Har Chrono24 kunstig høye priser?

Og flybilletten er i dine øyne en parallell med mva, er det slik å forstå? Den eneste måten å unngå mva når man kjøper en klokke på C24 er å hente den selv, og så smugle den inn i Norge.
Det er korrekt oppfattet. Det er klokkepriser på chrono24 vs Finn.no du åpnet denne tråden med, der du blant annet skriver at «chrono24 har unaturlig høye priser»: Dette svarer jeg på i mitt første innlegg der jeg skriver at det er lavere priser på chrono24 enn på Finn.no.

Du mener da at det er en oppfatning om at chrono24 har unaturlig høye priser fordi en på bygda i Norge skal betale mva. Det er her en del folk faller av. De (eller du?) mener kanskje da at selgerne på chrono24 burde selge klokkene til langt under markedspris til nordmenn for å kompensere for nordmenns skattekostnader?

Hvis de ikke gjør dette (noe de naturligvis ikke gjør), så er prisnivået «unaturlig høyt» - selv om det er lavere enn på Finn.no.

• Liker
Reaksjoner: Eternamaniac
Ift priser og mva så er det viktig å skille på «verdi» og hva du som kjøper i Norge betaler.
«Verdien» på klokka er det kjøper får, mva er irrelevant i den sammenheng.

Det at din pris blir +25% er en sak mellom deg og myndighetene.

Jeg oppplever stadig at det er gode deals å få gjort på c24, men utfordringen som kjøper er selvfølgelig at staten vil ha en bit av kaka. Mer interessant er at markedet er stort, og det er mulig å få tak i mye du ikke finner her på berget.
Har forøvrig nylig handlet på chrono, og klarte å få en fin pris på en klokke, inkl mva, som jeg forøvrig ikke lyktes å få tak i her hjemme.

Tilbake til estimert verdi/prising på C24, for å ta et konkret eksempel. En 16760 GMT som jeg eier er estimert til å være verdt £11.000. Av de 65 stk som ligger til salgs på C24 er disse priset mellom £8-27.000. To er til salgs i UK, priset mellom £11.500-14.000. C24 sier de estimerer ut fra de faktisk solgte klokkene, ut fra det jeg har erfart stemmer dette ganske bra, ser man på prisene på nyere Rolex har prisene på disse falt en god del, og dette er reflektert ganske bra med estimatene på C24. Vintage har holdt seg betydelig bedre. Når det gjelder verdi på klokker i Norge kan det virke som at man tar hensyn til momsen på 25%, og at nyere brukte klokker derfor blir solgt for noe høyere pris i Norge enn i endel andre land, når det gjelder vintage syns jeg faktisk prisene i Norge som regel er lavere enn det man finner i de større markedene i UK og Tyskland, hvorfor det er slik? Har vel noe med at interessen for vintage ser ut til å være lavere i Norge? Og at dette reflekteres i prisene.

Jeg har kjøpt ett par klokker via Chrono24 (riktignok noen år siden) og opplevde at her var det mulig å finne gode kjøp som har gjort det attraktivt kontra å kjøpe i Norge.
Begge handlene jeg har gjort er vært gjennom forhandlere av brukte klokker.

Kanskje ikke et direkte svar på det trådstarter spurte om, men jeg opplever at den største fordelen med Chrono24 er utvalget. Det finnes langt flere modeller tilgjengelig der enn på det norske markedet. Når det gjelder prisnivå, synes jeg at nyere klokker ofte er bedre priset her i Norge. Man kan ikke sammenligne priser på Chrono24 uten å legge til 25 % i mva, og da bør man samtidig vurdere både tilstand og hvor komplett klokken er.

Personlig mener jeg det også har en verdi at en klokke er kjøpt i Norge – både fordi man støttet en norsk autorisert forhandler, og fordi enkelte merker har fremdeles kortere garantiperioder enn fem år. Da står man svakere dersom klokken er kjøpt gjennom Chrono24, ettersom den ikke nødvendigvis er dekket av norsk reklamasjonsrett.

For min del er det derfor verdt å betale det samme, eller litt mer, for å handle i Norge. Ikke minst fordi mange klokker kjøpt via Chrono24 ikke kommer med originalrem dersom denne er laget i eksotisk skinn – noe som jeg personlig har opplevd som en stor ulempe, og som faktisk har fått meg til å avstå fra enkelte kjøp.

• Liker
Reaksjoner: seiltid og aek
Det er helt i orden. Da er du nok bare en av de som blander prisnivå med pris + skattekostnad.
Det prisnivået som er interessant for meg er hvor mye jeg må betale. Det spiller mindre rolle for meg som kjøper hvor stor andel selger får og hvor mye skatteetaten får.
Når det er sagt, så kan jeg være med på at spørsmålet denne tråden starter med gjør det noe mer nyansert, da selger naturlig nok bryr seg mindre om hvor mye jeg evt må betale i moms, og gladelig selger til noen som slipper.

• Liker
Reaksjoner: aek