Har du kvittet deg med CD-ene?

Medlem
17. juni 2009
Innlegg
2.814
Sted
Oslo
Pokker også.

CD-ene (fire banankasser med bare bra musikk) har ligget i boden i årevis. Nå har jeg flyttet til større sted med mindre bod (!), og har derfor gjort alvor av å rippe hele sulamitten over til tapsfri FLAC på en Bluesound streamer-dings. 80% finnes nok på Tidal, men det blir ikke det samme som å ha det "håndfast" - i tillegg gir en rippet CD-samling gleden av å minne meg på hva jeg har pleid å høre på oppigjennom.

Så det eneste som gjenstår er å kvitte seg med de fysiske kopiene, med unntak av de helt personlige greiene. Jeg har kommet så langt som å legge ut platene til noe som åpenbart var en for lav pris, sett ut fra responsen.

Men jeg merker jo at jeg sitter her og ser på kassestabelen borte i hjørnet, og plutselig fabulerer om å kjøpe ny CD-spiller i stedet (min gamle gode Marantz gikk på finn for lenge siden, jeg er jo ferdig med CD-er). Det er bare tøv - det er uaktuelt å bruke veggareal på dem så i praksis havner de i boden for nye ti år.

Men hva har DU gjort med dine? :)
 
Hehe, men dilemma.
Jeg la ut 4-5 fulle bæreposer på min Facebook profil med teksten "Gis bort til førstemann" og de ble hentet neste dag.
Hadde selvfølgelig litt promille, men aldri angret ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: reim
Jeg har noen titalls hengende i frontruten på min blodtrimmede Opel Manta GTE. Etter sigende reflekterer de laserstrålen slik at politiet ikke får målt fart.
Naturligvis, ref. "de helt personlige greiene" :) Hvis du sprayer dem ned med AXE innimellom sparer du Wunderbaum-budsjettet også.
 
  • Liker
Reaksjoner: Callahan
Har faktisk tenkt på det samme i det siste. Har et par cd racker stående. Og litt cd'er liggende. Blir aldri brukt å kommer aldri til å bli brukt. Men litt drit å kaste alt og.

Liker sånn det har blitt da, all musikk tilgjengelig på tlf, ipad, apple tv etc. Og aldri riper i cd.
 
IMG_3511.jpg
Har kjernesamlingen ennå, og de brukes uregelmessig i bil #2, som kun har fm/cd. Og siden jeg ikke koster på DAB i denne, vil de nok få seg en rennessanse der.

@Callahan Denne Mantaen..bilder sees høyst nødvendig for å bevise en slik påstand ;)
Litt sparkel og lakk så glir denne gjennom PK
 
Har rippet alt over til mp3, men skal ta en ny runde og rippe alt over i FLAC før CD'ene ryddes vekk. Kan ikke huske sist jeg brukte CD for å høre på musikk, alt går via NAS og Sonos. Mindre rot og fornøyd fru
 
Kommer til å bruke cder i bilen som går til og fra togstasjonen. Ikke snakk om å oppgradere til dab der, og å fikle med å få opp spotify over fm-sender tar like lang tid som selve kjøreturen. Ellers har jeg ikke brukt cder siden spotify ble lansert.
 
Jeg har beholdt både CD-er, vinyl og kassetter. Samtlige er også i bruk, og samlingen får nye tilskudd jevnlig. For meg gir fysisk format en annen opplevelse enn digital streaming. Sikkert noen som kjenner dette igjen fra klokkeverden...
 
  • Liker
Reaksjoner: sf82 og Preacher
Jeg er helt fri for fysisk musikksamling, men jeg prøver så godt det lar seg gjøre å høre på (streame) hele album og ikke spillelister full av "one hit wonders". Lyden går også via en daq før den treffer headsetet.
 
  • Liker
Reaksjoner: reim
De 500 'viktigste' ligger lagra i ei kiste under trappa i kjellerstua. Taes frem og i bruk med andakt, gjerne med noe i glasset og/eller et par kompiser.. altfor sjeldent dessverre..
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Ja si det. Hvor kan de være? Ligger sikkert på loftet, kanskje jeg skal gå opp en tur å lete?.....neida.
Her går det i spillelister på Tidal. CD-ene var for meg rot, støvsamlere, feil CD i feil etui og lokk som knekker, savner dem ikke.
Har rippet endel, det ligger på en disk som heller ikke blir brukt.
 
Rippa alt til FLAC for en del år siden når hifi-interessen var der. Nå bruker jeg bare Spotify.
 
Kastet min beskjedne kasse og aldri sett meg tilbake. CD som format er jo ikke annet enn datalagring og digitalt.
Vet heller ikke hvor mye det er å hente på å rippe det inn som FLAC? CD-lyden (wav) er vel ikke langt unna beste Spotifykvalitet, i hvert fall ikke i mine ører og mitt low-end utstyr.
 
Å jadda. Står i stua oppetter veggen til fruens store frustrasjon... ingenting er som å lytte til et helt album... blir desverre alt for sjelden....

Grøsser dog over innkjøpspris på desse 1000+ cdene når kroner 99,- blir trekt 1 gang i mnd frå Spotify...

Savner å stå i platesjappa #nostalagi

Sist eg var innom platekopaniet (noen år sidan) hadde de begynt å selge interiør....???
 
Så du kjører ikke standsmessig Senator altså....


Jeg har noen titalls hengende i frontruten på min blodtrimmede Opel Manta GTE. Etter sigende reflekterer de laserstrålen slik at politiet ikke får målt fart.



Resten ligger i en boks i en bod et sted






;)