlet, men i min verden er det hverken en LUFTFORSVARET eller en BUND. For alt vi vet så er det kun baklokket som stammer fra en norsk versjon av klokken. Det finnes også en 9192/74 med store vannskader. Slike kan jo dukke opp med nye deler etter hvert.
 
Hej,

Och jag som trodde att jag gjorde en bra affär när jag köpte den för 43k SEK alldeles nyss... Jag vet inte om jag vill ha den när ni skriver att det är frågan om en franken :( Vad skulle ni bedömma att den är värd?

Hälsningar,
Hans
Gjorde de som de skrev over her og informerte deg før du betalte?
Ellers har du jo nå skriftlig fra Kaplans at de skulle gjøre det, og muligens kan få den levert tilbake.

Verdi er vanskelig å si. Den blir nok vanskelig å selge igjen uansett når det finnes tråder som denne som betviler autentisiteten.
Jeg ville tatt kontakt med Kaplans og prøvd å få hevet kjøpet basert på at de unnlater å nevne vesentlig informasjon i annonsen.
 
Gjorde de som de skrev over her og informerte deg før du betalte?
Ellers har du jo nå skriftlig fra Kaplans at de skulle gjøre det, og muligens kan få den levert tilbake.

Verdi er vanskelig å si. Den blir nok vanskelig å selge igjen uansett når det finnes tråder som denne som betviler autentisiteten.
Jeg ville tatt kontakt med Kaplans og prøvd å få hevet kjøpet basert på at de unnlater å nevne vesentlig informasjon i annonsen.
Hej,

Jag var länge med och bjöd på den klocka jag verkligen ville ha men blev tyvärr överbjuden. Tänkte då att jag för skojs skull kunde bjuda lite på Luftforsvaret då jag tyckte att den såg väldigt fin ut (var och tittade på den i lördags) samt att den budmässigt var uppe i en nivå som jag kunde tänka mig. La första budet på auktionen och till min stora förvåning så bjöd ingen över mig... Detta gjorde mig misstänksam då jag, eventuellt felaktigt, fått för mig att klockan var värd en hel del mer än det jag bjudit. Direkt efter jag vunnit budgivningen började jag söka efter information och hittade då posten ovan från @Ompalompa. Kontaktade direkt Kaplans, de ringde sen upp mig efter auktionen och sa att jag kommer att bli kontaktad på måndag.

Jag har inte hämtat ut klockan och jag kommer heller inte att göra det då jag anser att deras beskrivning av klockan är felaktig eftersom de inte skrev att mellanboetten var utbytt, de ha dessutom bedömt skicket på boetten till 9/10 vilket jag anser är felaktigt eftersom den är utbytt.

Tack för era svar @Hovedsignal och @Ompalompa :) Jag har stort förtroende för Kaplans sedan tidigare och jag utgår ifrån att de och jag kommer att lösa det här.

Med vänliga hälsningar,
Hans
 
Hej,

Jag var länge med och bjöd på den klocka jag verkligen ville ha men blev tyvärr överbjuden. Tänkte då att jag för skojs skull kunde bjuda lite på Luftforsvaret då jag tyckte att den såg väldigt fin ut (var och tittade på den i lördags) samt att den budmässigt var uppe i en nivå som jag kunde tänka mig. La första budet på auktionen och till min stora förvåning så bjöd ingen över mig... Detta gjorde mig misstänksam då jag, eventuellt felaktigt, fått för mig att klockan var värd en hel del mer än det jag bjudit. Direkt efter jag vunnit budgivningen började jag söka efter information och hittade då posten ovan från @Ompalompa. Kontaktade direkt Kaplans, de ringde sen upp mig efter auktionen och sa att jag kommer att bli kontaktad på måndag.

Jag har inte hämtat ut klockan och jag kommer heller inte att göra det då jag anser att deras beskrivning av klockan är felaktig eftersom de inte skrev att mellanboetten var utbytt, de ha dessutom bedömt skicket på boetten till 9/10 vilket jag anser är felaktigt eftersom den är utbytt.

Tack för era svar @Hovedsignal och @Ompalompa :) Jag har stort förtroende för Kaplans sedan tidigare och jag utgår ifrån att de och jag kommer att lösa det här.

Med vänliga hälsningar,
Hans
Christian på Kaplans ringde upp mig idag. Vi hade ett mycket trevligt samtal och det var inga problem alls. Jag behöver alltså inte hämta ut klockan, mycket professionellt hanterat av Kaplans :)
 
Bra det løste seg. Men jeg kan ikke si meg enig i at dette var proft håndtert. De fikk info fra @Ompalompa før auksjonen, men valgte å hverken informere mer i teksten, eller trekke klokka fra auksjonen.

For meg virker det som de spekulerte i å få en kjøper som ikke undersøkte så nøye som deg, @Hasse Varg.

De skal ha ny klokkeauksjon allerede 30 november. Det profesjonelle ville vært å fått undersøkt forholdet og utsatt til neste auksjon / trukket klokka.
 
Er jeg helt på jordet, eller ble det solgt en Heuer "Luftforsvaret" på Klokkeriet for 16-17000 for noen få måneder siden?
 
Sikker? Håper nesten det med tanke på selgeren, men husker jeg stusset over en som gikk veldig billig.

Må huske feil, ja. Eneste jeg finner er en 1550 Bundeswehr som gikk for 32K i august.
 
Hei. Jeg har ikke kunnskap om prisen på klokken du har handlet, men i min verden er det hverken en LUFTFORSVARET eller en BUND. For alt vi vet så er det kun baklokket som stammer fra en norsk versjon av klokken. Det finnes også en 9192/74 med store vannskader. Slike kan jo dukke opp med nye deler etter hvert.
Det kan ikke være nr. 20 på lista (902X/74)? Dere har vel det fulle nummeret her, og bilde ser det ut som. En annen ting, jeg ser at min står uten bilde (32002x/76), jeg mener jeg sendte over? Si i fra hvis det mangler, så kan jeg sende deg på PM.