- Medlem
- 5. okt. 2012
Når man sammenligner prisnivå på en objektiv måte bør man se bort fra eventuell moms på innførsel.
Kan du forklare hvorfor du mener man bør se bort fra moms? Den er lovpålagt og ikke eventuell. Jeg siterer fra Tidssonens artikkel om Klokkekjøp fra utlandet, «Unndragelse av merverdiavgift er en kriminell handling, og kan i verste fall straffes med konfiskering av varen, bøteleggelse eller fengsel.»Når man sammenligner prisnivå på en objektiv måte bør man se bort fra eventuell moms på innførsel.
Fordi mva er en avgift som oppstår idet varen krysser avgiftsgrensene (som for EU sin del betyr at den går ut av unionen, og for Norges del, at den går ut av fastlands-Norge).Kan du forklare hvorfor du mener man bør se bort fra moms? Den er lovpålagt og ikke eventuell. Jeg siterer fra Tidssonens artikkel om Klokkekjøp fra utlandet, «Unndragelse av merverdiavgift er en kriminell handling, og kan i verste fall straffes med konfiskering av varen, bøteleggelse eller fengsel.»
Jeg vil gjerne forstå argumentet, men sliter. For meg er klokkens verdi lik det jeg totalt må betale for den.Fordi mva er en avgift som oppstår idet varen krysser avgiftsgrensene (som for EU sin del betyr at den går ut av unionen, og for Norges del, at den går ut av fastlands-Norge).
Hvis man skal sammenligne på tvers av markeder (les avgiftsområder), må således avgiften holdes utenfor.
Ok, tenk følgende scenario.Jeg vil gjerne forstå argumentet, men sliter. For meg er klokkens verdi lik det jeg totalt må betale for den.
Du må tenke større. En utmerket anledning til å bruke KI.Jeg vil gjerne forstå argumentet, men sliter. For meg er klokkens verdi lik det jeg totalt må betale for den.
Nei. Dette er trolling og RageBait. Jeg skammer meg at jeg gikk fem på.Mitt tankeeksperiment er heller 2 presumptivt identiske klokker; den ene koster 125K på Finn, og den andre koster 100K på C24. For meg som kjøper har begge da nøyaktig samme verdi. Hva som eventuelt skjer om jeg skulle velge å flytte til et annet land er en helt annen diskusjon.
Jeg registrerer å ha vekket almen munterhet; hyggelig det, men jeg forstår ikke hvorfor. Innlegget var alvorlig ment.Jeg gikk også 5 på, beklagerPresumptivt... (burde sett det..)
Verdien, som du kaller det, er ikke lik for selger.Jeg registrerer å ha vekket almen munterhet; hyggelig det, men jeg forstår ikke hvorfor. Innlegget var alvorlig ment.