Heuer Flyback Luftforsvaret

wow, ser på prisene på denne auksjonen at de fleste av klokkene gikk for summer mye høyere enn estimert, ser ikke ut som prisene er på vei ned akkurat...
Heuer Luftforsvaret er klart undervurdert her hjemme, internasjonalt er disse anerkjent som sjeldne og vanskelig å få tak i. Militærur som er"Issued" utlevert og brukt i tjeneste har steget mye i verdi de siste årene.
P1010126.JPG
 
Frekt oppsett du har der @Tom Henriksen. Rett og slett vakkert. Prisen på denne auksjonen må jo være noe av det høyeste for denne modellen. Pakken gjør den jo ganske interessant, men er jo ikke unik på noen måter. Uansett utrolig artig for eier at den nådde den prisen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Tom Henriksen
Jepp. Spent på å finne ut hvilket «kamphelikopter» hjelmen er brukt i....

Bell UH-1B Iroquois (Huey) kunne bestykkes med bla raketter, og kan således strekkes til da å være et kamphelikopter. Men det var aldri en opsjon da det ble brukt av 339 skvadronen. Da ble det brukt som hærtransport og ambulansehelikopter.

Var så heldig at jeg fikk en del turer i den som barn, da fattern jobbet på 339.:)
 
SNL er ikke enig :p

 
  • Liker
Reaksjoner: SpaceCowboy
SNL er ikke enig :p


He-he...

Som jeg sa, «kan strekkes». :) Spesielt i lys av at vi snakker om et auksjonshus her. Auksjonarius hadde kanskje dette i mente, da han gjorde vurderingen:


Men selvsagt, Huey-en var ikke er kamphelikopter, men et Utility-helikopter, derav betegnelsen UH.

Å, deilig å være nerd. :D
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Guybrush Threepwood
Etter å ha lurket på forumet siden 2014 bestemte jeg meg for mange år siden at en Heuer Luftforsvaret måtte bli en del av samlingen som bla. har flere kronografer, spesielt etter å ha fulgt denne tråden og lest artikkelen om klokken i D2.

Tiden går og ting går i glemmeboken, men tilfeldigvis fulgte jeg Philips sin klokkeauksjon og så at en Luftforsvaret gikk for ca. 250 000 NOK (26% kommisjon inkludert). Dermed tenkte jeg at nå var det virkelig på tide å få ut finger'n før alle eksisterende eksemplarer havner utenlands eller i langsiktige samlere sine hender...

Heldig som jeg er, så klarte jeg nylig å sikre meg et av de tidlige eksemplarene fra 1972 og er ekstremt fornøyd med klokken. Den seiler faktisk opp som en av mine favoritter og bærer meget bra på armen! Klokken har også fått en nydelig grå patina på bezelen (ikke så lett å se på bildene).

heuer.jpg


heuer2.jpg


Prismessig mener jeg disse klokkene fortsatt er ekstremt underpriset i Norge sammenlignet med andre modeller. Den generelle masseinteressen for klokker har vel først kommet de siste 5 årene, vintage er kanskje enda ikke "oppdaget" og alle vil ha de samme stålmodellene til Rolex? Heueren er i seg selv en spennende kronograf, og med historien knyttet til den er det ikke bare en klokke, men en del av luftforsvarshistorien man bærer på armen. Hvor mange gjenværende eksemplarer finnes det? 50 stk.? Til sammenligning lager vel Rolex 1 million klokker i året?

Vedlagt er noen historiske bilder fra DigitaltMuseum av F-104 Starfighteren og pilotene som fløy disse med Heueren på armen. Legg merke til at man kan se Bund-reimen som ble levert med disse klokkene på flere av bildene.

Pilotene som fløy disse flyene var tøffe gutter.. Starfighter har et rykte på seg å være vanskelig å fly og vedlikeholdet var ikke alltid på topp... 292 av 916 (32%) av flyene som tjenestegjorde i Luftwaffe styrtet og totalt 115 piloter mistet livet. Ikke rart flyet fikk kallenavn som Witwenmacher (widowmaker), Fliegender Sarg (flying coffin) eller Erdnagel (teltplugg).

13 av 45 norske fly (29%) gikk tapt, mens 6 norske piloter og en flytekniker mistet livet i havarier med Starfighter i Norge i perioden 1963 til 1981. Uansett et meget vakkert fly som satte mange rekorder i sin tid.
0 (2).png

last ned (3).png

last ned (2).png

last ned.png

0 (1).png

2.png

last ned (4).png

last ned0.png
 
Jeg og flere andre fra dette forumet har brukt mye tid på research og skrevet en skikkelig dybdeartikkel om Heuer Luftforsvaret:


God lesning - håper dere liker den (y):D


Usedvanlig solid jobb med den artikkelen. Jeg er imponert både over kunnskap og skriveferdighet.
Den er såpass bra at den burde oversettes og selges til internasjonale medier.

LarsB
 
  • Liker
Reaksjoner: Ompalompa
Knallbra artikkel! Kan melde om at det jeg antar er min, nemlig 924*/74 (birthyear!) også har matchende nummer mellom lugs, så tabellen kan oppdateres :giggle: Ta kontakt ved evt behov for avklaring.

Min klokke ble forøvrig kjøpt av eier to ledd før meg på 80-tallet fra redningsutstyrsavdelingen på Gardermoen. Han hadde kjøpt 6 stk den gangen.
 
Redigert:
Etter å ha lurket på forumet siden 2014 bestemte jeg meg for mange år siden at en Heuer Luftforsvaret måtte bli en del av samlingen som bla. har flere kronografer, spesielt etter å ha fulgt denne tråden og lest artikkelen om klokken i D2.

Tiden går og ting går i glemmeboken, men tilfeldigvis fulgte jeg Philips sin klokkeauksjon og så at en Luftforsvaret gikk for ca. 250 000 NOK (26% kommisjon inkludert). Dermed tenkte jeg at nå var det virkelig på tide å få ut finger'n før alle eksisterende eksemplarer havner utenlands eller i langsiktige samlere sine hender...

Heldig som jeg er, så klarte jeg nylig å sikre meg et av de tidlige eksemplarene fra 1972 og er ekstremt fornøyd med klokken. Den seiler faktisk opp som en av mine favoritter og bærer meget bra på armen! Klokken har også fått en nydelig grå patina på bezelen (ikke så lett å se på bildene).

Vis vedlegg 224103

Vis vedlegg 224104

Prismessig mener jeg disse klokkene fortsatt er ekstremt underpriset i Norge sammenlignet med andre modeller. Den generelle masseinteressen for klokker har vel først kommet de siste 5 årene, vintage er kanskje enda ikke "oppdaget" og alle vil ha de samme stålmodellene til Rolex? Heueren er i seg selv en spennende kronograf, og med historien knyttet til den er det ikke bare en klokke, men en del av luftforsvarshistorien man bærer på armen. Hvor mange gjenværende eksemplarer finnes det? 50 stk.? Til sammenligning lager vel Rolex 1 million klokker i året?

Vedlagt er noen historiske bilder fra DigitaltMuseum av F-104 Starfighteren og pilotene som fløy disse med Heueren på armen. Legg merke til at man kan se Bund-reimen som ble levert med disse klokkene på flere av bildene.

Pilotene som fløy disse flyene var tøffe gutter.. Starfighter har et rykte på seg å være vanskelig å fly og vedlikeholdet var ikke alltid på topp... 292 av 916 (32%) av flyene som tjenestegjorde i Luftwaffe styrtet og totalt 115 piloter mistet livet. Ikke rart flyet fikk kallenavn som Witwenmacher (widowmaker), Fliegender Sarg (flying coffin) eller Erdnagel (teltplugg).

13 av 45 norske fly (29%) gikk tapt, mens 6 norske piloter og en flytekniker mistet livet i havarier med Starfighter i Norge i perioden 1963 til 1981. Uansett et meget vakkert fly som satte mange rekorder i sin tid.
Vis vedlegg 223991
Vis vedlegg 223993
Vis vedlegg 223994
Vis vedlegg 223995
Vis vedlegg 223996
Vis vedlegg 223997
Vis vedlegg 223998
Vis vedlegg 224000

Vilka underbara bilder på Starfighter F104
Guinand tog fram en modell för att hylla de gamla modellerna.
Väldigt nöjd med klockan och bunden från Rios :)



6DC4AE3D-3C7E-4BC8-9582-BD38315D68B8.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Larsnie