Har du kvittet deg med CD-ene?

Må innrømme at CD-samlingen fortsatt lever - dog et noe usikkert liv. Trives fortsatt i skuffen sammen med kassettene (Philips og ikke 8T dessverre - har hatt flere amerikanere, der kassetspilleren levde lenge i dashbordet på nye biler).

CD-rackene ble forøvrig sammenlignet med STD på et radioprogram for en tid tilbake - og de forsvant da kona flyttet inn.....Pirat-kopier kjøpt i et svakt øyeblikk på Balkan, en gang på 90-tallet, er også forlengst avlevert fyllingen.

Vinyl-samlingen derimot, den har gode levevilkår. :D

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Hva er gangbar pris på CD plater i dag?
Sitter med en kasse med 600stk, som jeg ikke helt vet hva jeg skal gjøre med.
Rippe de er uaktuelt, etter å ha vært gjennom en slik prosess tidligere og valgte da "feil" format (Wav-"uncompressed").
Aner ikke, men tydeligvis mer enn en krone eller to pr stykk ved samlet kjøp :)

Etter at jeg kjøpte en Bluesound Vault ble rippeprosessen sømløs og levelig, alle tidligere PC-baserte forsøk har strandet kjapt. Bluesound har en opsjon for å rippe både til FLAC og MP3 (valgfri bitrate) samtidig, og fordelen er jo videre at boksen funker som en streamer både for Tidal/Spotify og for den lagrede musikken.

Ulempen med Bluesound er at den er elendig til å fortelle om det når ripping feiler.

• Liker
Reaksjoner: maretranquillitatis
Jeg har ingen planer om å kaste ut CD'ene. Det er flere grunner til dette, og jeg kjøper stadig nye, (Og ny vinyl også for den del) selv om jeg også bruker strømmetjenester. En grunn er et regnestykke jeg så en gang i en musikkbransjeblogg: For at artisten skal få like stor inntekt av Spotifyspilling som av en CD, må jeg spille hele albumet 1600 ganger, ende til ende. (Jeg kan ikke gå god for tallet, men regner med at det er i målgården) De artistene jeg setter pris på fortjener litt inntekter! I tillegg er strømmetjenester alt for uberegnelige. Plutselig forsvinner katalogen (eller deler av den) til en artist. Helt uten forklaring. Og så er det jo mange litt sære utgivelser som ikke finnes tilgjengelig. Og har jeg dem på CD og harddisk så er jeg jo berget.

Og til off-topic temaet, denne gir mange ungdomsminner:
bmw-e21-320is.jpg

bmw-felgen-004-4815146670754009353.jpg

Min første bil, Opel Senator. Savner den bilen mye mer enn mange av CDene jeg kjøpte på samme tid. Etter hvert har jeg hatt et par runder og rensket vekk CDer som aldri kommer til å bli hørt på igjen, men har beholdt hundre CDer kanskje. Spilles ikke så ofte, for Spotify er alltid så lett tilgjengelig, men tror nok de jeg har nå blir for alltid.

For det første er det noe litt mer spesielt i å sette på en fysisk skive, og for det andre er det langt fra alt man finner igjen på Spotify, og for det tredje minner de meg om musikk jeg har digget en gang. Hørte nettopp på Camel, In the land of grey and pink for første gang på et par år. Og det var ikke fordi Spotify minte meg på det for å si det slik.

Jeg hadde 500 pluss CDer som jeg pakka i esker og ga bort på Finn gratis. Angrer ikke.

Nå kjøper jeg de beste platene jeg hadde på nytt på vinyl. I tillegg har jeg en regel om at jeg bare kan kjøpe en plate i måneden sånn sånn at jeg må skikkelig overveie hva som skal inn. Ikke noe dødkjøtt denne gangen.

Mye mer kos og andakt med vinyl. Selv om jeg foreløpig kjører lyden gjennom et Sonos-anlegg...